• Empresa
  • Durero, d'un petit taller a L'Hospitalet a guanyar els Oscars del packaging

Durero, d'un petit taller a L'Hospitalet a guanyar els Oscars del packaging

Durero va ser durant anys una petita impremta a l'Hospitalet, però a partir dels anys 90 es va convertir en un referent del packaging i ha fet envasos per Carolina Herrera o Ron Barceló

Premi per Durero als  WorldStar Awards pel seu disseny de l'embalatge de Match Tonic Water | Cedida
Premi per Durero als WorldStar Awards pel seu disseny de l'embalatge de Match Tonic Water | Cedida
18 de Març de 2024
Act. 18 de Març de 2024

El 1967 neix a l'Hospitalet de Llobregat un petit taller familiar d'arts gràfiques amb el nom d'Offset Industrial. És l'origen de Packaging Durero, que avui dia factura més de 50 milions d'euros, dona feina a unes 300 persones i ha dissenyat i fabricat embalatges reconeguts internacionalment amb diversos guardons dels WorldStar Packaging Awards, els Oscars del sector. 

"Durant molts anys, és una petita impremta que treballa per clients del voltant", explica Ferran Esbrí, actual director general de Durero. No va ser fins a principis dels 90 quan la història de l'empresa canviarà per sempre. Maurici Iglesias Baciana assumeix la direcció general, el que va suposar un impuls a la professionalització. I s'aposta per adquirir Indústria Gràfica Oliva, que era la propietària de la marca Durero.

Esbrí: "Hi ha un procés de professionalització en tots els àmbits"

"Es fa un salt endavant; es deixa de ser una impremta generalista i s'especialitza en el món del packaging", explica Esbrí. L'empresa es trasllada a Montornés del Vallès i es rebateja com a Offset Durero, per més endavant passar a ser Packaging Durero

Pel director general, tot plegat va suposar una revolució pel negoci: "Els anys 90 hi ha un procés de professionalització en tots els àmbits i creixement de negoci". El món de l'embalatge era molt ampli i l'aposta va ser per productes de més valor afegit: "Podies entrar al sector de l'alimentació o productes més senzills, on només primava el preu; o provar en àmbits on la qualitat, el disseny i el servei siguin més decisius". 

De la farmàcia a les begudes

Durero es va especialitzar en tres grans sectors: farmàcia, perfumeria i cosmètica i begudes i licors. I ben aviat per obrir nous mercats, sobretot a França, on actualment exporten un terç de la producció. "En aquell moment, gràcies a la competitivitat del nostre país, hi havia un mercat d’exportació important. Podíem oferir la mateixa qualitat amb un avantatge en preu", recorda Ferran Esbrí. L'empresa es va aprofitar d'aquest context per viure un creixement constant. 

Per entendre la dècada dels 90 de Durero, és suficient amb una xifra: el 1990 eren 22 treballadors, mentre que el 2000 ja en tenien uns 160. "La gran aposta va ser l'especialització, la professionalització i el creixement internacional. L'empresa era completament una altra". 

Un creixement imparable

El 2000, la nova fàbrica de Montornès del Vallès, que tenia 3.600 metres quadrats, ja es va quedar petita. I es van traslladar a una de 10.600 metres quadrats, que també van quedar petits el 2013, on van créixer fins als 18.300. Ja al 2014, la facturació de Durero estava al voltant dels 28 milions d'euros. I el creixement s'ha mantingut, fins a superar els 50 milions el 2023, quan van fabricar més de 680 milions d'estoigs.

Una situació complicada

"A principis dels 2000, Durero es queda en una situació complicada", apunta Esbrí, que afegeix: "Els grans clients internacionals volen proveïdors internacionals que puguin servir en qualsevol país. Durero era massa petita a escala europea i massa gran pels clients locals". I es decideix integrar-se al grup francès Autajon el 2007, mantenint els clients i la gestió. 

"Ens obre portes d’una manera molt important: els clients ens miren amb uns altres ulls, formem part d’una xarxa internacional", indica el director general.

Quina és la clau de l'èxit?

El disseny ha estat una de les grans apostes per Durero des dels anys 90. "Ja teníem un departament propi per generar noves formes i volums dels embalatges; sempre ha estat una prioritat per nosaltres". I ha quedat demostrat amb els nombrosos premis internacionals que han rebut alguns dels seus treballs. 

Els dissenys dels embalatges d'Estrella Damm Inedit (2013), Martini Gold (2013), els botànics de Gin Mare (2014), el vinagre balsàmic de Bodegas Toro Albalá(2020) o el Match Tonic Water by Curius (2022) són alguns que han estat reconeguts als WorldStar Packaging Awards, els Oscars del sector.

Toro+albala2
L'embalatge del vinagre de Bodegas Toro Albala que els hi va donar un premi internacional | Cedida

De Carolina Herrera a Ron Barceló

Durero ha treballat amb les grans marques del món de la farmàcia, cosmètica, begudes o perfumeria. Yves Rocher,  Carolina Herrera, Ron Barceló, Isdin o L'Oréal són només una petita mostra de les marques amb les quals ha col·laborat. 

Ferran Esbrí té clar que la qualitat ja no és l'element diferencial, ja que és un valor que es dona per suposat en aquests nivells. "La diferència està en la gestió dels processos industrials per ser més competitius i en la gestió de les necessitats dels clients", emfatitza el director general, que concreta: "Que tinguin el producte quan el necessiten i amb la qualitat perfecte. La diferència està en el procés".

La màgia del packaging

I el disseny. Perquè el packaging és molt més que l'embalatge que guarda un producte. És la màgia que fa vendre. "La importància és brutal, la gent compra pels ulls. I el primer que veu el client és l'embalatge", apunta Esbrí.

I aquesta és la feina de Durero, oferir embalatges atractius, innovadors i originals per productes de qualitat. "Moltes decisions de compra es prenen perquè és atractiu. A vegades, només canviant el packaging, s'han triplicat les vendes d'un producte", conclou.