• Empresa
  • El consumidor de vi tria el suro

El consumidor de vi tria el suro

L'Associació d'Empresaris Surers de Catalunya analitza les tendències de consum de vi en els mercats internacionals

suro
suro
Redacció Vadevi
Barcelona
07 d'Agost de 2018

Iniciativa CORK, una agrupació d'associacions i institucions del sector del suro a l'Estat espanyol, presenta els resultats de diversos estudis independents sobre les preferències dels consumidors internacionals en matèria de taps de vins i escumosos i revela que el tap de suro és la preferència de més del 90% de les persones als principals mercats consumidors.

 

En aquest context, les xifres de la producció mundial de vi mostren una baixada però el consum continua augmentant. L'any 2017 va tancar amb una producció estimada de 246,7 milions d'hectolitres, un 8,4% menys que l'any anterior, mentre el consum va arribar als 243 milions d'hectolitres, un 3,4% més que al 2016, mantenint la tendència a l'alça que va començar el 2014. El consum de vi ha augmentat, basat en els mercats xinès i nord-americà, raó per la qual conéixer la percepció dels consumidors és clau per assegurar les exportacions. 

Els xinesos trien suro

El mercat vitivinícola xinès està madurant a gran velocitat i va camí de convertir-se en el major comprador de vi del món. El 2017 es va situar en quarta posició, superada només pels Estats Units, el Regne Unit i Alemanya. A més, ocupa la cinquena posició en consum de vi, amb 17,9 milions d'hectolitres segons l'Organització Internacional de la Vinya i el Vi. En aquest sentit, la percepció del consumidor és ben clara: el 97% dels xinesos creu que el suro natural és beneficiós per a la qualitat del vi.

 

El 97% dels consumidors xinesos creu que el suro natural és beneficiós per a la qualitat del vi

A més, el 95% dels vins més venuts a la Xina estan tancats amb aquest material, dada que corrobora la tendència cap al suro natural als mercats asiàtics. Als Estats Units, el consum va arribar als 32,2 milions d'hectolitres i s'ha consolidat com el primer mercat importador mundial de vi, amb unes xifres que voregen els 5.300 milions d'euros segons dades de l'Observatori Espanyol del Mercat del Vi. Els vins de l'Estat ja són els sisens més importats al país, després dels vins francesos, italians, xilens, argentins i australians. Els consumidors d'aquell país tampoc no tenen dubtes a l'hora d'afirmar, en un 97% dels casos, que el tap de suro és marca d'un vi d'alta o molt alta qualitat.

Els líders mundials de la producció de vi continuen sent europeus: Itàlia (42,5 milions d'hL), França (36,7 milions d'hL) i l'estat espanyol (32,1 Mill. hL). Tot i això, el consum no és inversament proporcional. Itàlia, el principal productor de vi, és el tercer país on se'n consumeix més i on el 86% de consumidors associa el tap de suro amb el vi de qualitat. En el cas de França, el segon país en producció i consum, el 83% dels consumidors prefereix el tap de suro per a fins i escumosos.

A França, país de vins, el 83% dels consumidors prefereix el tap de suro per a fins i escumosos 

L'Estat espanyol, en aquest sentit, és paradoxal: tercer en producció, setè en consum. No obstant això, la preferència del consumidor està definida i el 95% escull el tap de suro com el millor per a vins i caves.

En paraules de Joan Puig, president de l'Associació d'Empresaris Surers de Catalunya (AECORK) i portaveu de l'Iniciativa Cork Espanya, "és indiscutible que ens consumidors nacionals i internacionals associen la qualitat als vins tapats amb suro. El caràcter natural i reciclable del material i la seva capacitat per mantenir intactes els aromes i propietats del vi fan que sigui l'opció preferida durant generacions, tant per a bodeguers, professionals i experts del sector com pels consumidors de tot el món."