L’empresa catalana dnota ha internacionalitzat la seva tecnologia de mesura de la qualitat de l’aire a més de 70 països de tot el món. Amb un enfocament especial en les ciutats de més de 50.000 habitants, dnota implementa una tecnologia innovadora que utilitza sensors capaços de monitorar amb precisió la contaminació a gran escala. Actualment, la companyia està present en mercats d’arreu d’Europa, l’Amèrica del Nord, l’Amèrica Llatina i Àsia.
El director general de la firma, Óscar Navarro, destaca que “el desenvolupament del sensor de qualitat de l’aire més precís del món ha estat clau per abordar amb èxit el mercat mundial de la qualitat de l’aire, un sector en el qual fa més de 30 anys que treballem”. Aquesta fita tecnològica no només respon a la necessitat creixent de mesurar emissions a ciutats de tot el món, sinó que també “posiciona dnota com un referent global en solucions innovadores per al monitoratge ambiental”, destaca Navarro, qui afegeix que "el nostre enfocament ens ha permès establir aliances amb empreses que valoren i distribueixen la nostra tecnologia a escala internacional".
Navarro: “El desenvolupament del sensor de qualitat de l’aire més precís del món ha estat clau per abordar amb èxit el mercat mundial de la qualitat de l’aire"
En concret, dnota combina la seva experiència en la gestió de cabines de referència amb el coneixement i la tecnologia dels sensors de l'empresa emergent catalana Bettair, de la qual és accionista. Aquesta combinació els permet crear una “xarxa híbrida que integra la precisió de les cabines de referència amb l’accessibilitat i eficiència dels sensors compactes”, explica Navarro. Aquests dispositius es poden instal·lar en el mobiliari urbà en menys de mitja hora i són capaços de captar dades clau sobre gasos contaminants, partícules en suspensió, CO2 i soroll, connectant-se mitjançant tecnologia IoT.
L'expansió de dnota, de Sud-amèrica a l'Àsia
“A l’hora d’obrir mercats a altres continents és on el suport d’Acció ha estat clau”, assegura Navarro. En concret, la companyia ha comptat amb el suport de diferents Oficines Exteriors de Comerç i d’Inversions de la xarxa internacional de l’Agència, especialment al mercat llatinoamericà, a l’Amèrica del Nord i, més recentment, a Àsia. En aquest sentit, Navarro destaca que el focus principal de l'empresa se centra en Europa, els Estats Units i el Canadà, mercats clau per als plans d’expansió de dnota. No obstant això, també subratlla la importància creixent dels mercats asiàtic i sud-americà, on l'empresa està consolidant la seva presència. L’expansió internacional de la companyia reflecteix la seva estratègia global per "portar la seva tecnologia innovadora a nous territoris i contribuir a millorar la qualitat de vida a escala mundial", d’acord amb Navarro.
Aquest procés d’internacionalització ha permès a dnota duplicar la facturació provinent del mercat internacional l’últim any i han arribat a un volum de vendes d'1,5 milions d’euros. Durant el 2024, han venut prop de 500 dispositius arreu del món, i l’empresa es marca com a objectiu continuar duplicant aquestes xifres en els pròxims anys. Navarro destaca que “el mercat global de la qualitat de l’aire és immens, amb un creixement potencial exponencial, fet que motiva l’empresa a seguir apostant per l’expansió i la innovació contínua”.