En plena nevada, amb els termòmetres congelats, Barcelona escalfa motors per a la celebració del Mobile World Congress (MWC) i tota presentació és poca per donar la importància que mereix a l'esdeveniment que deixa milers de milions d'euros a la ciutat comtal i molts titulars, tot s'ha de dir. Una d'aquestes presentacions és la que ha tingut lloc aquest dijous al CCCB, la presentació de la segona edició de la Mobile Week Barcelona (mWeekBCN), l'aposta per diversificar les tecnologies arreu de la ciutat més enllà de les quatre parets del recinte firal on se celebrarà el MWC. En l'acte, Gerardo Pisarello, primer tinent d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, ha dit allò que tantes vegades escoltem de la Catalunya industrial, que el projecte de la Mobile World Capital de Barcelona "serà metropolità o no serà".
És cert que Barcelona és el motor, però bona part de les empreses batejades com a "tractores" de la seva economia, estan a l'àrea metropolitana. Fins i tot, el mateix recinte de Fira Barcelona on se celebra el prestigiós congrés de mòbils forma part del terme municipal de L'Hospitalet de Llobregat. Però ara, amb aquest impuls que el consistori vol donar als barris barcelonins, els tentacles tecnològics del Mobile World Congress arriben més enllà del terme municipal de la capital catalana.
Pisarello: "Ho vam dir des del principi, volem un Mobile que connecti la ciutat i que mostri els beneficis a tots"
La Torre Barrina de L'Hospitalet acollirà la presentació del llibre Postcapitalist Entrepreneurship: startups for the 99%, de Boyd Cohen, el dia 21 de febrer, mentre que el Museu d'Història de la Immigració de Catalunya, ubicat a Sant Adrià de Besòs, serà seu dijous 22 de febrer de la tertúlia Com treballarem en la ciutat del segle XXI? "Tots els districtes de Barcelona tindran activitats en tots els sentits, com per exemple la hackaton per a nenes que se celebrarà a Sant Andreu", ha destacat també Pisarello. Ha estat una constant en el seu discurs la voluntat de portar el MWC als barris, a la gent, en definitiva. "Ho vam dir des del principi: volem un Mobile que connecti la ciutat i que mostri els beneficis a tota la ciutat. Aquesta serà una Mobile Week més ambiciosa".
Doble pressupost i més espai
Tan ambiciosa com que duplica pressupost (de 100.000 a 200.000 euros, més 30.000 euros addicionals i 1.400 euros per a cada artista que articipa al mWeek Gallery), quadruplica activitats i ocupa més del doble d'espais que en l'edició de 2017. Participen més de 100 speakers, 20 artistes i compta amb més de 180 col·laboradors.
I amb aquestes xifres, s'espera un total de 16.000 visitants, "el que multiplicarà per vuit els de l'any passat", ha apuntat el primer tinent d'alcaldia. "Volem que al llarg d'aquesta setmana la ciutadania vegi el potencial que tenim en l'àmbit públic i privat", ha assegurat Pisarello, raons per les quals s'obrirà les portes de recintes com el SuperComputing Center, el Pier01, el Cibernàrium, el mediaTIC, el parc tecnològic de Barcelona Activa i el Metropolis Lab.
En definitiva, els seus programadors esperen que sigui una "Mobile Week màgica", segons ha resumit Carlos Grau, director general de Mobile World Capital Barcelona. Una setmana que convertirà Barcelona en una sala d'experiments de les novetats tecnològiques, "veurem agents que faran coses a Barcelona que canviaran moltes coses a la ciutat. Amb la Mobile Week tenim aquesta oportunitat de fer de la nostra ciutat un laboratori i que arribi a tothom", ha destacat qui substitueix Aleix Valls. De nou, el missatge de la capil·laritat del contingut, de tot i per a tots, ha estat un mantra en el discurs vertebrador de la presentació.
Líders veïnals
No obstant això, cada districte -que acollirà cinc activitats- compta amb un digital community leader, referents en transformació digital, com Óscar Martínez, de l'Eixample; Xosé Pérez, de Sarrià-Sant Gervasi; Belén Fernández, de Sants-Montjuïc; David Lladó, d'Horta-Guinardó o Núria Conde, de Sant Martí. En total, 10 'savis' que coordinen la descentralització del programa en el seu barri.
I tot i que és difícil resumir un programa que abasta des del futur del treball en l'era digital, passant per les migracions, el poder de la ciència o la relació entre l'ètica i la intel·ligència artificial, Juan Baselga, director de Marketing Communications i Corporate Engagement a Mobile World Capital Barcelona, ha destacat l'aposta pel públic infantil que es fa des del mWeek Kids, que neix per acostar les tecnologies a tota la família. "Si això funciona bé, podrem créixer per aqui també", ha vaticinat.
Participen més de 100 speakers, 20 artistes i compta amb més de 180 col·laboradors
En resum, el Mobile comença ja, perquè entre mWeek Talks, mWeek Lab i mWeek Gallery, des del 19 de febrer total Barcelona agafa el mòbil i ja no el deixa anar.