Tots els emprenedors i emprenedores que hagin tingut una idea i que l’han desenvolupat i donat forma, molt probablement són conscients de la quantitat de temps i esforços que s’han de dedicar a la seva gestió documental. Contractes, llicències, factures i escriptures, entre d’altres, són documents als quals, normalment, se’ls designa un espai físic i, amb el temps, acaben suposant una molèstia o, fins i tot, s’acaben perdent.
El camí cap a l’automatització: una necessitat
Aquest fet dona lloc a una dada que posa clarament de manifest un dels grans desavantatges de posseir un excés de paperassa: el cost mitjà de gestió documental i emmagatzematge d’una petita i mitjana empresa és de més de 120.000 euros l’any. En aquest context, sorgeix Diggics, una empresa tecnològica especialitzada en sistemes d’automatització de processos documentals per a empreses que dona nom al seu gestor documental, una eina que promet els seus clients estalviar-se “fins a un 65% de les despeses anuals”. Amb un equip de 14 persones, Diggics ofereix una solució cada dia més sol·licitada en l'àmbit empresarial.
El cost mitjà de gestió documental i emmagatzematge d’una petita i mitjana empresa és de més de 120.000 euros l’any
“El nostre servei estrella és facturar proveïdors. Nosaltres automatitzem tot el procés des que una factura entra per un correu fins que es comptabilitza en el seu sistema de planificació de recursos empresarials (ERP)”, ha explicat a VIA EmpresaIolanda Milán, qui ha format part de l’equip de Diggics des de 2012 i actualment exerceix com a responsable d’administració i de recursos humans.
Recuperar l’actiu més valuós: el temps
D’aquesta manera, la firma aposta per un model sostenible, actualitzant aquest seguit de processos amb una filosofia paperless. De fet, aquesta filosofia, a banda de generar un impacte ambiental positiu, suposa un pas endavant pel que fa a la productivitat de les empreses: les tasques de gestió documental basades en processos digitals amb intel·ligència documental suposen un 12% del temps d’una jornada de treball. En canvi, aquestes mateixes tasques, desenvolupades seguint el mètode tradicional, ocupen un 88% del temps. Es tracta, per tant, d’una idea que proporciona allò que per a una gran part de la població suposa l’actiu més valuós: el temps.
Malgrat que aquesta idea va sorgir l’any 2007, Diggics, com a empresa, es va crear l’any 2010. Oscar Saro, fundador i actual CEO de l’empresa, va ser el desenvolupador d’aquest programari de gestió documental, un projecte que va iniciar a l’empresa on estava treballant i amb què va decidir participar en un programa de preacceleració de Barcelona Activa. Amb l’ajut del seu equip de tècnics, any rere any, ha aconseguit millorar i aconseguir una versió més sofisticada del gestor. “Diggics no tindria sentit sense tot l’equip que hi ha darrere”, apunta Saro.
L’empresa se situa en un mercat competitiu que es troba en un constant creixement, encara que, en aquest sector, ”no sempre acabem fent el mateix procés”. En aquest sentit, la firma ha desenvolupat dos serveis: DiggiHub i DiggiCar. El primer consisteix a la factura de proveïdors, integrant-se als sistemes i processos de cada client, i el segon, que va sorgir just abans de la pandèmia, és la línia que s’especialitza en el sector de l’automoció i que dona lloc a un producte tancat, ja que el 80% de les firmes automobilístiques aposten pel mateix sistema de planificació de recursos empresarials. “En el cas de DiggiHub, pretenem assolir també un producte tancat, però és molt més complicat perquè cada client és un món”, ha apuntat Milán.
Cobrir una necessitat en temps d’incertesa
Així i tot, la idea es troba en un gran moment, que es va veure en bona part impulsat arran de la pandèmia. “Nosaltres pensàvem que aquesta situació ens portaria greus problemes, però no va ser així” ha afirmat Milán. “Tothom va voler començar a automatitzar aquests processos perquè s’estava començant a teletreballar, i aquest fet va donar lloc a un increment en l’automatització i la digitalització de documents, ja que tenir tots els documents en un entorn digital és la millor solució quan no pots acudir a l’oficina”.
Milán: “El que tenim clar és que l’evolució de Diggics és constant, és un producte que ha crescut i està creixent moltíssim”
Amb el desenvolupament del projecte durant aquests darrers anys, Diggics, va tancar el 2022 amb una facturació que supera el milió d’euros. “El que tenim clar és que l’evolució de Diggics és constant, és un producte que ha crescut i està creixent moltíssim”, ha explicat Milán, qui també ha apuntat que “estem constantment analitzant com esdevenir més competitius en el mercat. Hem vist que creant productes tancats aconseguim una major tirada, i és el que volem acabar aconseguint en un futur”.
A banda de la facturació, l’equip també es troba en procés d'expansió. “Som una empresa petita i valorem molt la cohesió de l’equip així com el bon ambient”. Per tant, el grup, amb seu al Parc Tecnològic de Barcelona Activa, projecta un camí pensat perquè les empreses del present apostin per la filosofia del futur: el paperless.