Les empreses sempre tenen un líder. Ja siguin aquestes persones que han decidit crear i tirar endavant el projecte o aquelles que han arribat a l'empresa amb l'objectiu d'avançar i continuar dirigint. Tal com diu la cita popular: "El poder és solitari" i és exactament això el que pretén canviar WeTribu, una companyia que té l'objectiu de crear comunitat entre els fundadors i màxims dirigents d'una empresa: "La frustració i la soledat són dues emocions que hem vist que comparteixen tots els fundadors i màxims directius de les companyies", explica Gonzalo Miguez, cofundador de l'empresa.
Aquesta iniciativa neix de la mà de Miguez i Tomás Andreu, amb la necessitat d’acompanyar als directius i crear un sentiment de comoditat, “fer-los saber que no estan sols”, descriu Miguez. Seguint aquest context el cofundador de WeTribu reflexiona sobre els principals problemes que tenen els directors generals de les companyies i com aquestes incomoditats no es poden explicar, ja que no es troben en un ambient laboral favorable per explicar-ho: “La pressió per mantenir un projecte es pot convertir en un problema”, recorda el cofundador de WeTribu.
Miguez: “En el moment en el qual algú ens contacta ha de passar una sèrie d’entrevistes per saber en quin cercle encaixarà millor la persona”
Aquesta plataforma organitza sessions per debatre i interactuar amb altres fundadors que es troben en la mateixa situació. No necessàriament són del mateix sector, sinó que “encaixarien per crear sinergies”, diu Miguez. De moment, el seu públic objectiu són aquells fundadors o directors generals d’empreses petites que fa entre dos i tres anys que s’han consolidat, d’entre 10 i 150 treballadors i d’entre 1 i 45 milions d’euros de facturació: “Creiem que aquest rang és en el que hem de treballar són amb aquells directors generals que ja fa un temps que són dins del projecte i saben del que parlen”, descriu el cofundador de WeTribu.
Funcionament de les sessions
Aquestes trobades tenen el seu propi mecanisme i són anomenades pels mateixos cofundadors com a “cercles” on només entren entre 10 i 14 persones: “En el moment en el qual algú ens contacta ha de passar una sèrie d’entrevistes per saber en quin cercle encaixarà millor la persona”, explica el cofundador.
Les quedades són un cop al mes i consten de quatre blocs diferenciats per tal de fer introspecció, però també aprendre a relacionar-se amb els altres: “Volem crear un ambient còmode i segur on les persones puguin expressar lliurement el que necessiten o senten”, explica Miguez. A part, les sessions estan moderades per a membres de l’equip de WeTribu especialistes en el tractament emocional: “No només fem trobades presencials d’una tarda, sinó que esperem crear una activitat dinàmica que pot durar entre un i dos dies”, menciona el cofundador.
Miguez: “Sembla que reconèixer la pressió i l’estrès és un tabú per a molts líders de companyies i això és el que volem canviar”
Des que l’empresa va començar a operar ja tenen oberts d’altres “cercles” en àmbit nacional, de moment a les dues capitals, Barcelona i Madrid, que és on “hi ha més concentració d’empreses”. En total, segons les dades que detalla Miguez, unes 40 persones ja formen part d’aquesta iniciativa, un nombre que el cofundador veu en creixement en poc temps, ja que “molts directius necessiten trobar un lloc on desconnectar”.
L’acompanyament emocional
El que és més cert de tot això és que la pressió i els problemes que pot comportar dirigir una empresa poden afectar en l’àmbit emocional. El cofundador afirma que realment “hi ha un preu psicològic per emprendre” i que moltes vegades no es té en compte a l’hora d’iniciar un projecte. Per aquest motiu, WeTribu treballa amb l’acompanyament emocional i espera donar les eines necessàries perquè les persones aconsegueixin resoldre aquests problemes: “Sembla que reconèixer la pressió i l’estrès és un tabú per a molts líders de companyies i això és el que volem canviar”, afirma Miguez.
Amb un equip format per quatre treballadors i quatre col·laboradors externs, WeTribu es planteja canviar les regles del joc i ajudar a crear comunitat a dalt del cim. “Canviar la narrativa del fet que fracassar està malament, compartir històries i ajudar a l’autoconeixement formen part dels nostres valors”, detalla el cofundador. I és que, tal com ell mateix recorda “tot i ser el màxim responsable d’un projecte, no hi ha res de dolent en demanar ajuda”.