Hi ha un dimoni que ataca a les empreses familiars, i no és l'Agència Tributària. El seu nom és OCAIDIS, acrònim format per la inicial dels pecats que proposa cadascuna dels seus set caps.
OBLIT. Oblidar que si l'empresa no funciona s'ha acabat la història. El substantiu és empresa, familiar l'adjectiu. Cal mantenir l'empresa amb projecció de futur.
CONFUSIÓ. Confusió de família i empresa. La família busca la felicitat dels seus membres, i es regeix per l'amor. L'empresa busca la riquesa, i es regeix per la meritocràcia. Confusió de propietat i capacitat. L'accionista d'una companyia aèria pel simple fet de ser-ho no està capacitat per dirigir el tràfic aeri o pilotar un avió.
ADNIZACIÓN. L'ADN no garanteix l'herència de la capacitat i voluntat empresarial.
INCOMUNICACIÓ. L'empresa familiar pot ser un dels llocs amb menys diàleg sincer. Derivada de la incomunicació tenim la inflexibilitat, el no sortir del quadre mental que ens limita en l'observació de la realitat i en la presa de decisions. Podem oblidar que la realitat depèn del punt de vista.
DESAFECCIÓ. El desinterès per l'empresa familiar, especialment per part dels que no treballen en ella; i de les noves generacions que cada dia tenen més alternatives, encara que de forma periòdica les crisis les redueixen.
IMPROVISACIÓ. Igual que es fa planificació de l'empresa, també cal fer-la de la família empresària: el relleu en la direcció, govern i propietat; la solució als reptes previsibles als quals haurà de fer front la família empresària, com poden ser el repartiment de dividends o la liquiditat de les participacions. Ha de planificar la transmissió de valors i d'amor per l'empresa. Cal planificar entre altres coses el relleu, i la fiscalitat.
SUPÈRBIA. El pitjor de tots els pecats cabdals en què pot caure la família empresària és el de la supèrbia. El de creure's immunitzats contra els pecats. El pensar "a nosaltres això no ens cal". El posposar de forma indefinida els temes. Veure la palla en l'ull aliè i no la biga en el propi.
Il·lustració i text extrets del llibre "Empresa Familiar con Humor", editorial Profit, de JL Martin i Jordi Tarragona. Drets d'autor cedits a Mans Unides.