• Empresa
  • Eassefy: la fi de les caixes d’autopagament?

Eassefy: la fi de les caixes d’autopagament?

La startup catalana minimitza i preveu la pèrdua relacionada en les transaccions de les caixes de supermercat amb intel·ligència artificial

Andreu Crous, cofundador i CEO d'Eassefy | Cedida
Andreu Crous, cofundador i CEO d'Eassefy | Cedida
04 de Juliol de 2024
Act. 04 de Juliol de 2024

Estem davant la fi de les caixes d’autopagament? Sense cap mena de dubte, la tecnologia ha transformat el món i, en particular, ha revolucionat el sector dels supermercats. Els sistemes d'autopagament s'estan expandint cada vegada més i són cada cop més populars entre els consumidors. Molts clients ja han integrat en la seva rutina el procés d'escanejar i pagar els seus productes ells mateixos a la caixa. És evident que aquests sistemes han arribat per quedar-se. Les empreses han optat per implementar les caixes d'autopagament amb la promesa de reduir les cues i proporcionar major rapidesa als seus clients. No obstant això, també comporten riscos tant per als comerços com per als consumidors.

Recentment, un vídeo viral a TikTok d'una advocada nord-americana ha posat en relleu el perill de les acusacions de robatori a causa d'errors en les màquines d'autopagament. Segons un dels pocs estudis disponibles sobre l'impacte d'aquests sistemes, realitzat per la consultora ECR Retail Loss, les empreses que utilitzen aquest mètode experimenten un augment del 75% en pèrdues en comparació amb les caixes tradicionals. L'estudi va analitzar 140 milions de transaccions en caixes d'autoservei i va detectar 486.000 articles que no van ser escanejats correctament.

Es tracta del software d'intel·ligència artificial dissenyat per a millorar el compte de resultats de les botigues

Davant aquest escenari recurrent, i de vegades desconcertant, sorgeix Eassefy amb el suport de Barcelona Activa per minimitzar i prevenir la pèrdua relacionada en les transaccions de les caixes de supermercat. Es tracta del software d'intel·ligència artificial (IA) dissenyat per a millorar el compte de resultats de les botigues. “Nosaltres el que fem és identificar una part d'aquesta pèrdua desconeguda que es produeix a les línies de caixa, sobretot les que es coneixen com a autopagament o, en anglès, selfcheckout. A través d'unes càmeres i utilitzar la intel·ligència artificial, identifiquem incidències que donen lloc a aquestes diferències d'inventari”, apunta Andreu Crous, cofundador i CEO d'Eassefy a VIA Empresa.

La IA, l’aliada de les caixes d’autopagament

Per fer-ho, l'equip situat a Barcelona té com a objectiu no només millorar la rendibilitat de les botigues, sinó també augmentar l'experiència de l'usuari. Un dels problemes destacats és que, en passar molts productes, a vegades no es reconeix el pes, la qual cosa obliga a avisar al personal de la botiga. Aquest personal, que té altres responsabilitats, a vegades triga a arribar, la qual cosa afecta negativament l'experiència de l'usuari. Per això, estan decidits a abordar aquest problema. "El projecte es va iniciar fa dos anys, quan vaig conèixer els meus socis actuals, especialitzats en aplicacions d'intel·ligència artificial", explica Andreu Crous, CEO del projecte. Crous assenyala que es van inspirar en els Estats Units, on el sector dels supermercats sempre ha estat un model a seguir per a futurs desenvolupaments a Europa. Com a exemple, menciona que "el gegant Walmart ha implementat sistemes d'autopagament amb intel·ligència artificial en tots els seus establiments". "Però el nostre objectiu és convertir-nos en el referent a Espanya i Europa", afegeix.

L'emprenedor d'Eassefy es va llançar a investigar com detectar de forma automàtica les incidències. La seva missió era clara: la identificació d'incidències realitzada de manera automàtica amb intel·ligència artificial instal·lada a cada botiga. Això els permetia estalviar els alts costos que un sistema "no automàtic" incorreria per identificar i classificar de manera contínua totes les incidències en totes les caixes. Aquesta nova iniciativa presenta un enfocament de supermercat intel·ligent que revoluciona la manera com les botigues d’alimentació gestionen i analitzen les seves pèrdues relacionades en les transaccions de les caixes d’autopagament. "La intel·ligència artificial, en particular el deep learning, és fonamental per al nostre treball a Eassefy. Sense el deep learning, no podríem assolir els nostres objectius de manera eficient en termes de costos i abast. És gràcies a aquesta tecnologia avançada que podem assolir aquest objectiu que d'altra manera no podríem aconseguir de manera eficient", apunta Crous.

Creixement ambiciós i proves pilot prometedores

"Anticipem un fenomen similar a l'experimentat als Estats Units, on el nombre de caixes d'autoservei està en augment. La raó principal és l'escassetat de mà d'obra disposada a treballar als supermercats. Aquest sector requereix molt sacrifici, amb torns que sovint inclouen caps de setmana i dies festius, la qual cosa limita la disponibilitat de talent. Per tant, els supermercats es veuen obligats a augmentar el nombre de caixes d'autoservei, com ja ha passat als Estats Units", explica Crous. En aquest punt, el CEO confessa que el producte encara no ha sortit al mercat perquè continuen fent proves pilots en una cadena de supermercats catalana. L'empresa, que de moment no ha volgut desvelar el nom de la cadena, es marca l’objectiu de fer creixements importants fins a l’any 2028. “Per exemple, esperem arribar a l'any 2026 amb 1.000 llicències i en l'any 27 doblar aquest número”, assegura.

Amb una tecnologia disruptiva com la d'Eassefy, Andreu preveu que l'equip creixi fins a 16 persones per a l'any 2026 i que tanquin una ronda d'inversió de 350.000 euros. Això permetrà a l'empresa abordar el problema de les pèrdues relacionades amb les transaccions a les caixes del supermercat. "El nostre objectiu és finalitzar les proves pilot a finals d'aquest any o principis del 2025", explica el CEO, qui espera llançar el producte al mercat el 2025.