• Empresa
  • 'Data literacy': l'era de l'alfabetització de les dades

'Data literacy': l'era de l'alfabetització de les dades

Les dades que aporten els projectes de 'big data' i intel·ligència artificial requereixen anàlisi per convertir-se en valor tangible

L'alfabetització de les dades permet implantar el 'big data' i la IA a les empreses amb èxit | iStock
L'alfabetització de les dades permet implantar el 'big data' i la IA a les empreses amb èxit | iStock
director del Máster en Big Data & Business Analytics y profesor de ESIC Barcelona
Barcelona
13 de Juliol de 2021

L'alfabetització de les dades i l'alfabetització d'algorismes són elements imprescindibles per fer efectiva la transformació digital de les empreses. Els projectes de big data i intel·ligència artificial han d'ajudar les empreses a ser més competitives, ja sigui a través de la millora de la capacitat d'innovació, l'impuls de la presa de decisions o l'augment dels seus nivells d'eficiència, amb la finalitat d'obtenir millors resultats.

 

Així, per poder aprofitar l'oportunitat brindada per a aquestes tecnologies, les organitzacions necessiten comptar amb eines que promoguin la seva capacitat de treballar i analitzar les dades disponibles, activant-les i convertint-les en valor tangible. Dit això, una vegada definit l'objectiu pel qual es realitzarà un projecte d'aquestes característiques, el següent pas és considerar l'obtenció de nous recursos, normalment en forma de tecnologia i de perfils analítics, assegurant que aquests no siguin insuficients o que la seva adopció no sigui susceptible de generar estructures tècniques separades del negoci. Aquest és un punt clau que determinarà l'èxit d'un projecte tecnològic ja que, tal com indica un estudi realitzat per Gartner, empresa líder en el sector, més del 80% d'aquestes iniciatives acaben fracassant per la falta de dades adequades, del talent necessari o per la seva irrellevància en l'estratègia empresarial.

D'altra banda, segons els resultats extrets de l'enquesta Big Data and AI Executive Survey 2019, publicats per la consultora NewVantage Partners, el 92% dels professionals afirmen que la cultura empresarial és un altre dels principals factors que impedeixen implantar el big data i la intel·ligència artificial en les organitzacions. Però, què fa que això sigui així? La realitat és que, excepte els especialistes en aquestes àrees, la resta de les persones no hem estat formades en l'ús de dades, fet que dificulta saber i entendre com podem aprofitar-les i que alimenta la nostra desconfiança. És aquí quan sorgeixen preguntes com: per què haig de fer cas a un algorisme que no entenc?, posa un model d'IA en dubte les meves decisions, la meva experiència i la meva intuïció?, per què haig de canviar la meva manera de treballar?. La desconfiança i el desconeixement, afegits a la resistència al canvi davant projectes que poden impactar en la nostra manera de treballar, són factors crítics en el fracàs de les iniciatives de big data o d’IA i, en conseqüència, frens per a la creació de valor a l'empresa.

 

La cultura empresarial és un dels principals factors que impedeixen implantar el 'big data' i la intel·ligència artificial en les organitzacions

En aquest context, l'alfabetització de dades, coneguda també com data literacy, i l'alfabetització d'algorismes, o algorithm literacy, neixen amb el propòsit que qualsevol professional se senti còmode treballant amb aquest tipus de llenguatge. Cenyint-nos a la seva definició, l'alfabetització de dades consisteix en la capacitat de llegir i interpretar la informació aportada pel big data, alhora que permet treballar i comunicar-se amb ells. En canvi, si ens referim a l'alfabetització d'algorismes, observem que aquesta està centrada en la intel·ligència artificial, amb l'objectiu d'apropar les bases del coneixement en aquesta àrea a la majoria, fent que siguem capaços d'entendre què és un algorisme, com funciona i on el podem aplicar, per poder explotar adequadament les dades, obtingudes prèviament a través de models predictius.

Així, mitjançant aquestes eines, les empreses tenen al seu abast els recursos per ser capaces d'eliminar la bretxa existent entre els experts d'aquests sectors i la resta de professionals que formen part de la seva estructura, unint la visió de negoci amb els coneixements tècnics, per generar valor i formular les preguntes correctes que donin lloc a les solucions necessàries. No es tracta que tots sapiguem dissenyar o utilitzar tècniques d’IA, però sí d'entendre els elements essencials que configuren aquests sistemes per poder treballar amb ells i deixar de veure'ls com una caixa negra.

En definitiva, si volem aprofitar tot el potencial que tenen per oferir-nos aquestes tecnologies digitals, hem de comptar amb recursos tècnics i processos eficients, però també dotar a les persones de la nostra organització amb les capacitats necessàries per assumir els reptes d'aquesta nova era, integrant el data literacy i l’algorithm literacy com elements clau en el full de ruta per fer efectiva la transformació digital.