Easyjet va obtenir un benefici de 610 milions de lliures abans d'impostos (uns 700 milions d'euros) en el darrer exercici fiscal, comprès entre l'1 d'octubre del 2023 i el 30 de setembre; es tracta d'un increment del 34% en comparació a l'any fiscal anterior. El director general de l'aerolínia al sud d'Europa, Javier Gándara, ha destacat que ha estat un "molt bon any" i ho ha atribuït al creixement del trànsit aeri, amb 89,7 milions de viatgers (+8%) a Easyjet.
Dels 100 milions de seients oferts per l'aerolínia amb una mitjana d'ocupació del voltant del 90%, uns 19 milions han estat a Espanya, un 10% més
En la presentació de resultats, Gándara ha afirmat que la multa del Ministeri de Consum per cobrar per l'equipatge de mà és "injustificada" i ha assegurat que de moment "res canvia" a l'espera de presentar un recurs per la via judicial i demanar mesures cautelars. D'altra banda, Gándara ha explicat que dels 100 milions de seients oferts per l'aerolínia amb una mitjana d'ocupació del voltant del 90%, uns 19 milions han estat a Espanya, un 10% més, és a dir, un augment superior que la mitjana de la companyia. En aquest sentit, ha destacat el paper de l'aeroport del Prat, on el tràfic s'ha situat al voltant dels 2,6 milions de passatgers i de cara a l'any que ve l'objectiu és créixer un 6,5%, un percentatge superior la mitjana de la xarxa.
"Aquesta tònica es repetirà l'any que ve perquè el creixement global d'Easyjet serà del 3% i en el cas d'Espanya serà del 6,5% i operarem més de 20 milions de seients", ha destacat. Per a aquest any, la companyia espera "reforçar" el seu paper a l'Estat amb una capacitat de 20,1 milions de viatgers, si s'inclouen les noves rutes. En aquest sentit, recentment n'ha anunciat 12 de noves entre aeroports espanyols i del Marroc, Regne Unit, Grècia, Itàlia i França i just aquest dimecres n'ha posat dues més a la venda entre Palma i Màlaga amb Zúric.
Pel que fa el benefici per seient abans d'impostos, es va situar en les 6,08 lliures (7,2 euros), un 24% més que en l'exercici anterior. Entre l'1 d'octubre i el 30 de setembre de l'any passat, els ingressos del grup es van situar en els 9.309 milions de lliures (uns 11.150 milions d'euros), un 14% més. D'altra banda, el touroperador de l'aerolínia ha registrat un benefici abans d'impostos de 190 milions de lliures, impulsat pel creixement del nombre de clients, en un 36%. Dins d'aquest apartat, Easyjet ofereix com a 'tour operador' rutes des de Reus, una activitat que de moment no té previst oferir a Girona.
Reus i Girona "no són una opció" com a alternativa al Prat
En la roda de premsa de presentació dels resultats, Gándara ha deixat clar que els aeroports de Girona i Reus "no són una opció" com a alternativa a un aeroport del Prat que està al límit de la seva capacitat. "No pots expulsar la companyia on tens slots", ha afegit el directiu, que ha recordat que les preferències dels clients són viatjar en aeroports propers a la ciutat de destí i que aquesta ha estat la seva estratègia des del naixement d'Easyjet, el 1995.
Per a Gándara, és "fonamental" l'ampliació de l'aeroport del Prat si es vol créixer en capacitat, sempre que es respecti el medi ambient, però també perquè sigui una infraestructura més "resilient" en cas d'episodis meteorològics adversos. El director general de l'aerolínia al sud d'Europa ha recordat que hi ha franges on no hi ha més capacitat per operar, tot i que ha negat que en el cas d'Easyjet hagi hagut de renunciar a operar alguna ruta des del Prat per aquest motiu.