I si poguéssim utilitzar articles que no fem servir com a moneda de canvi? Ben és cert que és difícil encabir aquest tipus d'intercanvi en el nostre dia a dia: la factura de la llum no es pot pagar amb articles que tenim per casa, la compra de la setmana, tampoc. Així i tot, en una aposta per l’economia circular, certes marques de telefonia mòbil sí que permeten intercanviar el dispositiu antic a canvi d’un descompte per adquirir-ne un de nou. Tanmateix, són casos concrets que donen lloc a una tímida taxadecircularitat a la Unió Europea, que segons dades de l’Eurostat és de l’11,5%, i només es poden imaginar en un espai físic, motiu pel qual aquesta mena d’intercanvis “tenen una falta de visibilitat, ja que les marques, en una transacció en línia, no volen pagar per un producte utilitzat fins que l’han pogut inspeccionar”.
La taxa de circularitat de la Unió Europea és de l’11,5%, segons dades de l’Eurostat
D’això mateix es va adonar en PolKaraso, qui, juntament amb l’Àlex Corbacho i el JaumeBenet, van veure “una oportunitat enorme” d’explorar mecanismes que agilitzessin aquest tipus d’intercanvi (en anglès conegut com a trade in) i de pagar instantàniament els consumidors. Així mateix, van desenvolupar Ealyx, el programari que permet als consumidors fer servir productes utilitzats com a divisa de pagament. “Això genera un canvi de paradigma on tots els actors implicats guanyen, ja que el consumidor obté descomptes, les empreses guanyen una eina molt potent, i generem més circularitat en el planeta”, assegura Karaso a VIA Empresa.
Atacar el punt més crític de la circularitat
“Amb Ealyx volem atacar el punt més crític de la circularitat, que és la mandra dels consumidors de dur a terme el procés de take back. És cert que part del mercat revén productes, però moltes vegades aquests es queden a un calaix o un racó”, explica per la seva banda Corbacho, qui detalla que després d’investigar el sector del comerç electrònic, els cofundadors van lligar caps per impulsar la circularitat en aquest: “Ja es començaven a fer algunes passes amb el trade in, però eren processos molt asíncrons i mal resolts, i va ser quan ens vam adonar que podíem generar un bon impacte oferint la circularitat com una oportunitat de negoci i una línia d’ingrés, creixement i rendibilitat”, afegeix.
En aquest sentit, Ealyx no només finança el descompte que les empreses ofereixen als consumidors, sinó que, a més, permet a les entitats explorar el mercat de segona mà, millorar la imatge de marca en un context en què la sostenibilitat passa a un primer pla i millorar el trànsit de clients fins a un 30%. “Es pot comprar més barat mentre es té cura del planeta”, expliquen els cofundadors qui, recentment, han tancat una ronda d’inversió d’un milió d’euros.
Un mercat "apetent de projectes de circularitat"
Tal com van detallar el passat mes d’abril a través d’una nota de premsa, en la ronda han participat els fons de capital risc Archipiélago Next, Ona Capital, First Drop VC, Coben Ventures, Lanai Partners, Plu&Play Ventures i Tres Coronas Capital, a més de diversos business angels. “Hem despertat molt d’interès força de pressa en el mercat, i malgrat que el mercat no està en el seu millor moment, es troba apetent de projectes de circularitat”, comenta Corbacho.
Corbacho: "Ens vam adonar que podíem generar un bon impacte oferint la circularitat com una oportunitat de negoci i una línia d’ingrés, creixement i rendibilitat"
Així mateix, mentre el mercat es troba receptiu, els cofundadors d’Ealyx es troben en un bon moment per pensar en el futur: “Volem continuar desenvolupant el producte i dur a terme els primers pilots de la companyia en el nostre mercat d’entrada, Europa”, comenta Karaso, qui detalla que a mitjà termini “mirarem altres mercats, com els Estats Units”. Tant Karaso com Corbacho posen un especial èmfasi en la pedagogia dels clients i les marques quant a la circularitat, i monitorar amb aquestes els resultats obtinguts amb el programari, per tal que “el benefici per a totes les parts sigui l’esperat”.
“Està bé fer plans, però la situació sempre pot canviar de forma imprevista”, comenta Corbacho després de gairebé una dècada d’aprenentatges com a emprenedor, tot i haver-se embarcat en el projecte d'Ealyx fa menys de dos anys. “Sembla molt obvi, però tenir plans que siguin mal·leables per adaptar-se a determinades situacions o ser flexible i ràpid per adaptar-se als canvis és essencial”, afegeix. En aquesta línia, Karaso comenta la “doble vara” de construir un model nou que ha d’escalar ràpidament, però a la vegada, la importància de “ser molt eficients amb el capital”: “Tenim la dualitat d’incorporar creixement i eficiència, tenint en compte que el futur és incert. Per molt que les mètriques i perspectives actuals puguin ser bones, sempre s’ha de tenir un backup plan. Sembla obvi, però en moltes companyies de creixement exponencial no sempre hi és”.