Deliveroo, Glovo, Uber Eats... i ara Mensakas. Neix un nou actor que se suma a un mercat incipient. Però no és un qualsevol, és la cooperativa creada per antics repartidors que han acusat aquestes companyies d’explotadors. Ho han fet en diverses mobilitzacions, vagues i denúncies contra la seva precarietat laboral. De fet, aquest dimecres se celebra el primer judici. No volen més falsos autònoms, ni pagar per emetre factures o cobrar preus irrisoris. I ara agafen força convertint tot aquest moviment en una empresa que dignifiqui la seva professió.
La companyia es presenta en societat amb la posada en marxa d’una campanya de crowdfunding de 32.000 euros amb Goteo. “Era necessari emprendre una alternativa com aquesta per oferir a les persones que decideixen consumir amb el seu smartphone una altra opció responsable que defensi el dret dels treballadors”, explica el portaveu de RidersXDerechos i de Mensakas, Oriol Alfambra, “que impulsi l’economia social i solidària i que sigui sostenible”. I és que la nova empresa preveu néixer amb l’opció d’oferir un lloc als repartidors sota la figura del soci amb una aportació de 1.000 euros i amb un contracte laboral, o bé operar sense ser soci tot i que també amb un contracte.
Preveuen oferir contractes a mitja jornada amb sous de 7 euros nets per hora
La seva previsió és oferir jornades de 20 hores, el mínim que reclamaven a Deliveroo com a feina digna, i amb un preu de 7 euros nets per hora treballada. El que, segons Alfambra, seria equivalent a un sou mensual de 1.200 euros bruts.
La cooperativa ja compta amb unes set persones, les mateixes que van impulsar el moviment RidersXDerechos. No compten amb una xifra màxima ni mínima d’empleats per fer el model sostenible, però el portaveu destaca que ha de ser “balancejada amb el volum de comandes”. Saben, també, que els costos d’enviament que cobren altres companyies és “insostenible” per a ells, el que els porta a deduir que “la rendibilitat surt d’altres bandes”, fent referència de manera implícita a la negativa d’aquestes organitzacions a formalitzar contractes per als riders.
Per tant, la seva fórmula per fer eficient el model es basa a oferir un servei inicialment centralitzat en els barris de Sants, Gràcia, Eixample i Ciutat Vella, i agrupant el màxim possible les comandes per optimitzar els viatges i els costos per al comprador i el repartidor.
Un model 100% responsable
Els 32.000 euros, xifra màxima que preveuen assolir amb la campanya, servirà per finançar el disseny i desenvolupament de l’aplicació. Estarà disponible per a Android i iOS i comptarà amb un catàleg de comerços i productes de l’economia social i solidària que s’anirà construint a mesura que l’eina prengui forma. “Hem de posar-hi molts esforços de difusió i comercials encara, però l’objectiu és treballar amb productes responsables, ecològics, de proximitat...”, comenta Alfambra, una filosofia que es complementa amb l’ús de transport sostenible: bicicletes o vehicles elèctrics.
A l'app es podran adquirir productes de l'economia social i solidària que es repartiran amb transports sostenibles
Fins al moment han comptat amb el suport de Coopolis i amb 60.000 euros obtinguts amb el concurs de subvenció pública Singulars d’Aracoop. A més a més, són associats de Coop57 i contemplen recórrer a algun vehicle de finançament segons la necessitat del projecte.
Lluitar contra la precarietat del sector
El moviment va iniciar-se fa un any quan extreballadors de Deliveroo van crear la plataforma RidersXDerechos vinculada a la Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC). “Mitjançant una denúncia a Inspecció de Treball volien que es reconegués la seva situació de falsos autònoms”, explica la coordinadora d’IAC, Mireia Herrera, “un moviment que es va donar a altres llocs d’Espanya, sent el País Valencià el primer lloc on hi va haver una resolució”. Un dictamen que demostrava que hi havia una relació laboral que hauria de ser regulada amb un contracte de treball i que demostra, a ulls d’Alfambra, “que l’empresa s’ha estat estalviant molts diners pel fet no pagar les cotitzacions a la seguretat social amb els contractes”.
Alfambra: "L'empresa s’ha estat estalviant molts diners pel fet no pagar les cotitzacions a la seguretat social amb els contractes"
D’aquí que Mensakas neixi amb el principal objectiu, tal com clama el portaveu de la cooperativa, “per perfeccionar la capacitat organitzativa, portar estabilitat al sector i demostrar que la lluita dóna els seus fruits”. Reconeix que la seva sortida al mercat no posarà punt final a l’”activitat irregular” de Deliveroo, Glovo o Uber Eats, pel que es mantindran en contacte amb els seus riders per donar-los suport.
Deliveroo també s’enfronta ara a diverses denúncies individuals d’extreballadors que van ser acomiadats arran les mobilitzacions, els mateixos que van liderar les vagues el passat mes de juliol. Ara demanen ser readmesos, però amb contractes en regla. El primer judici se celebra aquest dimecres i els afectats esperen que sigui el detonant per visibilitzar, segons Herrera, “l’abús dels falsos autònoms” al mercat laboral.