• Empresa
  • Planes: "L'empresa pot aprendre de la passió i la creativitat del món cultural"

Planes: "L'empresa pot aprendre de la passió i la creativitat del món cultural"

El president de la Fundació Catalunya Cultura defensa una nova llei de mecenatge a la francesa

Eloi Planes és el president de la Fundació Catalunya Cultura. | Cedida
Eloi Planes és el president de la Fundació Catalunya Cultura. | Cedida
Victor Costa
Exdirector de VIA Empresa
Barcelona
21 de Novembre de 2019
Act. 21 de Novembre de 2019

La cultura fa empresa i l'empresa fa cultura. Aquesta és la filosofia de la Fundació Catalunya Cultura integrada per entitats privades i públiques que volen unir el millor de tots dos móns. El president executiu de la fundació és Eloi Planes, també president de Fluidra, que defensa en aquesta entrevista a VIA Empresa el seu paper com a "acceleradora de projectes culturals". La fundació celebra aquest dijous la IV Edició Impulsa al Foyer del Gran Teatre del Liceu per donar a conèixer projectes culturals de "qualitat, impacte i projecció" entre les empreses. "Promocionar la cultura no és una font de despeses, sinó que pot ser una font d'ingressos el país", defensa també Enric Crous que és el president honorífic de la fundació. 

 

En quin moment neix la Fundació Catalunya Cultura?

Neix el 23 d’octubre de 2014 que és l'època de post-crisi. Vam veure que el món institucional també tenia problemes per donar suport a la cultura. Un país culte és un país ric. La cultura és una necessitat i un motor de l'economia i un reflex de riquesa. La Fundació fa que el món empresarial doni suport al món cultural. 

 

"La Fundació Catalunya Cultura és una acceleradora de projectes culturals"

Com?

La Fundació és una acceleradora de projectes culturals i fa formacions o mentoring. S'intenta que tots els projectes culturals tinguin ingressos sostenibles més enllà d'ajudes o mecenatge. Treballem la direcció, l'estructura, la comunicació, la innovació o el pla de negoci. Els finalistes de la IV edició Impulsa són: La Gala més IN, Teatre del Raval, el Festival Internacional de fotografia IN Cadaqués, Cicle Gaudí, Silencis al Teritori, Bridge 48, Catalonia Sacra, Galacticat, Escola de circ Rogelio River i Sant Andreu Jazz Band. Volem donar-los a conèixer i que guanyin visibilitat. 

I el finançament?

Com a Fundació no donem finançament, sinó que fem l'acompanyament. Ara bé, les empreses sí que poden donar finançament a títol personal. 

La col·laboració público-privada també impulsa la cultura. 

La Fundació Catalunya Cultura té la Fundació Fluidra, Gramona, Fundació Banc Sabadell, Fundació Damm, HP, Grupo Planeta, La Caixa, BBVA, Moventia o ICF. També tenim el consell de mecenatge amb noms molt destacats i rebem el suport de la Conselleria de Cultura, el Ministeri de Cultura o la Diputació de Barcelona, Lleida i Girona. La col·laboració público-privada hi és.  

"Les aliances entre cultura i empresa són claus pel retorn social o la responsabilitat social corporativa" 

Què necessita la cultura del món de l’empresa?

I viceversa. L'empresa pot aprendre de la passió i la creativitat del món cultural i quan fan el mentoring poden endur-s'ho com a actiu. Les empreses no només donen sinó que també reben. Alhora, ajuden als projectes culturals amb rigor empresarial, sostenibilitat del negoci, idees, gestió de recursos, model de negoci, governança o visió. L'empresa i la cultura poden patir del mateix i acompanyar-se els pots ajudar a assentar-se. Per això, són claus les aliances tant pel retorn social com la responsabilitat social corporativa. Des de la Fundació Catalunya Cultura intentem eixamplar la base d'empreses que creuen en la cultura com a gran factor de progrés del país. 

Eloi Planes Fundació Catalunya Cultura

Com hauria de ser la nova llei de mecenatge? 

Hem d'acompanyar els projectes i ampliar la sensibilitat de les empreses cap a la cultura perquè els projectes tirin endavant. També hem de fer de lobby en la creació d'una llei de mecenatge que enforteixi el vincle entre empresa i cultura. Hem analitzat diferents lleis i hem agafat el francès com a model d'èxit: simple en el concepte però capaç de canviar les regles de joc. La nova llei de mecenatge ha de tenir impacte a escala nacional i autonòmica. 

"Hem de fer de 'lobby' en la creació d'una llei de mecenatge. Hem agafat el model francès com a model d`èxit"

Com està posicionada Catalunya?

Tenim un model únic i innovador que interessa a Madrid i altres comunitats. No anem a buscar mecenes per posar diners en un projecte, sinó que busquem que hi hagi un compromís ferm del món empresarial que generin un efecte multiplicador en els projectes culturals. Catalunya és una comunitat rica en el món cultural i té una estructura empresarial molt similar. Amb projectes petits i mitjans de molt impacte i activitat. 

Fer cultura i empresa és també fer territori. 

La nostra aposta és anar més enllà de la capital catalana i sobretot donar visibilitat als projectes culturals. Les empreses no s'ho poden perdre!