• Empresa
  • Una empresa catalana dissenya un test cerebral per identificar l'Alzheimer en 30 minuts

Una empresa catalana dissenya un test cerebral per identificar l'Alzheimer en 30 minuts

El dispositiu es basa en una tècnica no invasiva per als pacients i té un cost molt inferior a les tecnologies fins ara emprades en la detecció de l’Alzheimer

Starlab ha desenvolupat un dispositiu capaç de detectar l’Alzheimer de manera primerenca  | Cedida
Starlab ha desenvolupat un dispositiu capaç de detectar l’Alzheimer de manera primerenca | Cedida
14 de Març de 2025
Act. 14 de Març de 2025

“Hi ha una gran necessitat de detectar precoçment el declivi cognitiu associat a l'Alzheimer, ja que es preveu que els fàrmacs funcionin millor com més aviat es diagnostiqui la malaltia”, explica a VIA Empresa Aureli Soria-Frisch, director de Starlab, una empresa barcelonina fundada l’any 2000 i especialitzada en neurociència aplicada i neurotecnologia. Amb aquest objectiu, han desenvolupat un dispositiu capaç de detectar l’Alzheimer de manera primerenca en “qüestió de 10 minuts a 30 minuts”. 

 

Starlab ha desenvolupat un dispositiu capaç de detectar l’Alzheimer de manera primerenca en “qüestió de 10 minuts a 30 minuts”

Aquesta idea va sorgir fa quatre anys, impulsada per la preocupació creixent sobre les malalties neurològiques i el seu impacte en la societat. "L’ADN de l’empresa és crear productes i serveis amb un impacte social positiu, i vam considerar que aquest era un problema important a abordar", explica el director. Així, Soria-Frisch, doctor en intel·ligència artificial, juntament amb un equip de cinc especialistes en intel·ligència artificial, neurociència, ciències cognitives, enginyeria biomèdica i enginyeria informàtica, van començar a dissenyar una eina de suport al diagnòstic. Integrada en un casc, aquesta tecnologia utilitza la neurotecnologia i la intel·ligència artificial per detectar malalties neurodegeneratives i determinar-ne l’estadi.

Concretament, Starlab ha dissenyat un dispositiu en forma de casc que incorpora neuromarcadors connectats a una tauleta electrònica, la qual monitoritza els senyals cerebrals de l’usuari. Per detectar la presència d’Alzheimer, es realitza un test cognitiu que permet fer un primer cribratge. A partir de metodologies d’intel·ligència artificial i d’una base de dades, l’empresa desenvolupa biomarcadors clau per determinar si una persona té la malaltia i en quin estadi es troba. Soria-Frisch descriu el dispositiu així: “És un casc de neoprè similar als que s’utilitzen en waterpolo, però amb suports específics per fixar els elèctrodes que estan en contacte amb el cap i registren l’activitat elèctrica cerebral. Tot el procés no és invasiu, és a dir, no provoca cap mal ni molèstia a la persona que el porta”.

 

Proves pilot amb finançament a l'horitzó

En aquest punt, Soria-Frisch reconeix que el projecte encara es troba en fase de desenvolupament i desplegament, però ja han iniciat proves pilot en centres d’atenció primària. La recerca s’ha dut a terme en col·laboració amb la Fundació ACE, especialitzada en Alzheimer a Barcelona, mentre que el pilot de desplegament en Atenció Primària s’ha realitzat amb Badalona Serveis Assistencials (BSA)

Soria-Frisch admet que per superar la fase d'aprovació regulatòria necessiten entre 200.000 i 600.000 euros més

Per tirar endavant el projecte, han rebut finançament tant del govern espanyol, a través dels Fons Next Generation gestionats pel CDTI, com d'Acció, que els ha atorgat una ajuda de 135.240 euros dins la línia de finançament Tecniospring INDUSTRY. Tot i això, Soria-Frisch admet que per superar la fase d'aprovació regulatòria necessiten entre 200.000 i 600.000 euros més. "Creiem que, si tenim sort i aconseguim el finançament necessari, podríem tenir-ho llest en un període d’entre tres i quatre anys", apunta.

Actualment, el dispositiu de Starlab funciona de manera no invasiva, "a diferència de les tècniques de detecció més esteses fins ara, com la neuroimatge o la punció lumbar". A més, Soria-Frisch en destaca el cost reduït en comparació amb els mètodes actuals. "El preu aproximat se situaria entre 200 i 400 euros, mentre que les proves de neuroimatge que es fan avui dia costen uns 1.400 euros", explica.

A curt termini, l’objectiu de Starlab és aconseguir finançament per desenvolupar el producte i superar la fase d’aprovació regulatòria com a dispositiu sanitari. “Un cop obtinguda l’aprovació, la idea seria desplegar-lo primer en centres clínics privats i, posteriorment, introduir-lo en el sector públic, on hauríem de passar per un procés de licitació”, conclou Soria-Frisch.