
A la Catalunya dels 8 milions hi viuen uns 2 milions de persones nascudes a l’estranger, un 25% de la població. Els locals, com qualsevol humà sempre tendent a estereotipar la realitat per fer-se-la fàcil, veuen els nouvinguts a la terra com a mà d’obra assalariada que, com a tal, només pot treballar per compte d’altri. És obvi, però, que tot és més complex, com demostra a bastament l’experiència de E3-Escuela de Emprendimiento.
Aquesta escola d’emprenedoria amb seu a Reus la va fundar i la dirigeix Yakeline Tobón Ramírez, una nova catalana nascuda a Colòmbia que ha fet arrels a la capital del Baix Camp. L’empresa és més que una escola: acompanya els seus clients –eminentment d’origen colombià, argentí o peruà, però també paquistanès i d’altres llocs del planeta– en tot allò que implica establir-se laboralment per compte propi: des de la sol·licitud del permís de residència fins a la constitució de l’empresa, passant per l’alta d’autònom, el disseny del web de la nova empresa i la creació de contingut per a xarxes socials. I com que no només migren les persones, sinó que també ho fan les empreses, l’Escola disposa d’un servei de migració empresarial, a banda d’espais de cotreball per facilitar la feina als emprenedors.
Una mirada al web, però, sobta per la inclusió d’un factor que sovint queda oblidat: la necessitat de migrar a una altra llengua sense abandonar la pròpia. El portal recorda com n’és de cabdal aquesta empresa tant des d’un punt de vista individual, com col·lectiu i empresarial: “El català és un element clau de la cultura i la societat catalana, i en fomentem l’ús en totes les àrees, des de la comunicació interna fins als serveis d’assessorament. A més, oferim suport per a aquelles persones que vulguin aprendre i utilitzar el català en els seus projectes empresarials, fet que contribueix a la seva integració en l’entorn local. Amb nosaltres, emprendre a Catalunya no només significa assolir els teus objectius professionals, sinó també connectar amb la cultura i la llengua que defineixen aquest territori únic”.
La Escuela de Emprendimiento ha integrat la llengua catalana com un pilar fonamental dels seus serveis. Aquesta iniciativa, desenvolupada amb el suport del Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya a través del programa de subvencions per a l’impuls de la llengua catalana a les empreses, no només busca oferir assessorament de qualitat, sinó també ser una eina d'inclusió i cohesió social per als seus clients, la majoria dels quals són persones nouvingudes que han decidit emprendre a Catalunya.
El paper de Miguel Isaza, consultor de l’empresa, ha estat clau per consolidar-ne l’estratègia lingüística. És ell qui ha liderat l’elaboració d’un pla lingüístic i de coordinar-ne les accions, entre les quals hi ha la traducció de rètols, fullets, materials educatius i continguts digitals; la formació en llengua dels treballadors i dels clients, i la difusió de contingut en català a través de xarxes socials i materials promocionals. A més, E3-Escuela de Emprendimiento ha organitzat formacions sobre empresa i llengua que han tingut impacte en més de quaranta emprenedors que han incorporat la llengua catalana com a element estratègic per connectar amb el mercat local.
Un dels exemples més destacats és Olive is Love, una empresa d’oli d’oliva extra verge fundada per Katherine Quijano i Carlos Alberto Betancourt, una parella colombiana amb més de 20 anys d’experiència treballant amb agricultors catalans a Cambrils. Després de participar en les formacions d’E3, aquesta empresa ha incorporat el català a les etiquetes dels seus productes i a les seves estratègies de màrqueting.
Aquesta decisió no només els ha permès connectar millor amb el públic català, sinó que també ha reforçat el seu compromís amb la cultura i els valors locals. Olive is Love s’ha convertit en un exemple clar del valor del català com a eina per construir ponts entre la cultura local i els emprenedors estrangers. Amb el català han millorat la competitivitat i proximitat amb el mercat.
Més exemples: un altre emprenedor, que gestiona un negoci de restauració a Tarragona, ha incorporat cartes de menú en català i atenció telefònica en la llengua, fet que ha fet millorar significativament la seva relació amb els clients locals.
La directora, Yakeline Tobón, destaca la importància del suport local: “Ens esforcem per aprendre i parlar el català amb naturalitat, però també necessitem que la comunitat local ens parli en català. Això genera confiança i ens ajuda a formar part d’aquesta societat. El català no és només una eina de comunicació, sinó una porta d’entrada a la inclusió i a les oportunitats.”
E3 ha treballat per trencar prejudicis sobre l’ús del català. Sovint es percep com una barrera per a les persones d’origen estranger, però l’experiència ha demostrat el contrari. Empresaris com Katherine i Carlos han comprovat que el català és un actiu cultural i una eina de mercat que permet guanyar proximitat i ampliar la base de clients.
Aquest projecte no només ha beneficiat els clients d’E3, sinó que també ha ajudat a fer visible l’esforç dels nouvinguts per adaptar-se a la societat catalana. Gràcies al suport del Departament de Política Lingüística E3 s’ha posicionat com un referent en la integració social i cultural i ha demostrat que els emprenedors d’origen estranger poden contribuir activament al creixement econòmic i cultural de Catalunya.