• Empresa
  • Ekon, evangelitzant sobre software empresarial des dels anys 60

Ekon, evangelitzant sobre software empresarial des dels anys 60

La companyia catalana Ekon va ser la responsable de computar les primeres eleccions democràtiques després de la dictadura i al 2000 ja parlava del 'cloud'

Juan Antonio Fernández (tercer per l'esquerra) és el CEO d'Ekon |Cedida
Juan Antonio Fernández (tercer per l'esquerra) és el CEO d'Ekon |Cedida
Bernat Bella
Periodista
Sant Cugat del Vallès
06 de Juliol de 2020

La companyia catalana Ekon és la degana del mercat espanyol en els softwares empresarials. La seva història es remunta al 1963, quan es va fundar com el centre de càlcul de Sabadell i, des de llavors, sempre ha anat un pas per endavant en les solucions de gestió empresarial. El 1977 van ser els responsables de computar les primeres eleccions democràtiques després de la dictadura i l'any 2000 ja van llançar la seva solució cloud, quan amb prou feines l'internet es començava a popularitzar al país. Una companyia amb "vocació de lideratge i pionera en noves tecnologies", destaca Juan Antonio Fernández, CEO d'Ekon.

 

Sis dècades després del seu naixement, actualment Ekon està especialitzada en els softwares de gestió empresarial. Resumidament, es tracta d'un sistema que permet gestionar tots els recursos i sectors d'una empresa de manera centralitzada i connectada: des de les compres a les vendes, passant per la gestió financera o de recursos humans i el funcionament de magatzems o la producció. Un programa per aglutinar tota aquesta informació i, amb aquestes dades, poder prendre la millor decisió per a la companyia. Les dades són el nou petroli, diuen, i les empreses les necessiten per garantir el seu èxit.

"A la crisi de 2008 els empresaris van descobrir que s'havien d'internacionalitzar"

Juan Antonio Fernández explica que és un pas imprescindible per avançar en la transformació digital de les empreses, tan imprescindible per la seva supervivència. "A la crisi de 2008 els empresaris van descobrir que s'havien d'internacionalitzar i van obrir l'empresa a l'exterior", recorda el CEO d'Ekon, que posa de manifest que molts eren reticents a fer-ho. "Van veure amb sorpresa com era possible i que els seus productes eren de qualitat". Ara, la crisi del coronavirus obligarà les empreses a ser més resilients i obrir noves finestres més enllà dels espais físics. A avançar de cop en la transformació digital i en l'ús de les dades. Més que mai és important que les companyies apostin pel món virtual, ja sigui per la venda com per la gestió interna.

 

"Gràcies a l'adaptabilitat del cloud, les solucions d'Ekon proporcionen a les empreses l'agilitat i flexibilitat necessàries per assolir l'excel·lència operativa en un mercat cada vegada més global i canviant", detallen.

"El coneixement del mercat i dels clients ja no està en una llibreta"

"Tot el que fa una empresa (processos, gestió de recursos materials o humans...) es pot aglutinar en un sistema informàtic. El coneixement del mercat i dels clients ja no està en una llibreta", emfatitza Fernández. I és que amb la imposició del teletreball, moltes empreses han vist com el treball en el núvol és imprescindible per funcionar.

Així, Ekon ofereix, per exemple, un software per gestionar tota la informació d'un centre sanitari, des d'historials de pacients fins a programacions de cirurgies o les diagnosis dels metges. Tot en comú per poder oferir la millor atenció. O solucions per a botigues físiques, perquè puguin gestionar totes les vendes, demandes de productes, la gestió dels clients o dels treballadors.

Tasca d'evangelització

Però aquest canvi de mentalitat, sobtat per la pandèmia del coronavirus, feia anys que es treballava. "La gent ens deia que feien una volta pel magatzem i ja sabien com estava la seva empresa. De cop i volta es van haver d'internacionalitzar i passen a tenir magatzems per tot arreu i ja no t'hi pots passejar", recorda Fernández. És per això que és bàsic disposar d'un sistema de gestió que et permeti mesurar tots aquests elements. "Sense això, és molt difícil reaccionar a una crisi o aprofitar oportunitats. La gestió empresarial és l'espina dorsal", afegeix.

Però al principi, explica, no s'entenia. "Els empresaris volien controlar la seva empresa i hi havia un sentiment de propietat de les dades", apunta el CEO d'Ekon, que destaca: "Vam començar a fer una tasca d'evangelització". I ho feien amb símils que ja havia viscut la història de la humanitat: abans d'aparèixer les xarxes de distribució de l'electricitat, la generació de l'energia es feia dins de les fàbriques. Fins llavors ningú confiava a deixar en mans de tercers una cosa tan important per a una empresa com l'energia. O els diners, que ara ja ningú els guarda en caixes fortes. Exemples que posen en relleu que les empreses han anat cedint aspectes de la seva gestió a subministradors experts. Ekon va començar a instal·lar servidors a les empreses i, després, ja feien el pas al treball al núvol, que funciona més ràpidament, es pot accedir les 24 hores del dia i des de qualsevol punt.

D'Oviedo al Japó

Més de 4.000 empreses ja utilitzen el software d'Ekon arreu del món. El seu producte està especialment pensat per a petites i mitjanes empreses, ja que els serveis de les grans multinacionals tecnològiques sovint no s'adapten a les seves necessitats. Ekon aposta per un producte personalitzat a les característiques de cada companyia i que facilita la seva diferenciació.

El producte d'Ekon està pensat per a petites i mitjanes empreses

"Defensem la singularitat de les pimes, la seva opció és competir per la diferenciació. No ho poden fer per escala o recursos materials", explica Fernández. Així, Ekon considera que aquest és el camí perquè les petites i mitjanes empreses puguin competir en el mercat global, sent diferents i arribant a qualsevol racó gràcies a les plataformes tecnològiques. Posa d'exemple empreses amb les que treballen de llocs com Oviedo o Ponferrada, que ofereixen els seus serveis i productes a llocs com el Japó o el Sud-est Asiàtic. "És una nova era en el món empresarial, dominat per la globalització i la digitalització, i nosaltres els acompanyem".

"Les pimes s'adonen que no tenen barreres, pots ser una empresa petita i estar molt internacionalitzada i digitalitzada. Les barreres te les poses tu mateix", sentencia Juan Antonio Fernández.

Voluntat de liderar

Ekon és la degana del mercat de software empresarial a l'Estat espanyol i la companyia més gran. A més, té distribuïdors que porten el seu producte a companyies de Filipines, Tailàndia, la Xina, els Estats Units, Brasil, Colòmbia i bona part de territoris europeus, entre altres. En total, empreses d'una cinquantena de països dels cinc continents utilitzen el software d'Ekon.

Ara, però, volen convertir-se en l'empresa líder dins del mercat espanyol, pel que fa a volum de clients i de facturació. I també seguir avançant en la internacionalització. Per fer-ho, han deixat la seva seu de Barberà del Vallès, on eren des de fa 47 anys i on tenien el seu supercomputador. I han dividit l'empresa en dos espais: a Sant Cugat i a Barcelona. Una aposta que han realitzat i mantingut durant el confinament. A Sant Cugat hi han ubicat especialment l'àrea d'innovació i desenvolupament i l'objectiu és poder atreure més talent. Entre els dos espais hi treballen unes 145 persones, a més de les delegacions que tenen a Madrid, València, Granada i Saragossa.