Què en pot sortir de la trobada d’un educador social (i filòleg) amb un llicenciat en Dret i MBA per Esade? La resposta és Dignetik, una empresa que ajuda les organitzacions a promoure processos de reflexió ètica a través d’una millora en la gestió. “Dignetik és un joc de paraules entre dignitat i ètica”, explica el seu cofundador, Xavier de Caso. Amb aquest nom volen expressar l'objectiu de totes les activitats de l'empresa: “desenvolupar les actituds de les persones que conformen els equips des d'un punt de vista de la dignitat en el tracte i l'ètica en el dia a dia”. Des de la seva posada en marxa el 2016, entitats com l’Obra Social La Caixa, l’Imserso o diverses organitzacions de l’àmbit sociosanitari ja hi han confiat.
La seva aproximació posant èmfasi en les actituds resulta “trencadora respecte la formació habitual”. Segons de Caso, “les persones estan molt acostumades a rebre'n de tècnica i d'aptituds, però no acostumen a treballar les actituds”. Pel cofundador de Dignetik, precisament aquestes són bàsiques per explicar el dia a dia de cada persona a la feina, “per què fan les coses que fan a les seves organitzacions i si coneixen o no la feina de la persona que tenen al costat”. Treballar-les, assegura, fa que “la persona se senti que és al centre i forma part d'allò que s'està construint”.
La idea de Dignetik va néixer de la trobada de perfils bastant diferents. “El Quico Manyós i jo ens vam trobar un dia en una taula de forma informal parlant de què feia cadascú”, recorda Xavier de Caso. “A partir d'aquí em va demanar que l'ajudés a portar a un terreny més operatiu una sèrie d'idees que ell tenia d'implementació de bones pràctiques”.
“Les persones estan molt acostumades a rebre formació tècnica i d'aptituds, però no a treballar les actituds”
El temps els està demostrant que l’experiència formativa de Manyós i la de gestió d’en Xavier de Caso els fa ser “un bon tàndem, som complementaris”. L'experiència professional dels dos els permet combinar diferents àmbits i anar-los incorporant a les idees de tot el que fan. Amb un any i mig de vida, “esperem tancar l'any amb resultats interessants i que el 2018 sigui encara més fructífer”, confia de Caso.
Quatre àmbits de treball
L’oferta de Dignetik s’estructura en quatre grans àrees: píndoles formatives, formació in company a mida, consultoria i R+D+i aplicada. “Les píndoles tenen uns formats de workshop d'unes quatre hores on es desenvolupen una sèrie de fases per canviar la manera com les persones fan les coses a l’organització, vèncer resistències al canvi i fer les coses d'una manera millor”, explica de Caso. Al capdavall, constata, “hi ha molts protocols que es redacten i acorden internament, però que sense aquestes dinàmiques per canviar la manera de fer les coses corren el risc de quedar-se en un calaix”.
Respecte la formació in company especialitzada, explica que passa per diferents línies de treball com la implantació d'espais de reflexió ètica. “Igual que ha passat abans amb els riscos laborals o la protecció de dades, creiem que hi ha una necessitat cada vegada més important de tenir molt clars els principis ètics de l'empresa”, assenyala el cofundador de Dignetik.
“Hi ha molts protocols que es redacten i acorden internament però que s'acaben quedant en un calaix"
“El mercat i els clients cada cop demanen més tenir clar el posicionament ètic de les organitzacions”, afegeix. Amb aquesta idea, ajuden els clients a crear aquests espais de reflexió ètica i a mantenir-los en el dia a dia “resolent aquelles qüestions ètiques que s'han de resoldre perquè no s'han plantejat abans”.
Alhora, les seves formacions també treballen la gestió de les emocions, sobretot en àmbits sociosanitaris. Es tracta d’ajudar a “gestionar les emocions dels equips que tracten les diferents persones en moments clau de la seva vida”.
Finalment, a banda de la línia més clàssica de consultoria i auditoria, a Dignetik destaca l’apartat de recerca i desenvolupament en el pla de la innovació social. “els clients ens plantegen els seus objectius i ens adaptem a mida al que necessiten”, conclou.