• Empresa
  • Felix Ortega: “La digitalització requereix d’explicar-ne bé els beneficis”

Felix Ortega: “La digitalització requereix d’explicar-ne bé els beneficis”

El CEO de Barcelona Activa parla sobre la pime catalana i la seva necessitat de digitalitzar-se

Felix Ortega, CEO de Barcelona Activa | Cedida
Felix Ortega, CEO de Barcelona Activa | Cedida
Redacción VIA Empresa
Barcelona
28 de Març de 2022
Act. 29 de Març de 2022
Contingut de marca

A Felix Ortega li agrada el rock i també l'acció. I així ho demostra la seva trajectòria. Dirigeix Barcelona Activa des del 2019, però des dels seus inicis com a redactor freelance que escrivia ressenyes de discos i concerts fins a l'actualitat, ha passat per molt escenaris professionals diferents: gerent i emprenedor en el vessant privat, i amb diferents càrrecs -sempre relacionats amb cultura, empresa i innovació- en el vessant públic; a la Diputació i a l'Ajuntament de Barcelona, i també al Prat del Llobregat. L'escenari que visita avui és digital, el de VIA Empresa, i ho fa amb motiu de la primera edició del PiMEsDay en el marc de la MobileWeekBarcelona, una jornada que se celebrarà dimecres 30 de març a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm, amb tallers, xerrades i assessorament personalitzat, totes gratuïtes i amb prèvia inscripció.

Ortega ha hagut de fer front a la pandèmia de la covid-19 al capdavant de Barcelona Activa, l'agència de promoció econòmica de Barcelona que té l'objectiu d'impulsar i fomentar el teixit empresarial català i promoure l'emprenedoria; una tasca gens fàcil en temps de pandèmia. La covid-19 ha sacsejat moltes dinàmiques empresarials i models de negoci i ha fet florir nous canals de comunicació entre els clients i les empreses, nous models d'organització laboral i noves necessitats i hàbits de consum. Ha servit per accelerar els processos de transformació digital de les empreses, encara que no totes han avançat de la mateixa manera. 

Quins àmbits de la digitalització s'han quedat enrere?

Depèn de la tipologia d’empresa, i del tipus de producte o servei . Les que s’han quedat més enrere són les eines de gestió interna, com serien els CRM per al coneixement dels clients o els ERP de gestió. En canvi, les que s’han digitalitzat primer han estat les eines pròpies de la comunicació amb els clients, com són les webs i les xarxes socials, i les de treball col·laboratiu.

I per sectors? Quins han evolucionat més o, per contra, quins estan fent tard?

Més que sectors, la variable és el nombre de treballadors. Com més petita és l’activitat econòmica, més dificultat ha tingut per poder-ho fer. Mentre que les empreses que tenen 10 o més treballadors aproximadament sí que han tingut temps i recursos per fer aquesta digitalització amb aquests vectors que comentàvem, les petites tenen més dificultat, no només per un tema d’estructura i de recursos, sinó perquè com més petita és l’empresa, menys persones poden liderar aquests canvis, ja que han de fer front al dia a dia del negoci, o potser no han adquirit les habilitats tecnològiques per fer-ho.

"Barcelona té una àuria d'una capital innovadora i digital"

Quant al sector, el comerç seria un dels que, en alguns casos, encara podria incrementar molt més la seva digitalització. Els ingressos del sector comerç solen venir de la presencialitat i per això queda relegat de vegades la necessitat d’accelerar la seva digitalització. Sí ho han tingut més en compte en termes comunicatius, per fer màrqueting a través de xarxes socials, per exemple, però la part de gestió empresarial i vendes està menys evolucionada. En canvi, un sector que sí s’ha adaptat molt ràpidament serien les pimes que treballen en alimentació.

ComestàposicionadaBarcelonaendigitalització de pimes iper què és important una jornada com Pimes Day de Mobile Week Barcelona? 

Barcelona té una àuria d’una capital innovadora i digital. En aquest entorn, les pimes poden aprofitar tot el potencial per assolir els objectius de digitalització i adaptació als temps actuals de postpandèmia i mercat globalitzat. La jornada de Pimes Day és una gran oportunitat atès que arriba a conscienciar de tots aquests beneficis, facilita la posada en comú de coneixement i apropa les idees i els recursos que estan a l’abast.

La digitalització està a l'agenda del teixit empresarial català, però hi ha empreses que, pel seu perfil, ho tenen més fàcil que d'altres. Per quines és més complicat assolir aquests processos?

Les microempreses i els autònoms. En tenir menys persones, i segons els coneixements tècnics que es puguin tenir i habilitats, caldrà temps i formació abans d’endinsar-se en digitalitzar i fer aquesta gestió de l’empresa. Les pimes s’hi dediquen, per aquests condicionants, més al dia a dia del negoci. En canvi, les start-ups ja solen néixer molt digitalitzades, i les grans corporacions tenen departaments per engegar aquests canvis de manera més ràpida i soluble.

Abans d'iniciar un procés de digitalització, quines pautes s'han de seguir? Com es pot mesurar l'èxit del procés?

Caldrà treballar en base a objectius i estratègia, fent una diagnosi i avaluant a on es vol arribar i què es vol prioritzar. A més, serà molt important tenir en compte a qui s’està dirigint, quin és el públic objectiu, i com arribar-hi. Hi ha mètriques de vendes, de conversió de visites, d’estalvi de temps intern, entre d’altres, que faran visible si s’estan assolint els objectius pels quals s’estan executant processos de digitalització. En tot cas, voldria recordar que la digitalització no és un fi en si mateix sinó un instrument i part de l’estratègia que les empreses necessiten en l’era actual. 

Tots coneixem les oportunitats d'aquest instrument, però, quins són els riscos? 

Un risc pot ser que les empreses posin en marxa iniciatives digitals però no s’acompanyin d’una bona preparació de l’equip humà i dels canvis organitzacionals necessaris. Per exemple, es llança una pàgina web però queda allà sense actualitzar, i per tant no fa cap tipus de servei ni compleix cap objectiu. Un altre cas, com el que comentàvem, és la incorporació de tecnologia sense canviar la cultura de l’empresa. Si no es destina el necessari en coneixement i per fer més eficient els processos, tampoc funciona. En definitiva, els riscos es tradueixen en pèrdua de temps i costos, i no avançar en una efectiva modernització de les organitzacions.

“La digitalització requereix d’explicar-ne bé els beneficis”

En tot cas la digitalització és una oportunitat per millorar la gestió analítica i basada en dades i resultats, per la qual cosa, s’ha d’analitzar com a estratègia i no de manera puntual. La digitalització de l’empresa ha de fer l’empresa més sostenible, eficient o, en altres paraules, la digitalització ha de compassar la transformació de les empreses.

La digitalització requereix paciència?

La digitalització requereix d’explicar-ne bé els beneficis.

Quines iniciatives està duent a terme Barcelona Activa per fomentar la digitalització del teixit empresarial i emprenedor català? 

Tenim des de plans Rethinking, mitjançant els quals s’acompanya les empreses a repensar i detectar millores per arribar a més persones; els plans de digitalització, en els que acompanyem, ja amb més al detall, en els passos tant de venda online com de màrqueting digital, i s’assessora per exemple dels ajuts del Kit Digital que s’ofereixen des del Govern central.

Estem també acompanyant comerços en processos de digitalització, que com dèiem és un dels sectors on hi ha identificades certes febleses en aquest terreny i amb més necessitat de formació, i per exemple hem tingut programes com el de Comerç a Punt; o bé, l’experiència única del laboratori BCN Lab Comerç, que ha introduït la tecnologia en espais físics, en àmbits poc digitalitzats fins ara, com una perruqueria o una floristeria, amb un impacte molt positiu, arribant a conèixer molt més als seus clients, i digitalitzant també aspectes interns de les botigues, com ara els torns de treball, la previsió diària de clients, entre d’altres, de manera dinàmica i en temps real.

La iniciativa del Cibernàrium, com a servei de formació tecnològica per a la ciutadania i empreses, també és molt destacable. En els dos anys de pandèmia, en el pla de formació de digitalització d’empreses hi han participat 4.500 persones, un 70% dones, i un 18% autònoms, a través de 83 cursos destinats a aquestes formacions.

Tot plegat, ho fem transferint coneixements, com hem fet ara amb el Llibre Blanc de la digitalització de la formació.