"Volem desvirtualitzar el món". El CEO i fundador de Mediktor i president del Barcelona Health Hub Cristian Pascual veu amb ambició una edició del MWC – 4YFN marcada per les absències, però també per les oportunitats. I és que la convenció d’aquest any representa conceptes totlament diferents al les d’anys anteriors. La proximitat i el producte nacional llueixen molt més en aquesta nova edició i la càrrega de presencialitat constitueix aquella baferada d’aire que sembla que totes les empreses necessitaven: "S’agraeix tornar a tenir 40 reunions en un dia", somriu Pascual.
L’absència de les Sonys i les Alphabets, les joies de la corona del MWC pre-pandèmic, han provocat que els grans noms d’aquesta edició s’escriguin en català. Les cotitzades del país, però, també han trobat formes de posar els peus al territori. "Hem notat com en aquesta edició les startups s’ens acosten més, especialment al 4YFN", comenta José Manuel Linares, account manager de Lleida.net. Una opinió que també comparteix la gallineta dels ous d’or de les telecomunicacions catalanes Parlem, on Sergi Galofre, director comercial d’empreses de la companyia recorda que "la sinèrgia entre empreses catalanes ha augmentat aquest any".
Galofre: "La sinèrgia entre empreses catalanes ha augmentat aquest any"
L’ecosistema empresarial català troba, sense els gegantins stands d’altres anys, més espai per respirar i connectar. "Abans, si no eres una gran empresa, era difícil accedir. Aquest any s’ha obert la porta a tot el sector empresarial català i poden sorgir moltes més sinèrgies", celebra un esperançat Ignasi Capella, fundador de Broomx – una de les veteranes del panorama d’emergents al 4YFN, especialitzada en solucions immersives per a tractaments de salut mental.
A més, aquest aire de proximitat i col·laboració entre empreses catalanes fa brillar el talent del país. El col·laborador de l’stand de GameBCN Xavi Hartwell, programador californià, destaca de fet la creativitat dels professionals catalans – especialment en l’àmbit de la cultura digital – fins i tot per sobre d’altres regions europees. "Esperava trobar la mateixa quantitat de talent a Catalunya que arreu del món, però en aquest 4YFN n’he vist molt més", celebra Hartwell, que troba molt productiva la cooperació creativa dins el sector cultural.
Contra el retorn a Montjuïc
La reducció de l’afluència i la mida del saló han permès una concentració de models que mai s’havia donat. "En darreres edicions érem a Monrjuïc, fora del gran circ de la indústria, però enguany estem en el mateix lloc que les grans que han vingut" comenta Antoni Mondragón, CEO de EscapeRadar. "Tornar a l’altre recinte ens dificultaria les coses". Les empreses catalanes presents a Fira coincideixen, en aquest sentit, en l’avantatge que suposa la concentració de l’esdeveniment en un sol espai.
Hartwell: "Esperava trobar la mateixa quantitat de talent a Catalunya que arreu del món, però en aquest 4YFN n’he vist molt més"
"Treballar el networking d’una forma més propera és una oportunitat molt positiva que s’agraiex", coincideix Estefanía Herrera, customer success de Copernic, startup especialitzada en la celebració d’esdeveniments virtuals. 4YFN és, a més, l’espai més actiu del Mobile d’enguany, com confirma Linares. Lleida.net compta amb un espai a cada banda del hall 2 de Fira de Barcelona, i s’ha trobat "més moviment en l’àmbit startup que en el de les grans empreses".
El possible retorn a la normalitat del 4YFN ha de ser, però, més ordenat. "Abans es feia difícil per a les persones que busquen una cosa concreta trobar totes les empreses d’un vertical" critica Pascual, que troba necessària una compartimentalització de les empreses emergents en verticals. "Aquest any ho veiem més, però cal potenciar-ho. Igual que hi ha un health hub hauria d’haver-ne un de fintech, de foodtech...", per facilitar les connexions entre sectors i amb els potencials inversors i clients.
20 startup per un Samsung
"El retorn a la normalitat no seria tan positiu si les grans que no han vingut recuperen el seu lloc a costa de 20 empreses petites" - reflexiona Hartwell, que veu molt potencial en la concentració d’activitat i talent d’aquest Mobile de proximitat. Capella no considera positives les absències, que han provocat molta menys afluència internacional - "altres anys et passaves el dia parlant en anglès, ara és anecdòtic", recorda. Tot i això, sí que observa que el model d’enguany ha "obert les portes a l’ecosistema empresarial català", i confia que les administracions voldran mantenir-les obertes.
El nou ecosistema que ha format el Mobile ha donat molt més espai a les empreses emergents, sobretot a les catalanes, deixant-les recuperar aquells minuts de glòria tan necessaris en esdeveniments presencials. Tot i això, no tots els empresaris tenen clar que aquesta situació es pugui repetir en els pròxims congressos, sobretot pel retorn de les grans marques tecnològiques. De fet, tal com explica Herrera, per a ella "aquest MWC és diferent, però en el moment en el que tot torni a la normalitat, també ho farà el congrés". A part, el fundador de Broomx també recorda que la participació de moltes startups catalanes ha sigut possible gràcies als preus més baixos i, per tant, "aquesta situació es tornarà a repetir si es mantenen els preus d'aquesta edició".
Ni la pandèmia, ni les restriccions, ni la poca afluència i magnitud de l'esdeveniment han fet que les empreses catalanes perdessin tracció, més ben dit tot el contrari. Gràcies a aquesta edició de proximitat, el talent nacional ha pogut brillar i s'ha recollit de la comparació amb els grans noms de la tecnologia. Barcelona, que ja es considera amfitriona de l'esdeveniment, es postula com una de les grans ciutats tecnològiques d'aquesta era i davant d'aquest reconeixement les empreses s'han de mantenir unides. Tal com recorda Cristian Pascual, CEO i fundador de Mediktor parlant de HealthTech, però aplicable a tots els sectors: "Competim contra les altres grans ciutats i això no ho podrem fer sense alinear tots els actors de l'ecosistema".