S'aprèn més dels fracassos que dels èxits. És una frase típica i tòpica, però que en el cas de Dinantia és una realitat. Aquesta plataforma de comunicació entre escoles i pares ha arribat a més de 250.000 famílies, però el seu origen es pot considerar un fracàs. Per molts serà una aplicació desconeguda, però per persones amb fills a l'escola pot ser l'eina que més utilitzin.
Cristian Cisa i Borja Berenguer van impulsar el 2012 una aplicació que planificava els menús setmanals. Es deia Menuterraneus i volia fomentar una alimentació saludable i equilibrada. Però no van tenir els resultats esperats: "Vam creure que tindríem un gran èxit i guanyaríem diners amb la publicitat".
Cristian Cisa: "Ho fem gairebé tot malament i cometem gairebé tots els errors que no s’han de cometre"
Però no va ser així. Tot i tenir desenes de milers de descàrregues, no van trobar el model de negoci per fer rendible el projecte. "Ho fem gairebé tot malament i cometem gairebé tots els errors que no s’han de cometre", recorda Cisa.
Una aventura a la desesperada
Tots dos havien invertit molts diners, que havien aconseguit a través d'inversions de familiars i amics. Per això, volien treballar fins a l'últim moment per aconseguir que funcionés: "A la desesperada vam anar a parlar amb escoles, per si els interessava per dissenyar els seus menús". I es van trobar un no rotund. Però d'aquell no, va sorgir l'oportunitat.
A una de les escoles que van visitar i van veure l'aplicació, els va cridar molt l'atenció el seu funcionament i com s'enviaven notificacions diàries. "Els hi va interessar molt la comunicació, però no per informar de menús, sinó per qüestions de l'escola amb les famílies", explica Cisa.
Llavors, la comunicació a les escoles era bàsicament a través de correus electrònics i era caòtica i poc eficient. Hi havia poques alternatives. "Nosaltres també érem pares i vam veure que era una bona idea. Tothom té el correu electrònic al mòbil, però rebem molts missatges i el de l’escola et pot quedar soterrat. I això era una aplicació per rebre missatges directes de l’escola i poder-ne enviar", resumeix. Van parlar amb alguna escola més i van veure que tenia sortida.
Escola a escola i Al Pacino
El primer que van fer va ser parlar amb els amics i familiars que els hi havien deixat part dels diners per veure si volien recuperar el que quedava o apostaven pel nou projecte. I van fer-los confiança. Va ser a l'estiu de 2015 i en tres mesos ja tenien esbossos i maquetes del producte, cosa que en l'anterior aplicació van trigar molt més.
A l'octubre de 2015 van visitar una fira de tecnologia i educació i van anar amb una maqueta de la plataforma. "Vam atreure l'atenció de quatre o cinc escoles, que van ser els primers clients". En sis mesos ja van facturar més amb Dinantia que amb tres anys amb Mediterraneus.
I la manera de créixer els primers mesos va ser senzilla: a partir de trucades a escoles. Cada dia trucaven a desenes de centres. Recordant Al Pacino a Un diumenge qualsevol, "escola a escola". Avui dia encara utilitzen aquesta estratègia com una de les bases per aconseguir nous clients i poden arribar a fer 50 trucades al dia.
Un creixement lent, però constant
El 2016 ja tenien una cinquantena d'escoles com a clients i des de llavors el creixement ha estat constant, però lent: "En el món del software, tothom espera una corba de creixement molt pronunciada, però no ha estat el nostre cas. Hem crescut un 25-30% anual, que per una empresa normal és molt, però no per una startup".
Tot i que van trigar tres anys a ser rendibles, no van tenir dubtes del projecte. Cada any incorporaven més d'un centenar d'escoles, el que els feia mantenir la confiança. Avui ja en són unes 800 per tot Catalunya, Espanya i algunes de Perú i Mèxic. La seva plataforma ha arribat a uns 280.000 alumnes.
La revolució de la comunicació a les escoles: adéu al WhatsApp
Notes a agendes que no s'ensenyen, cartes que es perden o correus electrònics que ni s'obren. La comunicació amb les famílies és un dels maldecaps de les escoles i Dinantia hi ha posat ordre. Al principi oferia un servei bàsic per enviar missatges en les dues direccions. Però ha anat ampliant més serveis i ara també serveix per control d'assistència, fer pagaments de quotes o excursions, fer enquestes, adjuntar autoritzacions o com a calendari.
Cisa: "Les escoles tenen un problema de comunicació"
I és també una eina que pot evitar el mal tràngol d'alguns pares amb els temuts grups de WhatsApp de famílies. "Les escoles tenen un problema de comunicació i avui dia, moltes famílies estan en grups de WhatsApp perquè és la manera més senzilla i efectiva d'assabentar-te de qualsevol missatge de l'escola", explica Cisa.
Dinantia millora la comunicació amb els pares i, si ho volen, ja no tindran la necessitat de ser en aquests grups per informar-se. A més, a la plataforma no es poden enviar missatges entre famílies. I els mestres també poden determinar horaris per rebre notificacions, a més que les famílies no sabran el seu correu o telèfon. Cisa té clar que els grups de pares seguiran existint per diversos motius, però ja no seran la via per informar-se del que diu l'escola.
Lluita contra l'assetjament
A més, Dinantia també s'ha centrat en ajudar a detectar casos d'assetjament. Té una funcionalitat que permet enviar missatges anònims a l'encarregat de l'escola per alertar d'alguna situació d'assetjament. Unes denúncies anònimes que poden ser de gran utilitat en aquests casos.
Des del 2022, Dinantia forma part de LiveKid, una plataforma polonesa que ofereix un servei similar però en escoles bressol. Amb aquesta unió ara volen fer un pas encara més gran a Llatinoamèrica, començant per Mèxic.
Però Cristian Cisa té clar que a l'Estat espanyol encara hi ha molt marge de creixement. Hi ha unes 30.000 escoles i per ara Dinantia està en 800, la gran majoria a Catalunya. El futur pot ser molt gran.