És "l'autèntic sabor com abans", però amb la innovació d'ara. Embotits Mitjans celebra 110 anys de vida i ho fa amb la mateixa "sensibilitat pel producte" de sempre i arribant a tot arreu. Per a la quarta generació de l'empresa familiar, situada a Moja (Olèrdola), la crisi de la covid-19 no ha suposat grans daltabaixos ja que l'hostaleria representa un 1% del seu negoci i, en canvi, el consumidor final ha optat per comprar productes més prèmium, gurmet i de proximitat en temps de pandèmia. Això els ha portat a elevar quasi un 20% les seves vendes i a facturar 17 milions d'euros, tot i que hagin hagut de destinar més diners per estar a l'alçada de les mesures sanitàries que requereix qualsevol empresa, però, sobretot, una companyia de productes essencials que no ha tancat en cap moment durant aquests mesos i, per descomptat, no ha fet cap ERTO.
"La nostra gran lluita era que no hi hagués un rebrot intern", explica el director general d'embotits Mitjans i quarta generació de l'empresa, Josep Maria Mitjans, en una conversa amb VIA Empresa, on relata que "vam haver de multiplicar per tres el tema de la neteja, fer nous protocols i incrementar les EPIs de desinfectants", entre moltes altres coses. "Ha estat un repte mantenir les operacions vives amb la crisi de la covid-19 però n’hem sortit reforçats", posa damunt la taula, tot i que insisteix en la idea que haver facturat més per haver incrementat les vendes, no vol dir haver augmentat gaire els beneficis perquè la inversió que han hagut de fer arran de la pandèmia els ha restat guanys.
Però sí que és cert que les restriccions i l'obligació d'estar més a casa han comportat que "el consumidor hagi anat a buscar el producte de proximitat i hagi incrementat la visita i les compres en aquest tipus de comerç", a banda que també han crescut en el terreny de la venda en línia a través dels seus distribuïdors gràcies, també, als seus envasos innovadors i la personalització que fan del producte.
Mitjans: "Ha estat un repte mantenir les operacions vives amb la crisi de la covid-19 però n’hem sortit reforçats"
Justament la seva qualitat marca la diferència i, si bé és cert que el consumidor català i espanyol té clara la diferència entre un producte prèmium i un d'industrial, a la resta d'Europa encara els costa assimilar el missatge. Després d'explicar que encara que no siguin de Vic també fan fuets i de qualitat, embotits Mitjans s'ha assentat sense problema en el mercat català i també en l'estatal, tot i que a escala espanyola, admet Mitjans, hi hagi algun consumidor que no accepta el producte per ser made in Catalonia.
Guanyant terreny internacional...
A més, l'empresa familiar va guanyant terreny a Europa, però han hagut d'explicar molt bé aquesta diferència entre els productes gurmet i els industrials perquè, generalment, confessa, els europeus "vénen a buscar més un producte de preu". "Ara hi tenim un creixement més acceptable", assenyala el director general de l'empresa, al mateix temps que reconeix que "tenim molta confiança en el mercat internacional i tenim ganes de poder créixer per aquí" perquè un dels seus objectius més imminents és "incrementar els clients de la xarcuteria especialitzada amb productes diferents i innovació de productes". De fet, si en algun moment han perdut clients en el mercat espanyol, els han recuperat amb el mercat internacional. Precisament a escala internacional han guanyat el Premi Sabor Superior de l'International Taste Institute de Brussel·les, cosa que demostra que, cada vegada més, Europa va aprenent a diferenciar entre els embotits industrials i els embotits prèmium i de qualitat.
Qui anava a dir als rebesavis de Josep Maria Mitjans, quan van obrir la seva primera botiga a finals del segle XIX, que acabaria sent una empresa amb projecció internacional on hi treballen més de 100 persones i compten amb dos obradors? Però el que no ha canviat des de llavors és, assenyala Mitjans, "la sensibilitat pel tema del producte, que sigui de qualitat, honest i més sa i, sobretot, que guardi el tema del sabor original". A més, relata, "també hem après el llegat de l'ofici, de com fer les coses per trobar matèries primes que tinguin aquests estàndards".
Però en 110 anys hi ha coses que, inevitablement, sí que canvien com ho és "portar el producte perquè el puguin gaudir grups de gent que apreciïn aquesta qualitat més prèmium i gurmet, portar-ho a tot Catalunya, a escala nacional i una mica a escala internacional", que ara mateix representa el 3% del seu mercat.
...però des del territori
La cinquena generació familiar també s'ha incorporat a l'empresa per continuar tirant endavant aquests ideals i, "tot i que treballar-hi no entra per decret", els seus dos fills van decidir sumar-se a la tradició de la família Mitjans. I és que, ara mateix, l'empresa compta amb diferents departaments i això els dóna la possibilitat de "fer-la atractiva perquè treballin del que els agrada".
Mitjans: "Som optimistes perquè sabem que el que fem té un sentit"
De fet, el seu fill va estar treballant durant un temps en altres coses i ara porta la part de desenvolupament de negoci i estratègia, mentre que la seva filla està lligada al procés, la innovació i la millora continua. Perquè, com diuen, "aquests són el nostre esperit i la nostra passió, les quals ens mouen a continuar fent el nostre camí cap al futur".
I tot plegat ho fan des del territori, un territori que els ha vist néixer, créixer i expandir-se perquè, expliquen, "sempre hem estat una família arrelada a la comarca del Penedès i als seus costums agrícoles i ramaders". Això els dóna els valors de la proximitat i sostenibilitat, uns valors que els fa ser "optimistes perquè sabem que el que fem té un sentit". I el que fan són "productes sans per disfrutar i compartir com el bon vi".