L'antifragilitat de Damm

Demetrio Carceller, president executiu de Damm, reflexiona sobre els canvis i aprenentatges en temps de pandèmia

Demetrio Carceller, president executiu de Damm | Europa Press
Demetrio Carceller, president executiu de Damm | Europa Press
Barcelona
12 de Març de 2021

"L'antònim de fràgil no és robust, sinó antifràgil". Aquest nou concepte el va crear Nassim Taleb, un economista compromès amb el creixement de les empreses i la seva manera d'adaptar-se a les situacions negatives. Segons Taleb, una empresa antifràgil és aquella que d'una situació complicada no només sobreviu, sinó que en surt reforçada i millorada. Demetrio Carceller, president executiu de la companyia Damm explica durant una conferència de Matins Esade les raons per les quals Damm ha aconseguit sobreposar-se a la crisi de la pandèmia i n'ha sortit, en termes generals, més forta.

"El nostre aprenentatge es pot explicar en cinc capítols, cinc direccions que hem emprès per tal de continuar donant el millor de nosaltres", reflexiona Carceller. En aquest sentit, el president executiu ha centrat la seva xerrada en l'esforç dels seus empleats, el tancament de la restauració, els canvis en el consum, el finançament i les polítiques socials. I és que, tot i que Carceller no ha desvelat les xifres, ha afirmat que "Damm ha obtingut uns resultats molt positius aquest 2020".

La comunicació dins d'una empresa és la clau de l'èxit, sobretot durant una crisi. D'aquesta manera i segons explica Carceller, els 5.000 treballadors de les fàbriques de Damm han estat informats en tot moment de tot el què estava passant: "Nosaltres hem vetllat per una comunicació transparent i creïble, ja que creiem que si saps alguna cosa, l'has d'explicar, i si no la saps, no pots inventar-te res". I és que des que va començar el confinament, els treballadors de Damm, com a part d'un sector essencial, i per tant, van haver de seguir treballant tot i la incertesa que havia provocat la covid-19. "Els ho hem d'agrair tot als nostres treballadors i proveïdors, gràcies a ells el nostre creixement ha estat possible", descriu el president executiu de la companyia.

Carceller: "Nosaltres creiem que si saps alguna cosa, l'has d'explicar, i si no la saps, no pots inventar-te res"

No van tenir tanta sort els clients més fidels de la companyia, és a dir, el sector de l'hostaleria i la restauració. En aquest cas, la venda a bars i restaurants es va paralitzar a causa del tancament massiu a conseqüència de les restriccions aprovades per l'administració pública. "Vam passar de servir a tothom a deixar de servir a més de 45.000 clients a Espanya", es lamenta Carceller. Aquesta caiguda va provocar una reducció molt gran de la facturació de Damm, que va passar d'un 100% a gairebé un 3%, segons dades de la mateixa companyia: "Quan passen aquestes coses arriba la gran qüestió: tinc prou liquiditat per sobreviure?". En el cas de Damm la resposta va ser positiva, però molts dels clients de la companyia no podran dir el mateix: "Em sap molt de greu pensar que d'aquests 45.000 clients hi haurà un percentatge elevat que potser no podran tornar a aixecar la persiana".

Des de Damm es va començar a finançar algunes de les despeses d'alguns restauradors per tal d'intentar fer-los més senzill el tancament. Una de les iniciatives de la companyia va ser canviar els barrils de cervesa ja oberts per uns de nous de manera gratuïta. "Vam decidir regalar barrils nous a tots aquells establiments que havien tancat d'un dia per l'altre i tenien barrils oberts, cosa que implicava que aquella cervesa hauria estat malmesa en un període de poc més de tres o quatre dies", explica Carceller. A més a més, també van llançar l'aplicació mòbil Bar Manager per tal d'ajudar als seus clients amb els comptes, ingressos i despeses dels seus locals. "També vam voler crear una comunicació directa amb els nostres clients tal com havíem fet amb els nostres empleats", afirma el president executiu de Damm.

Carceller: "Vam decidir regalar barrils nous a tots aquells establiments que havien tancat d'un dia per l'altre i tenien barrils oberts"

L'altre gran canvi provocat per la pandèmia i que toca de ple la manera de fer de la companyia Damm són els hàbits dels seus consumidors. Abans del confinament, l'anomenada filosofia de bar, era una gran font d'ingressos per part de l'empresa: "Abans del confinament el 60% de la nostra producció era per a la restauració", explica Carceller. Tot i això, la pandèmia ha aconseguit que els consumidors ja no es prenguessin la cervesa al bar, sinó a casa: "Això ha suposat un canvi en la nostra manera de produir, gràcies als gestors i treballadors de les nostres fàbriques, ens hem pogut adaptar", afegeix.

Polítiques socials i sostenibles

La companyia Damm fa anys que a poc a poc s'ha anat comprometent amb el medi ambient, però també amb polítiques socials amb la creació de la Fundació Damm. Arran de la pandèmia, però, l'empresa es va veure obligada a reforçar les seves tasques RSC. "Des del transport de gel hidroalcohòlic a l'aportació de menjar i begudes als sanitaris a primera línia, els nostres distribuïdors i productors van estar a l'altura de la situació", agraeix el president executiu.

Tot i els esforços, la campanya de sostenibilitat a favor del medi ambient sembla quedar en segon pla després d'una crisi com aquesta. Carceller, però, descriu que davant la "situació complicada", l'aposta pel medi ambient segueix vigent dins de la companyia. I és que des de fa uns mesos, l'empaquetament de les llaunes d'Estrella Damm, un dels productes més famosos de l'empresa, no conté cap mena de plàstic, ni a les anelles ni a les caixes: "Hem substituït el plàstic de l'empaquetatge de llaunes per a cartó biodegradable a favor del nostre compromís amb el medi ambient", insisteix. 

La salut i l'esport

Un dels temes que més polèmica ha creat davant la societat durant aquesta interminable pandèmia és la salut. Segons sembla, davant una crisi com la que estem vivint, els problemes de salut més físics es poden anteposar a altres problemes de salut com els psicològics. Davant aquest problema, Damm també aporta el seu gra de sorra, recordant que l'esport és una de les parts més essencials per combatre problemes de salut. "Nosaltres hem optat per seguir apostant per l'esport. En el futbol per exemple, tenim el Futbol Club Damm que ha seguit formant a uns 300 joves des de petits fins a la categoria juvenil", remarca Carceller.

Un altre dels esports en auge és el pàdel, també molt afectat per la pandèmia igual que totes les altres pràctiques esportives. Tot i això, l'aposta més forta de Damm davant aquest esport va ser la creació del World Padel Tour,  on els grans professionals es reuneixen per jugar una sèrie de partits durant un gran torneig. Aquest esdeveniment va ser un dels primers a reobrir amb públic després del confinament: "Ens posaré una petita medalla dient que vam ser els primers a tenir públic i zero contagis", afegeix el president executiu.

Damm s'ha convertit en una de les empreses catalanes amb més projecció internacional, amb distribució a uns 133 països. Si bé la magnitud de l'empresa o el gran posicionament de la marca han ajudat al fet que sobrevisqués la pandèmia, el president executiu ha volgut fer menció de l'últim eslògan que ha creat la marca en els darrers mesos: "Si hem sobreviscut és perquè el que fem no és només mètode per viure, és la nostra manera de seguir vivint".