Quan parlem de crowdfunding acostumem a tenir una idea una mica esbiaixada de com funciona el procés de recollida de fons. Pensem que una multitud de desconeguts (el crowd) s'enamorarà de la nostra idea i donarà suport al nostre projecte de manera quasi automàtica només per la seva originalitat. Tanmateix, la realitat és ben diferent.
Perquè una campanya de crowdfunding funcioni, necessitem mobilitzar primer el nostre entorn més proper (la comunitat) i que la campanya agafi tracció per, en una segona fase, arribar a més gent i aconseguir l’objectiu de finançament.
Communityfunding abans que crowdfunding
Les primeres persones que donaran suport a la nostra campanya són aquelles que ens coneixen i coneixen el nostre projecte: familiars, amics i seguidors. Gràcies a ells, aconseguirem bona part dels fons necessaris o, en alguns casos, fins i tot el 100% de l’objectiu de recaptació.
Una vegada la nostra campanya ha aconseguit acumular les primeres aportacions, és el moment de comunicar el projecte als amics dels amics i, així, obrir el cercle de confiança a persones que no coneixem directament però amb les quals compartim algun vincle.
Únicament quan la campanya sigui un èxit i hagi recaptat gran part de l'objectiu de finançament aconseguirem projectar la confiança suficient com per atraure inversors aliens al nostre entorn que puguin tenir interès en la nostra idea.
Per descomptat, no totes les campanyes de crowdfunding funcionen igual i, de vegades, gràcies a una bona estratègia de comunicació i la potència d'una idea innovadora es pot arribar a assolir l'objectiu de finançament. Fins i tot, arribar a superar-lo, en bona part, gràcies a aportacions externes. Però, en general, el procés és molt més senzill si, durant els primers dies de campanya, hem aconseguit activar "els primers cercles".
Com avaluar el potencial de la nostra comunitat
Abans de realitzar una campanya de crowdfunding i de marcar un objectiu de finançament, és important reflexionar al voltant de la força que té la nostra comunitat i que farà possible arrossegar, o no, la multitud més endavant.
Per a això, una forma molt simple i visual d'avaluar la comunitat és comptabilitzar tots els nostres seguidors a les xarxes socials i tenir en compte que, aproximadament, només un 5% participarà en la campanya. Amb això, sumat al fet que la participació mitjana és d'entre 20 i 50 euros, podem fer-nos una idea força precisa de si serem capaços d'assolir l'èxit.
En tots els casos, abans de llançar una campanya de crowdfunding haurem conrear una comunitat rica i després recollir els seus fruits.