El desastre del passat 29 d'octubre a la Comunitat Valenciana ha mogut a moltes persones i empreses a ajudar de diferents maneres. Les contribucions han anat des de donacions fins a serveis de neteja, però també han arribat en forma d'aplicacions mòbil. Molts voluntaris s'han desplaçat massivament als diferents municipis afectats, un fet que ha generat descoordinació en molts moments. Per solucionar aquesta i altres problemàtiques va néixerajudadana.es, un portal creat tan sols unes hores després de la tragèdia per especificar en quins punts del territori cal ajuda. Aquesta ha estat la iniciativa més destacada, però no l'única.
En concret, ajudadana.es serveix com a lloc web que aplega totes les afectacions de la DANA: desapareguts, servei notarial, ajuda psicològica, voluntòmetre, casos actius, punts de recollida i entrega, reclamacions i oferir ajuda. A banda dels serveis en línia, també s'ha habilitat el telèfon 960 20 25 14 per a tots aquells que no puguin accedir als apartats a través del seu dispositiu. La startup la va dissenyar Pedro Olivares, un enginyer informàtic de 23 anys que en només uns dies ja dirigeix un equip de treball de 30 programadors i dissenyadors, entre altres rols.
Més enllà d'aquest famós portal, trobem més projectes. Un d'ells és Anem!, una app en català i castellà dissenyada per GuruWalk. Novament, l'objectiu és coordinar els voluntaris, tot i que en aquest cas en l'àmbit del desplaçament. La idea és el format de vehicle compartit i va néixer el passat 4 de novembre. Ofereix un espai perquè aquells que vulguin ajudar des de llocs llunyans a València i no tinguin mitjà de transport, puguin coordinar-se amb altres voluntaris que sí que disposen de cotxe.
Ajuda psicològica i mapes, altres alternatives
Un cop arribats a València, és important saber quins municipis necessiten més voluntaris. Per això, projectes com SOS València o Ayuda Terreta incorporen al tradicional mapa de Google Maps diferents senyals que indiquen el grau de necessitat que hi ha a les localitats i va actualitzant si ja ha arribat l'ajuda o si algú ha confirmat que va de camí.
D'altra banda, Ayudamos Valencia és una startup similar, però orientada cap a les administracions. És a dir, funciona d'una forma similar (un mapa on s'indiquen totes les necessitats dels municipis afectats per la DANA), però en aquest cas busca facilitar la feina dels professionals que han de distribuir l'ajuda dels governs de comunitats autònomes i l'Estat. En aquesta aplicació s'especifiquen necessitats com la manca d'aigua potable o la logística que cal gestionar segons el municipi.
Ayudana treballa amb més de 4.000 psicòlegs i ha atès psicològicament a més de 150 persones
A més de mapes, cal destacar també els serveis d'ajuda psicològica que s'han posat en marxa. Malgrat que ajudadana.es ja incorpora un portal que connecta amb psicòlegs professionals que contribueixen de forma altruista, hi ha més propostes d'aquesta classe. Una d'elles és Ayudana, una app que treballa amb 4.000 psicòlegs i que ja ha assistit a més de 150 afectats per la tragèdia. En aquest cas, la seva creadora va ser María Sáez, una murciana de 20 anys que viu a Corea del Sud i que ha trobat la seva manera de contribuir.
Recuperar el cotxe, una altra necessitat
Una de les implicacions més directes del temporal és que molts cotxes han quedat totalment destruïts. Encara avui molts dels propietaris d'aquests vehicles els busquen, i fins i tot hi ha qui col·loca un cartell al vehicle per avisar que l'ha pogut recuperar. Per accelerar aquesta tasca d'identificació ha nascut Tu Coche Dana, una app que connecta els voluntaris amb els propietaris dels vehicles. Qualsevol persona pot introduir la matrícula, marca i model d'un vehicle trobat i desar la informació a una base de dades compartides. D'aquesta manera, un filtre pot indicar si el cotxe s'ha donat d'alta i en quin estat es troba.
La idea va néixer d'un altre estudiant. En aquest cas, René Molina, un noi d'Almeria de 18 anys, va contactar amb un professor de la seva universitat, Juan Francisco Soler, per desenvolupar aquesta iniciativa que pogués resoldre un altre problema derivat de la DANA a través de la col·laboració ciutadana.