• Empresa
  • El senyor Dimas i les seves cosines: les guerres d'El Corte Inglés

El senyor Dimas i les seves cosines: les guerres d'El Corte Inglés

L'expresident dels grans magatzems llança el seu nou projecte, WOW, un 'marketplace' en format virtual i presencial

L'expresident d'El Corte Inglés, Dimas Gimeno, en una imatge d'arxiu | ACN
L'expresident d'El Corte Inglés, Dimas Gimeno, en una imatge d'arxiu | ACN
Barcelona
25 de Febrer de 2021

El Corte Inglés és una empresa que tradicionalment no s’ha heretat de pares a fills, com semblaria preceptiu, sinó que ha passat d’oncles a nebots. Així, va anar de les mans de Ramón Areces a les d’Isidoro Álvarez i, més tard, d’Álvarez a Dimas Gimeno, que va dirigir l’entitat entre 2013 i 2018. Fa més d’una dècada que Gimeno va accedir al comandament d’El Corte Inglés, però aquests dies ha tornat a l’actualitat per una operació corporativa que ha involucrat a l’empresa i a la família propietària. El cas és que Gimeno ha venut una part de la seva participació a la firma, un 5%, per 145 milions d’euros, una xifra que segons la premsa especialitzada és molt baixa respecte el valor real d’aquests grans magatzems.

Les presses per vendre -Gimeno té un deute milionari amb Hisenda- sempre afavoreixen el comprador, com és sabut. Després d’aquesta operació, i tot i l’opacitat de la firma, es pot esbossar una fotografia dels principals accionistes d’El Corte Inglés, on hi destaca la Fundación Ramón Areces amb un 37% del capital, seguida per una patrimonial anomenada IASA (22%) propietat de Gimeno, la seva mare i les cosines que apareixen al títol d’aquest article. Un altre accionista rellevant és el xeic Hamad Bin Jassim Al Thani, una de les principals fortunes del Qatar (també controla el Paris Saint Germain a través del fons sobirà Qatar Investment Authority). La participació del xeic és del 12% i procedeix de la capitalització d’un préstec de 1.000 milions d’euros que prèviament havia concedit als grans magatzems quan aquests travessaven una crisi important.

Quan Isidoro Álvarez es va jubilar, el 2014, el seu substitut al capdavant del negoci va ser precisament Dimas Gimeno, qui va prendre el relleu amb només 39 anys d’edat. Des del primer moment, Gimeno va tenir com a assessor a Manuel Pizarro, conegut per haver presidit l’elèctrica Endesa uns anys abans. Com és habitual en la casa, Gimeno va recórrer un bon nombre de posicions, inclosa la de venedor, abans d’arribar al càrrec de director general, el pas previ a la presidència que, com hem dit, va conquerir el 2014. Els objectius del seu mandat eren aconseguir la internacionalització del negoci -veritable assignatura pendent de la firma- i tenir sota control l’ingent quantitat de deute assumit, al voltant dels 5.000 milions d’euros.

El mandat de Dimas Gimeno va ser més curt del previst per culpa d'una guerra interna molt cruenta amb les seves cosines Álvarez Guil, que el van desallotjar en només cinc anys

El que es va saber ben aviat és que Gimeno havia estat candidat en diverses eleccions pel partit Falange Española Independiente, una escissió de Falange Española y de las JONS. Més enllà d’aquestes vel·leïtats polítiques, el seu mandat va ser més curt del previst per culpa d’una guerra interna molt cruenta amb les seves cosines Álvarez Guil, que van aconseguir desallotjar-lo de la cadira de president en només cinc anys. La batalla soterrada pel control d’El Corte Inglés va omplir pàgines senceres a la premsa escrita, poc acostumada a què aquesta empresa familiar ventilés els seus conflictes interns davant dels mitjans. El que podia haver estat “simplement” una destitució com a president, va acabar amb la seva expulsió completa del grup, després de perdre també el càrrec de conseller i de finalitzar la seva llarguíssima relació laboral, tot plegat per culpa de la incapacitat de les parts d’arribar a certa entesa. El preu de l’adeu es va quantificar en uns 8,5 milions d’euros.

Aquest 2021, extingit el període de no competència, estava previst que Dimas Gimeno engegués un nou projecte professional anomenat WOW, un mercat híbrid presencial-virtual per vendre primeres marques a clients millennials i que pretén competir al mateix temps amb El Corte Inglés i amb Amazon. Per la seva banda, la casa del triangle verd intenta reconduir un model de negoci que fa anys que mostra símptomes d’esgotament: la facturació porta més de 15 anys gairebé estancada i els beneficis estan molt lluny del que havien estat abans de la crisi del 2008, aproximadament en la meitat.

Com dèiem al començament, aquests dies Dimas Gimeno està d’actualitat tant per la venda de les seves accions d’El Corte Inglés, com pel llançament del projecte WOW. Estarem atents per veure si és capaç de complir el seu pla de competir amb la seva exempresa.