• Empresa
  • Duato (Johnson & Johnson): "La primera dificultat que té un directiu espanyol és l'idioma"

Duato (Johnson & Johnson): "La primera dificultat que té un directiu espanyol és l'idioma"

El CEO de la multinacional rep el Premi Esade 2022 i comparteix la seva visió del lideratge i del context geopolític

Belén Moreu, presidenta d'Esade Alumni, i Joaquín Duato, CEO de Johnson & Johnson | Cedida
Belén Moreu, presidenta d'Esade Alumni, i Joaquín Duato, CEO de Johnson & Johnson | Cedida
Barcelona
28 de Juny de 2022
Act. 28 de Juny de 2022

Joaquín Duato és el primer director general de Johnson & Johnson que no és estatunidenc en els 136 anys d'història de la companyia. Va substituir el veterà Alex Gorsky el passat mes de gener, després d'haver treballat durant més de 33 anys a la multinacional i després "d'haver fet de tot i a tots els llocs", admet el mateix Duato. El seu darrer càrrec va ser el de president internacional de Janssen (la vacuna de Johnson & Johnson contra la covid-19) i vicepresident del Comitè Executiu de la companyia, posicions des d'on va tenir un paper fonamental en la direcció i estratègia de la companyia en temps de pandèmia. 

La seva trajectòria, de fet, és considerada exemplar, i no només per les últimes fites aconseguides, sinó pel seu lideratge, que és "servicial i constructiu". Així l'ha definit Duato davant l'atenta mirada, presencial i digital, dels alumnes del present i del passat d'Esade, a la Jornada Anual d'Esade Alumni, al Teatre Nacional de Catalunya, on li han fet entrega del Premi Esade 2022. 

"Vaig créixer en una família molt gran, amb 20 tiets i tietes, i molts cosins. I això et fa entendre que tu no ets el més important", explica Duato per indicar, justament, com traspassa aquest aprenentatge a l'empresa: "el CEO no és imprescindible. Pots canviar de CEO i que les coses continuïn funcionant". No vol menysprear la tasca de ningú, però creu que aquesta és una manera de liderar "més humil", formant part de l'equip com un més.

També es considera un líder constructor: no li agrada enfocar-se en el canvi, sinó en construir basant-se en les fortaleses. I global: "He de donar un caràcter global al meu lideratge". Encara que, de fet, aquest caràcter ja el té: fa més de 20 anys que viu als EUA -el consideren americà en molts aspectes- i també ha viscut a diferents llocs d'Europa i del Sudest Asiàtic.

L'idioma, la tasca pendent

A l'altra cara de la moneda, a l'entrevista dirigida per la presidenta d'Esadi Alumni Belen Moreu, Duato ha parlat d'obstacles. Dirigir un projecte amb 135.000 treballadors no és fàcil i, encara menys, si et veus limitat per l'idioma. "La primera dificultat que té un directiu espanyol és l'idioma", adverteix. I fins i tot l'accent: "normalment t'estereotipen quan escolten l'accent llatí". 

Duato: "normalment t'estereotipen quan escolten l'accent llatí"

A la seva carrera s'ha trobat amb altres obstacles, moments en què ha hagut de prendre decisions difícils. Per a fer-ho, l'ha ajudat "tenir una missió clara" d'allò que són i volen ser "i una escala de valors compartida amb l'organització". Com a decisió difícil ha posat com a exemple el moment en què van decidir posar-li un preu a la vacuna. El projecte, però, va acabar sent un projecte sense ànim de lucre, fet que li ha permès tenir un paper fonamental en la vacunació a l'Àfrica, on ha aconseguit administrar fins a 220 milions de dosis juntament amb Unicef. 

Està segur que part de l'èxit de Johnson & Johnson és justament la seva filosofia. La missió de posar el client al mig: “una empresa que es dedica a la salut, si no posa el client al centre, té un greu problema", ha advertit. 

A la part baixa del cicle

Afirma que és optimista però no nega que el context actual geopolític està generant problemes i incertesa: la situació de la covid-19, la guerra d'Ucraïna, la volatilitat de la cadena de producció, la inflació... "És un cicle complicat i només has de veure com estan reaccionant les Borses i els fons. Però estem a la part baixa del cicle i -assegura- això millorarà".