El torró més blanc

La filosofia de l'àvia Mundeta encara és present a Torrons i Mel Alemany, una empresa familiar que exporta el 50% de la seva mel i que produeix 60 tones de torró anuals

En un poble de 400 habitants a 14 quilòmetres de Balaguer i sota la Serra del Montsec hi ha una empresa familiar que factura vuit milions d'euros. Torrons i Mel Alemany està situada a Os de Balaguer, en una gran zona d'extensions sense conrear on neixen plantes aromàtiques com el romaní. Actualment, la companyia la gestiona la cinquena generació i segueix la tradició de finals del segle XIX, formada per fruits secs de proximitat, una cocció lenta i el romaní com a base per obtenir una mel de qualitat, però també per elaborar el torró més blanc del mercat, natural i sense sucres afegits.

El gerent de Torrons i Mel Alemany, Ferran Alemany, defineix de forma senzilla l'activitat de la companyia. "Som productors de torró i traginers de la mel". Alemany es mostra orgullós de ser hereu d'una tradició familiar, que es caracteritza per ser clàssics en el torró i innovadors en la mel. "Oferim un gust equilibrat i dolç aconseguit gràcies amb la mel de romaní". En el cas de la mel, la innovació es concentra amb les monoflorals, que es recullen i seleccionen setmanalment als apicultors de tot l'Estat espanyol.

El caramel de l'àvia Mundeta
La filosofia de l'empresa familiar no ha canviat gaire des de 1879. Aquell any, l'àvia Mundeta (besàvia del pare del Ferran Alemany) ja venia pels mercats de la zona un caramel de mel i fruits secs. D'allà va sorgir el primer torró. Encara avui dia, el Miquel Alemany (pare del Ferran) viatja cada setmana per Espanya a la cerca de la millor mel dels apicultors. "Amb ells hem establert una relació de confiança i ja formen part de la família Alemany", recorda Ferran Alemany.

La fórmula clàssica dels torrons, com el dur, el tou, el crocant, el bombó ametlla i la crema torrada, contrasten amb la innovació en la mel. Entre les noves varietats, destaquen la mel de taronja amb pell de taronja confitada o la de crema d'avellanes, dins de la línia gurmet, o la de gelea reial, pròpolis o pol·len, que formen part de la salut. La mel ha sigut el producte que els hi ha obert la porta als mercats exteriors.



Exportadors de mel
Torrons i Mel Alemany produeix 60 tones de torró anuals, de les quals un 80% es venen a Catalunya, un 10% a l'estat espanyol i un 10% a altres països, com és el cas d'Anglaterra. Una de les apostes estratègiques de l'empresa familiar es troba en la mel. "És el sucre del segle XXI", comenta Ferran Alemany. En aquest sentit, recorda que no existeix una cultura de com utilitzar-la i és necessari fer pedagogia per impulsar-ne el consum.

De les 1.500 tones de mel que elabora Alemany, un 50% es destina a l'exportació, bàsicament al mercat francès. La resta es dedica al consum intern. La companyia familiar factura 8 milions d'euros anuals i preveu un augment de les vendes aquest any, tot l'increment del preu de l'ametlla.

Compromís social
Torrons i Mel Alemany ocupa 25 persones de forma directa a l'obrador i 25 amb algun tipus de discapacitat de quatre entitats lleidatanes: Aspros, Shalom, l'Estel i la Torxa, que s'encarreguen de l'embalatge de la marca. El Ferran Alemany assenyala que "intentem aportar un cert valor i compromís amb la societat". A aquest aspecte, s'afegeixen altres com la utilització de productes naturals i de proximitat, que permeten entendre l'ADN d'Alemany.

En un context de crisi econòmica i contenció de la despesa, Ferran Alemany considera que el "boom de les marques blanques ha tocat sostre i el consumidor vol estar més informat en els temes de nutrició i traçabilitat dels productes". Aquesta preocupació els hi ha permès estar presents en supermercats com la cadena lleidatana Plusfresc, Condis, Bon Preu, Casa Ametller, El Corte Inglés, Sorli Discau o Caprabo.

A través del Clúster Catalonia Gourmet, del que forma part, Torrons i Mel Alemany s'està obrint camí en les agrobotiquges, els establiments turístics, el comerç tradicional o el segment gurmet. Paral·lelament, recentment ha tancat acords comercials amb la cadena britànica de distribució Marks&Spencer i amb la botiga online La Tienda.com, adreçada específicament a un públic hispà. En aquests dos àmbits, comercialitzarà un dels seus productes d'alt valor afegit, la mel amb pell de taronja confitada. Això sí, mantenint sempre la recepta de l'àvia Mundeta.
Avui et destaquem
El més llegit