Elisava, Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona, ha esdevingut un referent en el món del disseny a Catalunya i s'ha situat en el mapa europeu. Fundada el 1961 com la primera escola de disseny a tot l'Estat, més de 17.000 alumnes han passat per les seves aules i han impregnat la societat de l'ADN d'Elisava. Entre els seus estudiants hi ha referents mundials que han canviat les regles d'àmbits com l'automoció, la gastronomia o el mobiliari urbà.
Cupra, sense anar més lluny, surt de la ment d'un exalumne de l'escola, Alejandro Mesonero-Romanos Aguilar, que actualment és responsable de disseny d'Alfa Romeo. I Elisava també ha participat de projectes internacionals, com pot ser el Zero to infinity, una iniciativa per impulsar el turisme espacial.
Una escola pionera en tots els sentits
Elisava no només va ser pionera per ser la primera escola de disseny. Ho va ser, especialment, pel seu model. El projecte neix del Centre d'Influència Catòlica Femenina i el centre va ser fundat per Maria Rosa Farrés Escuet. Durant els primers cinc o sis anys, era només per a dones. "Estàvem immersos en una Dictadura. I es va crear una escola de disseny que estava dirigida per una dona i era per a dones. Va ser totalment disruptiu", destaca Javier Peña, actual director general i científic d'Elisava.
L'objectiu era oferir formació a dones catalanes, que sovint tenien molt més complicat accedir a la universitat per la mentalitat de l'època. Era una oportunitat perquè accedissin al món acadèmic.
El 1995 es va adherir a la Universitat Pompeu Fabra, aconseguint així els primers estudis universitaris reglats d'enginyeria i arquitectura tècnica. I, el 2020, es va convertir en centre adscrit a la Universitat de Vic, fet que li ha donat categoria d'universitat: Et permet interactuar de tu a tu amb Europa".
Un viatge en autobús per Europa
Quan va néixer Elisava, la concepció del disseny era residual a Catalunya: "Era totalment desconegut". La indústria i la societat en general no percebien aquest concepte com un element transformador i fonamental per la seva activitat, tot i que algunes empreses hi van apostar des de l'inici. Les influències arribaven d'Estats Units i del nord d'Europa, que els dissenyadors catalans de l'època prenien com a referència per a autoformar-se.
Els impulsors de l'escola, tenien clar els seus referents. "Van agafar un autobús i van fer un viatge al centre i nord d'Europa per visitar les principals escoles i veure què significava el disseny i el concepte Bauhaus", explica Peña. Amb aquestes idees apreses, van tornar a Barcelona per engegar Elisava, una iniciativa totalment pionera.
D'Elisava al món
Un dels moments que explica la importància d'Elisava al món del disseny va ser el 1984, quan un grup de professors i exalumnes van crear Transatlantic, un projecte de disseny experimental que va tenir un ressò internacional. Va durar uns cinc anys, però els seus projectes es van poder veure en exposicions i espais de Brasil, Dinamarca, Japó o Itàlia.
Javier Peña: "Elisava ha tingut un impacte real claríssim a la societat i el continua tenint"
"Es consideren obres referents del moviment experimental, que va sortir d'Elisava", assenyala l'actual director general. Un exemple és el tamboret frenesí, creat pel grafista Lluís Morillas i els dissenyadors industrials Ramon Benedito i Josep Puig. Una autèntica revolució dels tamborets, molt més còmode, deixant enrere el seient rodó i apostant pel benestar i la comoditat. Un èxit mundial.
Dos anys més tard, el 1986, Elisava crear la primera revista de disseny a Espanya, Temes de Disseny, encara viva actualment. "Ara s'està treballant perquè es consideri una revista científica", indica Peña.
La importància d'Elisava
Aquests dos fets són només dos exemples de la importància que ha tingut Elisava pel disseny. Una realitat que es constata amb la nòmina de professionals que s'han format a les seves aules. "Elisava ha tingut un impacte real claríssim a la societat i el continua tenint", sentencia el seu director general.
Alejandro Mesonero-Romanos Aguilar, peça clau en el disseny de Seat i Cupra que actualment està al capdavant de la renovació dels Alfa Romeo. Martí Guixé, referent mundial del food design, tendència a l'alça que busca relacionar els conceptes del disseny i la gastronomia per entendre de quina manera s'ha de nodrir tot el planeta. Ramon Benedito, Premi Nacional del Disseny que ha tingut un impacte transcendent en la indústria, el mobiliari urbà i creadors del disseny dels caixers automàtics de CaixaBank. Isabel López, peça clau en el disseny d'interiors i responsable de projectes com el Celler de Can Roca o l'Hotel Arts.
Són només alguns dels noms que posen en relleu la magnitud d'Elisava en el món del disseny. Uns noms als quals se'ls hi ha d'afegir les empreses amb les qui col·labora l'escola en diferents projectes.
D'Adidas a Grifols
Una de les potes imprescindibles d'Elisava és la innovació. Va ser el 2016 quan l'escola va impulsar el seu propi programa de recerca, amb la voluntat de crear coneixement i transferir-lo a la societat i a l'empresa i poder optar a liderar projectes competitius europeus. "La innovació i mirar més enllà és l'ADN d'Elisava", destaca Javier Peña. De fet, actualment lideren 3 projectes europeus vinculats al disseny.
A més, un dels objectius és ser a prop del món empresarial i industrial, treballant plegats per transformar la societat a partir del disseny. Roca, Puig, Grifols, Nutrexpa, Seat o Adidas són només algunes de les empreses amb les quals han treballat. De fet, cada any afronten projectes de 70 empreses, a més d'enviar 300 alumnes a companyies per fer pràctiques. L'essència d'Elisava és a tots els racons.
Javier Peña: "Hem de mostrar el potencial de l'escola i de quina manera podem aportar valor"
El nostre objectiu és donar la millor qualitat a la formació dels estudiants. I no es fa estant vuit hores a l'edifici, sinó tenint relacions amb les millors escoles de disseny del món i oferir la possibilitat d'interactuar amb les empreses punteres des del primer dia", resumeix Peña, que afegeix: "Hem de mostrar el potencial de l'escola i de quina manera podem aportar valor".
I Elisava també ha pres part d'alguns projectes pioners a nivell mundial. Avui dia, estan col·laborant amb l'empresa californiana Hyperloop, que està treballant en el primer tren que levita i circula a velocitats altíssimes. Des de l'escola estan fent el disseny interior i plantejant el concepte d'espai, sostenibilitat i benestar. I també van treballar amb el projecte Zero to infinity, de turisme espacial per veure la curvatura de la Terra.
Barcelona, capital del disseny
Elisava ofereix dos graus actualment: el Grau Universitari en Disseny i el Grau Universitari en Enginyeria de Disseny Industrial. En aquests cursos, més del 90% dels alumnes són catalans. Però també disposen d'una gran quantitat de màsters i formacions, on el 70% dels estudiants són de fora d'Espanya.
"Escullen Elisava per l'impacte al món de la indústria. Els nostres programes són professionalitzadors, estan enfocats a la professió i l'estudiant ens veu com una escola on adquirir unes competències i impactar a la indústria internacional de manera real", destaca Peña. A més, la tasca d'ambaixadors de molts exalumnes repartits pel món és fonamental per atreure nous estudiants.
Javier Peña: "Tenir una experiència a Elisava i Barcelona és molt atractiu per estudiants de tot el món"
Però un altre factor diferencial és Barcelona: "Tenir una experiència a Elisava i Barcelona és molt atractiu per estudiants de tot el món". El director general destaca que "fins ara" la capital catalana ha estat una ciutat de disseny.
Però remarca el fins ara entre cometes: "Ho continuem sent, però com a ciutat i país hem de seguir treballant de valent perquè no es perdi i Barcelona es continuï posicionant com a referent en aquest àmbit". Per Javier Peña, aquest atribut sestà perdent i reclama a les administracions, principalment l'Ajuntament i la Generalitat, que apostin decididament per mantenir-ho.
Ara que es parla tant de la indústria digital o dels videojocs, Peña recorda que el creixement d'aquest sector a Barcelona està estretament lligat al disseny, part indispensable en aquest món.
Elisava, dibuixant el futur
El món s'està transformant a velocitats vertiginoses. Les noves tecnologies que van apareixent estan canviant els paradigmes, així com els reptes que es presenten, com l'emergència climàtica. I el disseny té un paper fonamental: "Té la capacitat de prefigurar el futur. Entenent el que ha passat i treballant en el present, podem prefigurar el futur perquè sigui més saludable".
"Fa pocs anys, quan plantejàvem un projecte, el centre de tot era l'ésser humà, és el cor del disseny. Ara tenim clar que el centre pot ser a l'aigua del mediterrani o la sardina que està vivint feliç al Cantàbric. Quan parlem de sostenibilitat, parlem en majúscules del planeta. Parlem del benestar del planeta. Nosaltres tenim capacitat per prefigurar aquest futur, aquest és l'impacte del disseny", reflexiona Javier Peña.