"A Datumize treballem amb el big no data", explica Nacho Lafuente, CEO d'aquesta empresa catalana seleccionada per l'acceleradora StartUpBootcamp instal·lada al Barcelona Growth i que enguany participa al Bizbarcelona. Si l'última moda de la qual tothom en parla i sembla ser el futur de les empreses és el Big Data, Lafuente va més enllà i explica que a Datumize "el que fem és descobrir les dades inexplorades".
El concepte no és difícil d'entendre, però un exemple pot ajudar molt: "Globalia –un dels seus clients- és un negoci de touroperadors, viatges combinats, té Travelplan o Halcón Viajes. Com a empresa de comerç electrònic, Globalia sap molt bé què ha venut, en canvi no sap què no ha venut, és a dir, totes les consultes que es fan al sistema", explica Lafuente. "Aquesta consulta és informació en vol, i són les dades que el programari de Datumize data collector sense tocar cap sistema, de manera zero intrusiva captura", diu l'emprenedor. El diàleg del client amb el sistema i es desa i es pot processar i analitzar per obtenir-ne dades valuoses.
L'experiència és la mare de la ciència
Lafuente, enginyer informàtic, va treballar durant anys a Oracle i altres grans empreses informàtiques com Siemens o IBM. Va decidir sortir-ne i muntar una empresa. En la col·laboració amb Globalia, la corporació més gran de turisme de l'estat espanyol, va adonar-se'n que "tot el que es fa de Big Data té un problema: les dades que es gestionen són dades que ja estan desades en algun lloc, algú s'ha encarregat d'escriure-les en un fitxer". Donar la volta al concepte del big data sembla complicat, però segons diu: "El volum de les dades inexplorades pot arribar a ser el 99%". En el cas de Globalia, l'empresa tenia destinacions demandades però que no tenia en cartera i les van descobrir arrel de treballar amb Datumize.
Juntament amb l'Albert Pradell, advocat i economista, i Manel Casasús, enginyer informàtic encarregat de les vendes amb més de 40 anys d'experiència, van decidir constituir aquesta empresa el juny del 2014. Els tres socis directius treballen conjuntament a un enginyer a temps complet i dos més a temps parcial, un a Estats Units i l'altre a Irlanda.
El 2014 van facturar 80.000 euros i enguany preveuen facturar-ne 550.000 i pel 2016, 3,5 milions d'euros i aquesta "és una previsió conservadora", diu Lafuente. "Estem molt contents perquè tenim uns pocs grans clients que confien en nosaltres", afegeix, ara bé, no renuncien a créixer i afirma que ara toca "evangelitzar" el mercat.
Fer flexible la indústria
Un altre gran client d'aquesta start-up catalana és Aigues de Barcelona. L'enginyer lamenta que "en el món industrial és "antic", es cerca la fiabilitat i la robustesa i les noves TIC encara no ha entrat en aquest camp".
Els sistemes intermitjos automatitzats de la xarxa d'aigues tenen sensors que donen informació (clor, volum d'aigua, etc.) però de manera informació parcial. El programa de Datumize també permet agafar dades de dispositius físics industrials molt sovintment (cada 40 milisegons) i organitzar la informació de manera eficient. La organització d'aquestes dades es concentra en un nou producte de gestió d'incidències i que l'equip de Lafuente presentarà aquest dijous a la presentació final de l'acceleradora.
Un gran futur inexplorat
En aquesta presentació, a la qual hi assistiran nombrosos inversors, Datumize anunciarà ronda de finançament i esperen recollir al voltant de mig milió d'euros. Uns diners que destinaran a la consolidació de l'empresa, creixement i la seva internacionalització.
"Durant aquest any traurem dos productes nous: un per dotar d'intel·ligència a les xarxes wifi d'aeroports, hotels o centres comercials i l'altra de gestió d'incidències", explica Lafuente.
Aquests productes els comercialitza directament l'empresa, però també han tancat contractes amb partners per que facin servir la seva tecnologia i acords de distribució amb empreses de programari perquè incloguin aquests programes en el seu producte.
"Estem generant solucions a Espanya i tenim contacte amb empreses europees i col·laboració comercial amb Llatinoamèrica", diu l'empresari i afegeix: "Els nostres clients són les grans empreses, elèctriques, aigua, turisme, però tenim plans per tal que les pimes també puguin accedir als nostres serveis i descobrir les seves dades inexplorades".
Datumize i el 'Big no Data'
Aquesta empresa catalana treballa amb les dades inexplorades que les grans empreses no desen i tenen un enorme valor
09
d'Abril
de
2015
Act.
26
de Maig
de
2017