“Podem dir que el Consorci de la Zona Franca de Barcelona és un dels principals agents de promoció econòmica de Barcelona i de tot el territori”. L’afirmació de Blanca Sorigué, directora general del Consorci, no és en va: el CZFB, dotat amb 304 hectàrees arrendables, acull un total de 317 empreses que generen més de 137.000 llocs de treball. En companyia amb el delegat especial de l’Estat en el CZFB, Pere Navarro, ha presentat el nou pla estratègic 2025-2029 en una trobada amb els mitjans al DFactory Barcelona, “la joia de la corona”, que supera el 85% de la seva ocupació: “Aquest, no és un edifici, mai ho ha estat; és l’ànima de la indústria 4.0, una fàbrica d’oportunitats”.
Un pla estratègic basat en desenvolupament, integració urbana i ESG
Navarro ha subratllat la importància del pla estratègic, necessari per “saber cap a on anem i mesurar el que ens comprometem a fer”, i ha recordat els seus tres pilars: desenvolupament econòmic i social del territori, integració urbana del districte i acompliment de la política ESG. Ho ha fet un mes després de la celebració del plenari del Consorci de la Zona Franca de Barcelona, presidit el passat mes de desembre per l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i destinat a aprovar el seu pressupost per a aquest 2025 amb una previsió de 26,9 milions d'euros de beneficis i d’una xifra de negocis de 76 milions.
Sorigué: "El DFactory no és un edifici, mai ho ha estat; és l’ànima de la indústria 4.0, una fàbrica d’oportunitats"
Quant al passat acte, el delegat ha recalcat que “aquí la relació publicoprivada no és un discurs, és un fet que succeeix cada dia”, i ha subratllat el contacte que sosté el Consorci amb Mercabarna, el Port de Barcelona i l’Aeroport, infraestructura de la qual ha destacat la “necessitat d’ampliar” i que, igual que amb la resta, comparteix una estratègia 4.0. Segons han apuntat tots dos portaveus, aquesta és una aposta per la innovació i l’impuls de la ciutat de Barcelona com a “capital d’una nova economia”.
La primera etapa de la segona fase del DFactory
Com a màxim representant d’aquest impuls, Sorigué i Navarro han donat a conèixer alguns dels detalls de la segona fase d’execució -que es troba en la seva primera etapa- del DFactory, i que amb una inversió d’entre 50 i 70 milions d’euros es materialitzarà a finals del 2026. El DFactory representa una de les grans fites del consorci en els darrers anys, i la seva ampliació, de 70.000 metres quadrats -30.000 pertanyents a la primera fase- que s’afegiran als 17.000 existents, serà la següent i un pas estratègic dins del marc del Districte 4.0. “No volem ser recordats per haver creat un gran forat econòmic, per tant, estem fent el que creiem que omplirem, i estem segurs que serà un èxit”, ha afegit Navarro.
En aquest sentit, Sorigué, que ha aprofitat l’ocasió per mencionar alguns dels edificis de què disposa el Consorci a més del DFactory, com ho són la Torre Tarragona, el Crea-TIC, Media-TIC, o els Nexus (I i II), entre d’altres, ha detallat que l’ampliació va destinada a grans corporacions que estan creant hubs digitals “i que volen situar-los en el mapamundi”; a empreses de primera creació i startups que estan escalant; i a laboratoris de proves.
Navarro: “Aquí la relació publicoprivada no és un discurs, és un fet que succeeix cada dia”
La directora del CZFB ha destacat la voluntat d’esdevenir “un nexe d’unió” entre el sector públic i el privat, “dos mons que parlen idiomes diferents”, i en un espai que, segons ha recordat Navarro fent referència al nou pla estratègic, pretén ser “més amable” amb la ciutat. En aquest sentit, ha mencionat la transformació del polígon, que passa per una millora de la mobilitat i del transport públic, no només per beneficiar als projectes que s’hi allotgen, sinó també als assistents de molts dels esdeveniments que celebra l’edifici del DFactory, com ho són el BNEW i el BWAW, que superen els 10.000 assistents cada any.
Més projectes: un camp de proves pel vehicle elèctric, panells fotovoltaics... i l'edifici de Correus
A més del camp de proves que es vol dur a terme pel vehicle elèctric i connectat, i del pla per instal·lar panells fotovoltaics als terrats, Navarro ha subratllat la col·laboració del Consorci amb l’OCDE per certificar les Zones Franques d'arreu del món que garanteixen la seguretat comercial en el seu territori: la de Barcelona ha estat triada per desenvolupar la part tècnica d'aquesta certificació i es convertirà en la primera Zona Franca del món a obtenir-la. “Volem esdevenir un referent internacional”, ha agregat Sorigué.
Amb el nou pla estratègic, i immersos en una pluja d’ambiciosos projectes, els dos representants han estat preguntats per la compra de l’edifici de Correus de Via Laietana, una operació que fa anys que està encallada i que Navarro ha atribuït a un assumpte tècnic relacionat amb la taxació de l’edifici: la taxació del Consorci xifra l’edifici en un valor de 20 milions d’euros davant els 60 milions que considera Correus. Una diferència, ni més ni menys que de 40 milions d’euros, que Navarro vaticina que es resoldrà de manera favorable.
L'immoble, de l'any 1927, és obra dels arquitectes Josep Goday i Jaume Torres i està catalogat com a bé cultural d'interès local. L'ús d'aquest edifici és la clau d'aquest desequilibri en ambdues taxacions; en aquest sentit, Navarro ha apuntat que no tindrà un ús lucratiu: "Si construíssim un Four Seasons costaria molt més, però com no ho farem, considerem que val 20 milions".