Si algú pregunta a l'empresa familiar Embotits Salgot com es defineixen, la resposta és molt clara i senzilla: "Som una pime del Montseny dedicada a l'elaboració tradicional d'embotits catalans". Així ho afirma el seu director, Valeri Salgot, tercera generació d'una companyia que ha aconseguit mantenir-se en peu al llarg dels seus quasi 90 anys gràcies a la seva aposta per ser els primers en tot. "Innovar està dins del nostre ADN", defensa amb fermesa, "una de les raons de ser de l'empresa és la diferenciació; i si vols diferenciar-te, és imprescindible innovar".
Les seves llonganisses amb el distintiu de la IGP de Vic, els llardons, els nous llaminets o la clàssica catalana de 1928 -un dels productes servits al menú de l'Exposició Internacional de Barcelona el 1929- són alguns dels productes destacats de la companyia. Són embotits curats, cuits i frescos com els que fa qualsevol altre productor o elaborador, el que permet a Salgot enaltir que han mantingut l'esperit i filosofia original: "El meu avi volia elaborar a petita escala productes lligats al territori i mantenir les tradicions i els oficis que s'havien estat desenvolupant a la zona". I així ho han fet i seguiran fent.
La petita però ambiciosa xarcuteria d'Aiguafreda
La petita empresa neix el 1928 amb la xarcuteria que l'Antoni Salgot va obrir a la Plaça Major d'Aiguafreda (Vallès Oriental) després de formar-se amb diversos mestres de la Cerdanya. Potser va ser per la influència d'aprendre amb els millors, o potser va néixer com a líder nat, però des del primer moment va deixar molt clar que la innovació era un dels eixos estructurals del negoci: ben aviat va adquirir les primeres cambres frigorífiques automàtiques als Estats Units per millorar els processos d'elaboració i conservació i va contribuir a la introducció a Catalunya de la raça anglesa de porcs Large-White.
Després de la inversió tecnològica i estratègica, arriben els temps difícils. "L'activitat es va desenvolupar abans i durant la guerra civil, eren temps difícils i on el més important era alimentar la gent, per això es va centrar a fer de proveïdor", relata amb un to èpic el seu nét. Durant els 60 i amb la incorporació de la segona generació amb Pere Salgot és quan el negoci agafa empenta, "pren una estructura més empresarial, s'organitzen els sistemes productius i es ven a tot Catalunya i a Madrid". Pere Salgot és, a més, el cofundador de la Denominació d'Origen Botifarra Catalana, promotor de la IGP Llonganissa de Vic i impulsor de la Federació d'Indústries de la Carn, de la qual n'és president més tard.
La següent generació, amb Valeri Salgot al capdavant, segueix la línia que ja s'havia començat a dibuixar. "A partir dels 80 s'havia agafat una orientació estratègica cap a la qualitat i nosaltres vam seguir treballant a millorar a escala organolèptica, gastronòmica, ambiental... Tot ja portava cap a l'aposta que hem fet en aquests últims anys, la granja de porc ecològica on tenim qualitat ambiental, sostenibilitat i productes amb compromís", relata el gerent, que deixa clar que la xarcuteria on va néixer el negoci ara es manté com a obrador.
La diferència del producte selecte
Aquell petit projecte emprenedor que va començar amb quatre treballadors i que havia de desplaçar-se en carro fins a l'estació de tren per anar a Barcelona i repartir en cabassos, ara és una empresa de 72 professionals i una facturació anual de 10,5 milions d'euros. El 75% del prop d'un milió de quilos de producció es ven a Catalunya, un 23% a l'Arc mediterrani i Madrid, i només un 2% a Europa. Pel que fa a les botigues, la seva presència als comerços especialitzats i a les grans superfícies està prou equilibrat, però Salgot té molt clar que el seu producte sobretot encaixa "amb qui busca plaer".
Seguint aquesta filosofia, pretenen potenciar la imatge de producte de qualitat i gurmet a través de la gamma d'embotits Ecosalgot que es produeixen amb els porcs de l'Ecogranja. "Nosaltres estem al peu de la Plana de Vic, una de les zones més malmeses pels purins, per això vam buscar una alternativa a la massificació de porcs amb la ramaderia ecològica per demostrar que es pot fer amb energies renovables, dins d'un parc natural i de manera sostenible", detalla Salgot sobre el nou sistema de cria d'animals. Aquest 2016 la gamma representa només un 5% de la producció, però la companyia vol que el seu pes creixi de mica en mica.
L'arribada de la crisi i el creixement de les marques pròpies de cada supermercat són els factors que van empènyer la companyia a decidir-se per aquesta aposta. "Un dels creixements més importants del sector agroalimentari ha vingut per les marques blanques", assenyala, "nosaltres podíem triar per les economies d'escala i fer cada botifarra tres cèntims més barata, però ho vam descartar i vam decidir diferenciar-nos amb una elaboració premium i al mateix temps sana i responsable".
En aquell moment el consum centreeuropeu tendia cap al model biològic i sostenible, motiu pel qual van creure que era el millor moment per sumar-s'hi i deixar que el corrent els ajudés. Per això, a més de fomentar la ramaderia ecològica, permeten fer visites a la granja per mostrar total transparència. Les instal·lacions, situades en una antiga pedrera, preserven el medi ambient amb elements com una planta de compostatge de fems, una caldera de biomassa o plaques solars, entre altres sistemes. "Tot és el resultat d'innovar des d'una pime. Malgrat les dificultats, també es pot innovar si es té un equip sensibilitzat i preparat", defensa, i subratlla amb orgull que van ser els primers a traslladar aquest tipus de cria al sector porcí.
Salgot recorda que, a l'hora d'emprendre l'aventura, només hi ha dues granges ecològiques a Catalunya: "Això feia bastant inviable que poguéssim disposar de matèria primera orgànica per desenvolupar una línia regular. Llavors vam buscar línies alternatives de finançament i nou coneixement". A partir d'aquí han encadenat col·laboracions amb Acció, el Ministeri d'Economia i Competitivitat i l'àmbit universitari i d'investigació, com també diversos projectes amb el CDTI per obtenir un coneixement més acurat i noves pràctiques que els permetin desenvolupar cada cop productes de més qualitat i més funcionals per a la salut del consumidor. Malgrat les ajudes, Salgot afirma que el 50% de la investigació l'assumeix la companyia. "Tot es reinverteix", conclou.
Un negoci amb valor social
Seguint l'ànima atrevida de l'Antoni Salgot, la tercera i quarta generació d'aquesta empresa familiar ja pensen a ampliar l'equip d'R D durant el 2016 i a fer extensiu el model a altres segments com les begudes o els fruits secs com a estratègia de diversificació pels pròxims quatre anys. També preveuen focalitzar esforços en l'exportació a Europa.
Però la companyia mira més enllà de les xifres de negoci i valora la seva activitat des d'un punt de vista social: "Gràcies a la innovació hem generat ocupació, hem incorporat aturats de llarga durada i persones amb discapacitat física. Aquestes petites coses et motiven a seguir endavant". En aquest sentit, reconeix que el preu d'un embotit Salgot pot ser més elevat que el d'altres marques, però defensa que "la sostenibilitat, el compromís i la salut" ho justifiquen.
Les seves llonganisses amb el distintiu de la IGP de Vic, els llardons, els nous llaminets o la clàssica catalana de 1928 -un dels productes servits al menú de l'Exposició Internacional de Barcelona el 1929- són alguns dels productes destacats de la companyia. Són embotits curats, cuits i frescos com els que fa qualsevol altre productor o elaborador, el que permet a Salgot enaltir que han mantingut l'esperit i filosofia original: "El meu avi volia elaborar a petita escala productes lligats al territori i mantenir les tradicions i els oficis que s'havien estat desenvolupant a la zona". I així ho han fet i seguiran fent.
La petita però ambiciosa xarcuteria d'Aiguafreda
La petita empresa neix el 1928 amb la xarcuteria que l'Antoni Salgot va obrir a la Plaça Major d'Aiguafreda (Vallès Oriental) després de formar-se amb diversos mestres de la Cerdanya. Potser va ser per la influència d'aprendre amb els millors, o potser va néixer com a líder nat, però des del primer moment va deixar molt clar que la innovació era un dels eixos estructurals del negoci: ben aviat va adquirir les primeres cambres frigorífiques automàtiques als Estats Units per millorar els processos d'elaboració i conservació i va contribuir a la introducció a Catalunya de la raça anglesa de porcs Large-White.
Després de la inversió tecnològica i estratègica, arriben els temps difícils. "L'activitat es va desenvolupar abans i durant la guerra civil, eren temps difícils i on el més important era alimentar la gent, per això es va centrar a fer de proveïdor", relata amb un to èpic el seu nét. Durant els 60 i amb la incorporació de la segona generació amb Pere Salgot és quan el negoci agafa empenta, "pren una estructura més empresarial, s'organitzen els sistemes productius i es ven a tot Catalunya i a Madrid". Pere Salgot és, a més, el cofundador de la Denominació d'Origen Botifarra Catalana, promotor de la IGP Llonganissa de Vic i impulsor de la Federació d'Indústries de la Carn, de la qual n'és president més tard.
Valeri Salgot, tercera generació al capdavant de la companyia. Cedida |
La següent generació, amb Valeri Salgot al capdavant, segueix la línia que ja s'havia començat a dibuixar. "A partir dels 80 s'havia agafat una orientació estratègica cap a la qualitat i nosaltres vam seguir treballant a millorar a escala organolèptica, gastronòmica, ambiental... Tot ja portava cap a l'aposta que hem fet en aquests últims anys, la granja de porc ecològica on tenim qualitat ambiental, sostenibilitat i productes amb compromís", relata el gerent, que deixa clar que la xarcuteria on va néixer el negoci ara es manté com a obrador.
La diferència del producte selecte
Aquell petit projecte emprenedor que va començar amb quatre treballadors i que havia de desplaçar-se en carro fins a l'estació de tren per anar a Barcelona i repartir en cabassos, ara és una empresa de 72 professionals i una facturació anual de 10,5 milions d'euros. El 75% del prop d'un milió de quilos de producció es ven a Catalunya, un 23% a l'Arc mediterrani i Madrid, i només un 2% a Europa. Pel que fa a les botigues, la seva presència als comerços especialitzats i a les grans superfícies està prou equilibrat, però Salgot té molt clar que el seu producte sobretot encaixa "amb qui busca plaer".
Seguint aquesta filosofia, pretenen potenciar la imatge de producte de qualitat i gurmet a través de la gamma d'embotits Ecosalgot que es produeixen amb els porcs de l'Ecogranja. "Nosaltres estem al peu de la Plana de Vic, una de les zones més malmeses pels purins, per això vam buscar una alternativa a la massificació de porcs amb la ramaderia ecològica per demostrar que es pot fer amb energies renovables, dins d'un parc natural i de manera sostenible", detalla Salgot sobre el nou sistema de cria d'animals. Aquest 2016 la gamma representa només un 5% de la producció, però la companyia vol que el seu pes creixi de mica en mica.
L'arribada de la crisi i el creixement de les marques pròpies de cada supermercat són els factors que van empènyer la companyia a decidir-se per aquesta aposta. "Un dels creixements més importants del sector agroalimentari ha vingut per les marques blanques", assenyala, "nosaltres podíem triar per les economies d'escala i fer cada botifarra tres cèntims més barata, però ho vam descartar i vam decidir diferenciar-nos amb una elaboració premium i al mateix temps sana i responsable".
L'ecogranja vol optimitzar els recursos i cuidar els animals de manera sostenible. Cedida |
En aquell moment el consum centreeuropeu tendia cap al model biològic i sostenible, motiu pel qual van creure que era el millor moment per sumar-s'hi i deixar que el corrent els ajudés. Per això, a més de fomentar la ramaderia ecològica, permeten fer visites a la granja per mostrar total transparència. Les instal·lacions, situades en una antiga pedrera, preserven el medi ambient amb elements com una planta de compostatge de fems, una caldera de biomassa o plaques solars, entre altres sistemes. "Tot és el resultat d'innovar des d'una pime. Malgrat les dificultats, també es pot innovar si es té un equip sensibilitzat i preparat", defensa, i subratlla amb orgull que van ser els primers a traslladar aquest tipus de cria al sector porcí.
Salgot recorda que, a l'hora d'emprendre l'aventura, només hi ha dues granges ecològiques a Catalunya: "Això feia bastant inviable que poguéssim disposar de matèria primera orgànica per desenvolupar una línia regular. Llavors vam buscar línies alternatives de finançament i nou coneixement". A partir d'aquí han encadenat col·laboracions amb Acció, el Ministeri d'Economia i Competitivitat i l'àmbit universitari i d'investigació, com també diversos projectes amb el CDTI per obtenir un coneixement més acurat i noves pràctiques que els permetin desenvolupar cada cop productes de més qualitat i més funcionals per a la salut del consumidor. Malgrat les ajudes, Salgot afirma que el 50% de la investigació l'assumeix la companyia. "Tot es reinverteix", conclou.
Un negoci amb valor social
Seguint l'ànima atrevida de l'Antoni Salgot, la tercera i quarta generació d'aquesta empresa familiar ja pensen a ampliar l'equip d'R D durant el 2016 i a fer extensiu el model a altres segments com les begudes o els fruits secs com a estratègia de diversificació pels pròxims quatre anys. També preveuen focalitzar esforços en l'exportació a Europa.
Però la companyia mira més enllà de les xifres de negoci i valora la seva activitat des d'un punt de vista social: "Gràcies a la innovació hem generat ocupació, hem incorporat aturats de llarga durada i persones amb discapacitat física. Aquestes petites coses et motiven a seguir endavant". En aquest sentit, reconeix que el preu d'un embotit Salgot pot ser més elevat que el d'altres marques, però defensa que "la sostenibilitat, el compromís i la salut" ho justifiquen.
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.