• Empresa
  • eDreams i com fer volar el gran unicorn

eDreams i com fer volar el gran unicorn

La història de l'agència barcelonina no té precedents: d'una amistat de 'windsurf' als millors venedors online de vols del món

L'unicorn és també un projecte superior als mil milions de dòlars | iStock
L'unicorn és també un projecte superior als mil milions de dòlars | iStock
Barcelona
05 d'Octubre de 2018

"La startup més important i amb més èxit creada a Barcelona". Així és com el conseller delegat de Barcelona Tech City, Miquel Martí, presenta eDreams i al seu cofundador Mauricio Prieto que protagonitzen el primer dinar tecnològic de la temporada 2018-2019 organitzat al Pier 01. Les expectatives són altes, però la història no té pèrdua: és la d'una amistat d'infància recuperada gràcies al windsurf que va acabar en unicorn (projecte amb un valor superior als mil milions de dòlars). 

De nacionalitat mexicana, Mauricio Prieto i Javier Pérez-Tenessa van fer carrera a Estats Units i Espanya, respectivament, i es van retrobar el 1999 després d'acabar el MBA. Un a la Universitat de Califòrnia, Berkeley, i l'altre a la Universitat de Stanford, respectivament. El lloc de trobada? Les onades de San Francisco. 

Prieto: "El concepte inicial d'eDreams era bastant diferent del que ha acabat sent"

eDreams Odigeo no és el que era. O almenys, allò que estava pensat que fos. "El concepte inicial d'eDreams era bastant diferent del que ha acabat sent", explica Prieto. Tot va començar amb paquets de vacances d'alta gamma i assessoria d'experts en viatges però els fundadors van analitzar el mercat i es van adonar que hi havia "més demanda en vols de Barcelona a Madrid que en fer un 4x4 al desert". 

Un vol abans que un 4x4

I l'estratègia de negoci va fer un gir de 180 graus: "Vam decidir que el nostre objectiu era ser els millors venedors online de vols".  La resta ja és història: tres rondes de venture capital abans que esclatés la bombolla, una facturació de mil milions d'euros durant el 2010 o una sortida a borsa amb una valoració de 1.500 milions d'euros durant el 2014, entre d'altres fites llegendàries. 

Mauricio Prieto en una xerrada sobre eDreams al Pier 01

Mauricio Prieto durant la xerrada sobre eDreams al Pier 01 | Cedida

 

El primer unicorn de tota Espanya ja era realitat i Barcelona va ser una de les claus de l'èxit. Segons Prieto, "la sort d'arribar a una ciutat amb una qualitat de vida altíssima (universitats de primer nivell, classe creativa, inversors)... ens va servir per atraure talent". Encara més: "No volíem fer moltíssimes coses sinó ser els millors en una cosa, teníem el finançament i la liquiditat per fer-ho". 

Prieto: "Sovint es glorifica les startups però s'ha de fer bé i tenir validesa en el temps"

Moltes agències de viatge es van anar enretirant de la carrera per les estrelles i mentrestant, eDreams feia seu el camí somniat. "Sovint es glorifica les startups però s'ha de tenir en compte que la finalitat no és començar sinó fer-ho bé i que tingui validesa en el temps", alerta. 

Dreamers: d'un ocell a un estol

Poc a poc es va anar definint un model "eficient i internacionalitzat" capaç d'ajustar el preu final al client, es va passar d'un call center de vendes a un call center de serveis i es va potenciar la col·laboració amb Google i els diferents actors per captar més i millor mercat. Equip, producte, performance i... A volar!

Actualment, eDreams Odigeo és una de les empreses més grans d'ecommerce a Europa gràcies també a les agències online eDreams, GO, Voyages, Opodo, Travelling i Liligo. En total, té més de 18,5 milions de clients repartits en 43 països diferents. 

Segons el cofundador d'eDreams, s'ha passat d'un ocell a tota un estol amb niu barceloní i és que entre els exdreamers ja s'han impulsat més de 50 startups, de les quals una gran majoria es troben a la capital catalana. Una altra estadística posa de manifest que Silicon Valley ha passat d'un 56% d'unicorns fins a un 21% del 2013 al 2017.

Laberints governamentals

I de cara al futur més pròxim, Prieto que de la mateixa manera que Pérez-Tenessa ja s'ha desvinculat de la primera línia d'eDreams Odigeo i és mentor i inversor de startups com Beabloo, ReviewRank o Scripted augura que "la naturalesa de les agències de viatges ha de canviar de transaccional com vendre un vol o un hotel a l'acompanyament durant tot el viatge".

Prieto: "La naturalesa de les agències ha de canviar de vendre un vol o un hotel a l'acompanyament durant tot el viatge" 

Sembla també que tant a Silicon Valley com a Barcelona no faltaran reptes (i oportunitats) com la disrupció dins els sectors amb més acceleració, el networking i la corresponsabilitat entre autoritats i emprenedors o el cercle virtuós de les startups a l'hora de generar hubs tecnològics. Ara ja no serveix "anar per lliure" com van fer en el seu moment Facebook, Amazon o Google sinó que s'ha de "saber navegar per laberints governamentals".

"L'èxit crida l'èxit", conclou Prieto. Que voli el millor!