• Empresa
  • L'empresa catalana que democratitza el cafè d'especialitat i acaba amb les càpsules

L'empresa catalana que democratitza el cafè d'especialitat i acaba amb les càpsules

Incapto va néixer el 2020 per democratitzar el cafè d'especialitat per a particulars i en quatre anys arriba als 40.000 clients i supera els 10 milions de facturació

Francesc Font, Bea Mesas i Joaquim Mach, fundadors d'Incapto | Cedida
Francesc Font, Bea Mesas i Joaquim Mach, fundadors d'Incapto | Cedida
Bernat Bella
Periodista
23 de Desembre de 2024

"Està havent-hi una revolució en el món del cafè i la gent està descobrint una nova manera de prendre'l". És la premissa sobre la qual Francesc Font, Joaquim Mach i Bea Mesas van crear Incapto, un projecte que aspira a popularitzar el cafè en gra, enterrar les càpsules i revalorar aquesta beguda tan consumida. El cafè d'especialitat, en diuen, però posant-lo a l'abast de qualsevol persona.

 

"Som com Nespresso, però en gra. Venem màquines i cafè en gra i som una alternativa real a les càpsules", emfatitza Francesc Font. Incapto va néixer al juny de 2020 i tancarà el 2024 amb més de 10 milions de facturació, 40.000 clients recurrents i 120 treballadors. La revolució del cafè l'han viscut en primera persona.

Un negoci digital

Francesc Font i Joaquim Mach tenien experiència en el sector de les empreses emergents, l'emprenedoria i el comerç electrònic. Veient l'èxit de companyies natives digitals a Catalunya, van decidir cercar la seva oportunitat, aprofitant tot el coneixement adquirit: "Buscàvem un projecte que abracés la sostenibilitat i una marca per vendre a través de subscripció, perquè la recurrència és molt important. Ens preocupava vendre molt un dia i el següent no".

 

Era el 2019 i van trobar l'espai ideal: "L'alimentació estava en revolució i vam veure que el cafè era molt millorable i ens preocupava la sostenibilitat". Francesc Font apunta que en aquell moment el 50% del consum del cafè a Espanya era en càpsula, el que suposa una "aberració" que genera "tones i tones de plàstic i alumini". De fet, és un gran repte mediambiental. 

El cafè d'especialitat

"Volem canviar la forma en què es consumeix cafè i passar-nos al gra", sentencia Font. Tenien clar que l'aposta havia de ser focalitzada en el gran públic i en el cafè d'especialitat. Però les dificultats eren clares, la primera perquè al mercat català i espanyol no hi havia un gran paladar pel cafè. Semblava que qualsevol cosa servia.

A més, la comoditat i simplicitat d'una càpsula era difícilment superable: "La gent ens deia que el cafè en gra és més sostenible, econòmic i bo. Però el clic només t'ho donava les màquines automàtiques". Sabien que aquest escull l'havien de superar per tenir èxit i durant mesos van estar buscant màquines automàtiques per tot el món que fossin simples i poguessin fer el cafè directe del gra.

Finalment, en van dissenyar una amb el principal fabricant de cafeteres de la Xina. Ja tenien una màquina, amb només dos botons, per fer-se a casa el cafè d'especialitat. Petita, còmode i fàcil d'utilitzar: "Érem una alternativa real a la Nespresso".

Del cafè a la màquina sense intermediaris

Ja tenien màquina pròpia, però el cafè era la base. També van viatjar per tot el món per trobar els productors més idònies i ara ja importen cafè d'Indonèsia, Sumatra, Kènia, Ruanda, Etiòpia, Mèxic, Guatemala, Colòmbia o Brasil. Tenen relació directa amb els productors, amb qui expliquen que treballen conjuntament i pagant bé: "És la nostra filosofia i proposta de valor".

Importen el gra i el torren ells mateixos en una fàbrica a Ripollet, gràcies als experts cafeters que tenen contractats. Menys el cultiu, que no descarten en un futur, controlen tota la cadena. "Eliminem els intermediaris i, per això, també podem ser més econòmics", ressalta Font, que afegeix: "És un cafè més bo i fins i tot més econòmic que la càpsula".

Font: "Volem que la gent pugui gaudir d'una solució còmoda però amb cafè acabat de moldre"

Experts cafeters per trobar els millors tipus i experts en tecnologia per aconseguir les millors màquines. És el binomi per portar el cafè d'especialitat als particulars, però també a les empreses. De fet, ja tenen presència a 2.000 companyies, entre oficines, restaurant o hotels. Per als subscriptors, gran aposta per fidelitzar el client, disposen d'una plataforma digital connectada amb la màquina per fer les comandes, decidir el tipus de cafè o obtenir dades del consum. Amb millores constants gràcies al departament de tecnologia. 

"Tot digital. Si un subscriptor es queda sense cafè, prem un botó, li portem al dia següent. La part digital és crítica per nosaltres", afegeix Font, que també destaca la informació sobre traçabilitat que incorporen al cafè. I pensant en el consumidor final: "Volem que la gent pugui gaudir d'una solució còmoda però amb cafè acabat de moldre".

El gran repte de la internacionalització

Per ara tenen presència a l'Estat espanyol, Itàlia, França i Portugal. L'any vinent desembarcaran al Regne Unit i es volen consolidar al sud d'Europa, mirant també opcions a Emirats Àrabs, Mèxic o Estats Units. A Incapto són conscients del "boom" que hi ha en el cafè d'especialitat i, gràcies al seu posicionament inicial com a alternativa clara a la càpsula, s'han mantingut com a referents. 

Més paladar pel cafè i més consciència mediambiental són els aliats d'aquesta empresa que en quatre anys també ha viscut una autèntica revolució. "És com el cotxe elèctric, saps que en algun moment la gent abandonarà la càpsula. Qui es vol canviar la cafetera, ja no vol càpsules. I nosaltres som l'alternativa", sentencia.