Seat ha comunicat aquest dimecres als sindicats que la transició cap a la fabricació del vehicleelèctric reduirà un 30% les hores necessàries a les seves plantes de fabricació en comparació amb el cotxe de combustió. Això, segons ha informat la companyia als representants dels treballadors durant la negociació del seu vintè convenicol·lectiu, suposarà "un excedent de plantilla".
L'empresa, de fet, preveu que aquest excedent pugui ser encara més gran en cas que la planta SeatComponents no s'adjudiqui al vehicle elèctric. Aquesta reducció, segons la companyia, s'explica per la menor quantitat de components del vehicle elèctric en comparació amb el de combustió, i, defensen, el patirà "no només Seat, sinó tota la indústria".
Segons ha volgut subratllar la companyia, aquesta reducció d'hores no comporta necessàriament una retallada de la plantilla de la mateixa magnitud. Els sindicats, però, han lamentat que Seat no hagi concretat l'afectació que aquesta situació tindrà sobre els treballadors, i consideren que "no s'han de realitzar ni eficiències ni mesures de flexibilitat" fins que es signi el nou conveni col·lectiu. Els representants dels treballadors exigeixen, a més, que l'empresa detalli quin impacte en cada branca i centre de treball aquesta reducció.
Negociacions
A banda del conflicte per la reducció horària, els representants dels treballadors han demanat que, un cop signat, el conveni col·lectiu estigui vigent des de l'1 de gener de 2021 amb caràcter retroactiu, independentment de la seva durada final. Així, s'hauria d'incloure l'augment salarial corresponent a l'any passat, cosa que surt de les previsions de l'empresa, que per ara no contempla tampoc aplicar l'augment de l'IPC corresponent al 2021 als salaris dels treballadors.
UGT i ComissionsObreres, així, han subratllat en un comunicat conjunt que la posició de l'empresa suposa una "falta de respecte" cap a uns treballadors de Seat que "han redoblat els esforços i han donat un exemple de responsabilitat" els dos darrers exercicis, enmig de les crisis provocades per la pandèmia i la manca de semiconductors.
Els sindicats són conscients, afirmen, de la "transformació sense precedents" que viu el sector de l'automoció, i demana que el camí cap a la mobilitat elèctrica sigui "just" i "posi les persones en el centre". Per la seva banda, Seat defensa que ha encetat les negociacions amb "esperit de cooperació i diàleg", tot afirmant que la companyia necessita "reorganitzar-se i assegurar una adaptació progressiva" en els cinc anys que queden fins a l'arribada completa del cotxe elèctric.