• Empresa
  • CX Lab, el laboratori que transforma idees en negocis per a un món millor

CX Lab, el laboratori que transforma idees en negocis per a un món millor

El laboratori pretén "crear quelcom de molt potent" fent servir el talent de Barcelona i l’última innovació en tecnologia

Els fundadors de CX Lab, Marc Arráez i Robert Monturiol | Cedida
Els fundadors de CX Lab, Marc Arráez i Robert Monturiol | Cedida
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
31 d'Agost de 2023

Catalunya és una potència en startups. No pot ser d’una altra manera, després d’haver-se consolidat com la segona ciutat preferida per fundar startups a Europa i d’assolir la categoria de Strong Innovator a l’European Innovation Scoreboard 2023. Així, Catalunya va tancar l’any passat amb 2.022 startups que van captar 1.653 milions d’euros de finançament, segons l’Anàlisi de l'ecosistema startup a Catalunya 2022 elaborat per ACCIÓ

 

Aquestes dades són possibles, en part, als Startup Studios, organitzacions que tenen la capacitat i els coneixements de construir empreses, generalment especialitzades en l’àmbit tecnològic, i fundades per emprenedors amb experiència. N’és un exemple CX Lab, un ecosistema que va sorgir en plena pandèmia i que combina talent, experiència i creativitat, centrat a oferir solucions digitals a col·lectius vulnerables i en l’experiència de client.

Catalunya va tancar el 2022 amb 2.022 startups que van captar 1.653 milions d’euros de finançament

L’experiència de client: “Un superpoder”

“L’experiència de client és un superpoder”, explica a VIA EmpresaMarc Arráez, cofundador i CEO de CX Lab, qui afegeix que aquesta és capaç de transformar les relacions empresarials en relacions personals: “Quan tens una experiència positiva les regles del joc canvien i te’n refies més de la persona que tens davant, es crea un altre tipus de relació basada en el benefici comú”, explica Arráez.

 

CX Lab transforma una idea en un negoci en menys de 12 mesos

Des d’aquesta filosofia, l’equip de CX Lab, pretén “convertir clients en fans i crear marques duradores”. A partir d’una idea, el laboratori analitza el seu possible recorregut i la transforma en un negoci en menys de 12 mesos. Es tracta d’una metodologia desenvolupada pels cofundadors, Arraéz i Robert Monturiol, i que és possible gràcies a una plantilla formada per un 40% de persones neurodivergents que es distribueixen entre els equips de disseny i creativitat, tecnologia i desenvolupament d’apps.

Barcelona, Mèxic… i Sant Francisco

CX Lab disposa d’oficines a BarcelonaMèxic, i el pròxim dilluns 4 de setembre n’obrirà una de nova a SantFrancisco, “la meca de la innovació en tecnologia”. “En Robert i jo som de Barcelona, i CX Lab és una empresa catalana que ha d’aprofitar el talent de la nostra ciutat, que és reconeguda com la capital mundial del disseny i de la creativitat”, explica Arráez, qui afegeix que “volem combinar aquesta creativitat mediterrània amb l’última innovació en tecnologia que ens pot oferir Sant Francisco i crear quelcom de molt potent”.

Xpats: la solució als maldecaps dels nòmades digitals

Entre els projectes que es troben sota el paraigua de CX Lab destaca Xpats, una plataforma que va suposar l’origen del projecte i que dona servei a tots els expatriats i nòmades digitals. “Si ajuntéssim el PIB que genera aquesta gran comunitat, podria esdevenir la tercera potència més gran del planeta”, assegura el cofundador, qui va idear el projecte arran de la seva experiència juntament amb la de Monturiol després d’haver viscut en més d’una vintena de països. 

“Se’ns feia complicat canviar de país, instal·lar-se pot ser difícil per diferents motius, com ara el tema dels visats o trobar un pis”, explica Arráez. A més, Xpats ofereix un sistema d’immersió completa en una nova comunitat. “Quan has resolt el tema més racional, en arribar a un país nou pots voler conèixer altres catalans, o gent que li agradi anar amb bicicleta, per exemple”, afegeix. El cofundador assegura que amb aquest projecte, que disposa de 2.500 usuaris, probablement tancaran “una de les rondes de finançament més grans que s’han tancat a Europa en fase inicial”.

XtraordinarY i el repte de la neurodivergència

XtraordinarY és també un dels projectes que destaca el CEO de CX Lab. Es tracta d’una startup que disposa d’una plataforma destinada a millorar el procés de detecció, diagnòstic i tractament de la neurodivergència. Una cinquena part de la població mundial n’exhibeix alguna, com ara el TDA, Asperger o dislèxia i, en aquest sentit, Arráez apunta que “una persona neurodivergent no és ni millor ni pitjor, simplement està programada de forma diferent, i hi ha moltes vegades que la societat i sobretot el sistema educatiu els deixa de marge perquè no formen part de la norma”. 

L’aposta, que pretén generar un impacte positiu a la societat, posa el focus en la tecnologia com a eina de desenvolupament. “Busquem fer servir molta tecnologia, intel·ligència artificial i virtualització per detectar com més aviat millor aquestes neurodiversitats i així oferir un tractament personalitzat”, explica Arráez. XtraordinarY col·labora amb la Unitat de Transtorns de l’Aprenentatge Escolar (UTAE) de l’Hospital Sant Joan de Déu. 

Les dificultats de créixer a mitjà termini

Colors, Creditaco, Journeys, MarryMe, Siluete o MiNomi són altres projectes en què CX Lab treballa, dissenyats i concebuts a la capital catalana. Aquests, però, suposen “una aposta a mitjà termini”: “malgrat que des que tenim la idea fins que llancem la startup passen uns onze mesos, probablement necessites un any més per poder tenir tracció i sortir a fer la primera ronda de capital”, apunta el cofundador qui resumeix que “al final són dos anys d’inversió a l’espera que després la ronda sigui exitosa”.

CX Lab preveu una facturació de 500.000 euros pel 2023, i una d’1,5 milions pel 2024

Així i tot, darrere de les finances de CX Lab es troba XYBooster, un fons mexicà que permet al laboratori suportar econòmicament els primers dos anys de vida de cada startup. En paral·lel, l’equip liderat per Arráez i Monturiol ha llançat un seguit de serveis de consultoria, innovació, divulgació i formació que monetitzen mensualment. Amb aquests, CX Lab preveu una facturació de 500.000 euros pel 2023, i una d’1,5 milions pel 2024. “Aleshores ja estarem més assentats tant a Mèxic com als Estats Units”, afirma l’empresari.

La conclusió d’Arráez: “Els catalans hem de perdre la por”

A més de consolidar-se a l’altra banda de l’Atlàntic, els fundadors del laboratori comencen a mirar cap al continent Asiàtic. “Hi ha un altre pol d’innovació amb què hem de connectar que és Singapur, i contemplem la possibilitat d’obrir-hi una oficina”. Alhora, CX Lab continuarà posant el focus en la intel·ligència artificial i la realitat augmentada: “Creiem que són les dues apostes tecnològiques pels pròxims dos anys”.

Malgrat tractar-se d’un laboratori força jove en haver nascut en plena pandèmia, el recorregut de CX Lab és prometedor. “Si una cosa tinc clara és que no hem de tenir por a competir amb els Estats Units”, apunta Arráez qui afegeix que “aquí hi ha prou talent per sentir-nos orgullosos i posar-nos en valor. Els catalans hem de perdre la por quan sortim a fora”.