Descobrir que a l’estranger existia un mercat de compradors de conills com animals de companyia és el que va impulsar Josep Piqué, fundador de Cunipic, fa 16 anys a reorientar l’activitat de l’empresa. La companyia familiar Cunícola Piqué passava a ser Cunipic, centrant-se en els conills, conillets d'indies, xinxetes i hàmsters. Durant un temps, va compaginar les dues facetes fins que es va adonar que el segment de conills de companyia oferia més rendibilitat. “Una de les coses que més ha jugat a favor nostre és conèixer i aplicar el maneig del conill de carn a la mascota”, explica Piqué. Aquesta experiència va fer que Cunipic formulés un pinso específic pels conills de companyia.
Piqué recorda que un dels punts febles del conill rau al seu sistema digestiu. “Hem aconseguit no trencar mai la cadena alimentària de l’animal”. És el que anomena màrqueting creuat. Es a dir, “som els únics que criem animals i fabriquem el pinso que ingeriran”. Cunipic comercialitza anualment més d’un milió de mascotes, especialment mamífers i ocells.
Venda directa i preparats
A l’hora de sortir a vendre, Cunipic utilitza una estratègia de venda directa, ja que contacta sense intermediaris amb els distribuïdors. “Tenim una xarxa de comercials que visita les petites botigues i el director comercial i jo mateix ens adrecem a les grans cadenes comercials i a l’exportació”. Més enllà de la cria d’animals, la diversificació i especialització de Cunipic es desenvolupa en la comercialització i venda a l’exterior de pinso, preparats i accessoris. “Som la primera companyia que disposem de quatre línies per a rosegadors: la regular, la natural, l’extrusionada i la gamma veterinària".
La companyia compta amb una facturació de 6 milions d’euros anuals i una plantilla de 40 treballadors
Cunipic exporta a 30 països, com Mèxic, Panamà, Regne Unit, França, Alemanya, Portugal, Polònia, Romania i Singapur. “Darrerament hem arribat a un acord amb el Vietnam que ens permetrà aconseguir que un 25% de la nostra facturació procedeixi de l’exterior”. Amb una facturació de 6 milions d’euros anuals i una plantilla de 40 treballadors, Cunipic va reorientar el seu negoci fa més d’una dècada, moment en el qual el preu de conill d’abast no era suficientment alt per cobrir els costos de producció, fins a convertir-se avui dia en la firma líder dels animals de companyia en l’àmbit mundial.
Mercat a l’alça
En un context d’humanització progressiva de les mascotes i de preocupació pel benestar animal, especialment dels gossos, “nosaltres tenim cura de com es transporta, la cria, l’alimentació o el seus aspectes sanitaris o d’oci per garantir-los una bona qualitat de vida”. Aquest any, Cunipic ha decidit fer el salt al segment dels gossos, que representen entre un 75 i un 80% del sector de les mascotes i que es troba en creixement constant.
A l’Estat espanyol, el pinso de gos va suposar l’any passat un volum de negoci de 735 milions d’euros i la previsió és que enguany superi els 800. En aquest escenari, Cunipic ha creat la marca Era, adreçada al mercat dels gossos, i que se situa en el segment premium. Piqué comenta que “de moment hem llançat la gamma Millenium per a gos i tenim previst presentar 100 productes els pròxims quatre anys”. La marca Era, asseguren des de Cunipic, està formada per aliments elaborats amb ingredients funcionals que tenen cura d’aspectes com la salut cardiovascular, digestiva, articular, dental de l’animal, a més de reforçar el sistema immunitari.
El posicionament de Cunipic és assolir que els animals puguin viure més anys i amb un major nivell de benestar. És un mercat on cada any augmenten els clients potencials perquè les persones viuen més i experimentaran la necessitat de tenir més mascotes. Actualment, tres de cada quatre famílies de l’Estat espanyol posseeixen un gos.