Els nous aires d'Eurofragance

El CEO i fundador de l'empresa, Santiago Sabatés, anuncia que deixarà la direcció de la companyia l'any que ve

La frase preferida de Santiago Sabatés és la següent: "Si ho puc somiar, ho puc fer". Fill d'una família de classe mitjana sense tradició emprenedora, ell va decidir trencar la norma. Després d'estudiar Ciències de la Informació ("de gran ja he anat a escoles de negoci", puntualitza), ha estat capaç de crear un gegant com Eurofragance, que el 2016 va fregar els 70 milions d'euros de facturació. Amb la companyia convertida en referent en el disseny i creació de fragàncies, Sabatés ha decidit que "ara em toca divertir-me". Convidat al Dinar d'Emprenedors de l'Aijec, aquest dijous ha anunciat que deixarà de ser conseller delegat de l'empresa a partir de l'any que ve.

La raça emprenedora
El fundador d'Eurofragance encara no vol donar detalls de com es produirà aquest relleu, però dóna pistes de les raons d'aquesta decisió. "Sóc més emprenedor que gestor", confessa davant l'atenta audiència de joves empresaris. De fet, assegura que "Eurofragance ha arribat fins aquí perquè sóc un emprenedor de raça, des de jove vaig saber que volia ser independent i lliure". Per això va estudiar allunyat de les ciències empresarials. "Crec que els negocis amb humanisme es fan millor", sentencia.

Va ser al 1990 quan va fundar Eurofragance, un B2B dedicat a crear les fragàncies que després trobarem en tot tipus de productes. "Quan fas aquests productes amb els quals ajudes la gent a ser més feliç és un orgull, ho pots explicar als teus fills", celebra.

Visió global
"Des del principi sabíem que havíem de mirar cap a fora. M'estimo molt Catalunya però crec poc en Espanya", deixar anar despreocupat. Eurofragance, doncs, va néixer amb una maleta sota el braç. "Vam començar a viatjar: Marroc, Egipte, Portugal... Anar obrint coses", recorda Sabatés. Una convicció accentuada amb les dificultats del mercat espanyol posteriors als Jocs Olímpics del 1992.

L'any 2000 va ser important per l'empresa, amb un canvi d'etapa marcat per la compra del seu primer robot de producció. Ara el 75% de la producció ja està automatitzada, però Sabatés defensa que els robots no només no han restat llocs de feina, sinó que els han permès crear-ne. "Ens ha donat capacitat per créixer", defensa.

Ja al 2009 obre a Mèxic la primera planta de producció a l'exterior. "Passem de ser exportadors a ser més internacionals", recorda sobre el primer pas d'un camí que els ha portat a obrir centres creatius a Dubai o oficines a Singapur.


Santiago Sabatés durant la seva intervenció al Dinar d'Emprenedors de l'Aijec. Cedida

Amb el pla estratègic 2014-2017 Eurofragance s'ha especialitzat en segments i ha aconseguit diversificar un èxit fins aleshores sustentat en bona part pel seu èxit al Golf Pèrsic. "Tenim segments com el personal care que han guanyat molt de pes, també el de perfumar ambients (air care) o les càpsules pels suavitzants de roba", resumeix el seu fundador. L'última gran fita, apunta, és la fàbrica oberta a Singapur l'any passat, que ja treballa en una ampliació que esperen tenir enllestida el pròxim mes d'octubre.

Empresa familiar 1,5 generacions
"L'empresa ha funcionat molt bé però ja no hi pinto gaire", confessa divertit. Al 2013 va prendre la decisió d'anar retirant la família de la direcció i fitxar directius professionals. Un anar i venir familiar que el porta a definir Eurofragance com una empresa que es troba "a la generació 1,5". No va néixer com a familiar, el seu pare hi va entrar després com a inversor, i els seus germans hi van anar entrant amb els anys. Ara estan tornant a fer un pas al costat per quedar-se en la posició de propietaris.

"Quan te n'adones que treballes en una empresa de la que depèn tota la teva família t'entra una mica de vertigen", reconeix. Per això, diu, "hem decidit que els nostres fills no hi entraran com a directius. Els estem formant perquè siguin consellers i propietaris".

De fet, la família Sabatés va crear al 2010 un family office dirigit per la seva germana. Aquí és on dedica ara bona part del seu temps. "Inverteixo en gent jove que fa coses que m'agraden: Dog hosting, self storage, biotecnologia. Ara és el meu moment de divertir-me", insisteix. Ho fa convençut que Eurofragance mantindrà la direcció operativa en bones mans i amb "un futur brillant, tenim projectes per set o vuit anys perfectament".

Li pregunten per la clau de l'èxit per liderar l'empresa i de seguida assenyala la capacitat de saber delegar. Conclou amb ironia, "la meva major habilitat és que els altres facin coses per mi perquè a mi m'agrada treballar poc". Ho diu algú que ha creat una empresa amb vendes a 60 països dels cinc continents i més de 250 treballadors.
Avui et destaquem
El més llegit