Pere Roset treballava en una multinacional japonesa de l'electrònica quan tot el sector va començar a trontollar. En un context incert, va optar per dibuixar un nou futur i explorar quines eren les tecnologies amb més possibilitat de creixement. I l'aposta va ser la realitat augmentada. Així, el 2013 va fundar Aumenta Solutions, en un moment en què pràcticament no se'n sentia a parlar.
Van ser un dels pioners al món en la creació d'aplicacions de realitat virtual en l'àmbit de la indústria. 10 anys després ja han treballat amb referents tecnològics i empresarials com SpaceX, Johnson & Johnson, Alstom o Nokia.
L'efecte sorpresa
"Havia estat fent investigació sobre models matemàtics de noves tecnologies i quines eren les que més possibilitats tenien de creixement. I vaig veure que una d'elles era la realitat augmentada", explica Roset. En els inicis va portar la realitat augmentada al sector de màrqueting i esdeveniments, però ben aviat va veure que era la indústria on s'adoptaria més ràpid.
"Pràcticament, no existia ni el concepte d'indústria 4.0, però semblava que tindria un futur", detalla el fundador d'Aumenta. En el sector del màrqueting, reconeix que va tenir un creixement important, però un cop passa "l'efecte sorpresa", va frenar. En canvi, si pots demostrar que aporta més eficàcia i eficiència als processos industrials, la indústria s'hi aboca.
Únics al món
Així, Aumenta Solutions va començar a dissenyar eines i sistemes per portar la realitat augmentada a les indústries. I, sense la necessitat de moure's molt, els projectes arribaven: "Els departaments d'innovació de les grans empreses es posaven en contacte amb nosaltres, perquè a nivell mundial no hi havia més de cinc empreses que s'hi dedicaven".
Així van entrar a SpaceX, d'Elon Musk. "Es va proposar substituir tots els manuals de procediments dels astronautes per sistemes de realitat augmentada", resumeix Roset. És a dir, Aumenta oferia una eina que permetia substituir tots els documents físics per hologrames, gràfics o imatges digitals que apareixien davant dels astronautes a través d'ulleres o tauletes.
I des de llavors han treballat amb empreses com Seat, Nissan, Pfizer, Verizon o Epson.
Pere Roset: "La realitat augmentada en indústria té uns increments molt elevats"
A la realitat augmentada, es podia explicar pas a pas el muntatge d'un element mecànic, amb unes ulleres que sobreposen informació digital a un element físic. En aquells moments, molts dels projectes eren proves pilots i de concepte per veure si tenien recorregut.
"El resultat sempre era que hi havia una reducció de la despesa i el temps de doble dígit i l'eficiència es disparava. La realitat augmentada en indústria té uns increments molt elevats", resumeix Roset. Un cop es va validar la seva utilitat, van portar la realitat augmentada a petites i mitjanes empreses catalanes, ja que també hi va haver un abaratiment dels costos.
Catalunya, focus mundial?
I deu anys després, el fundador d'Aumenta ressalta que cada vegada més empreses aposten per les tecnologies 4.0: "Les empreses ho estan adoptant i l'evolució és molt positiva. El cost final ha baixat molt i els beneficis que s'obtenen són més elevats".
Tot i això, reconeix que Catalunya encara està lluny dels pols mundials d'aquesta nova indústria, primordial i fonamental per garantir la competitivitat de l'economia en un món cada vegada més competitiu, connectat i digital. "Estem lluny dels focus mundials d'aplicació d'aquesta tecnologia com Estats Units, França, Alemanya o Anglaterra. L'evolució és bona, però falta més conscienciació de les empreses".
De la realitat augmentada al metavers industrial
Des d'Aumenta Solutions van veure que la tendència de la indústria 4.0 estava a punt per explotar arreu i van decidir que era important incorporar altres tecnologies a la seva realitat augmentada. Per exemple l'internet de les coses, la intel·ligència artificial o el blockchain. De tal manera que a través d'unes ulleres de realitat augmentada es pugui rebre informació en temps real d'un procés productiu a través de sensors i obtenir prediccions o models gràcies a la intel·ligència artificial. I certificat tot plegat amb el blockchain per assegurar que es fa el manteniment d'una maquinària.
I d'aquesta integració de diverses tecnologies van aprofundir en el metavers industrial, un entorn col·laboratiu i virtual per connectar els homes i les màquines d'una planta. Una plataforma que et permet validar nous processos o màquines en aquest entorn digital, pràcticament sense risc, per després portar-ho al món real. En el seu cas, estan treballant en un metavers industrial aplicat a controls de sistemes d'energia solar, per sensoritzar i analitzar el funcionament de camps de plaques solars. Empreses com Volkswagen ja ho estan utilitzant.
De la indústria als hospitals
I aquest metavers el volen portar també al món mèdic: "Permet possibilitats impossibles". Per exemple, veure òrgans sense ulleres, fer anàlisis o estudis de processos d'ansietat emprant la realitat virtual, integrar la intel·ligència artificial... "La clau és afegir totes aquestes tecnologies per potenciar la realitat augmentada. És el que ens portar a ser capdavanters, oferim solucions que fins ara no es podien fer", explica Roset. Igual que amb les màquines en una planta industrial, el metavers ara podria fer servir-se per validar si un òrgan funcionarà en un nou cos.
Per tractar alguns trastorns ja fa temps que s'utilitza. Per exemple, si una persona pateix un estrès posttraumàtic per una situació viscuda, amb la realitat virtual ho pots mitigar tornant-la a exposar a aquella situació. A partir d'aquí, poden monitorar la freqüència cardíaca, la respiració o la saturació d'oxigen, passar les dades per un sistema d'intel·ligència artificial i trobar noves vies de tractament.
Un lleó a l'hospital
En l'àmbit mèdic també han participat en Zoohhh!, el projecte de Sant Joan de Déu, Mobile World Capital i el Zoo de Barcelona per reduir l'impacte de l'hospitalització dels infants. Permet la visualització d'animals en tres dimensions a través d'una pantalla, sense ulleres, i incorpora aplicacions interactives i jocs. Figures de lleons o girafes que apareixen a les habitacions d'infants ingressats, que fins i tot els poden manipular amb les mans. "És un projecte punter a nivell mundial", destaca Roset.
Pel que fa a hologrames, Aumenta Solutions també està treballant en l'holografia bidireccional. A través d'enregistrar una persona en 3D, es dibuixa el seu núvol de punts i, a través de la xarxa 5G, pot 'aparèixer' en un altre espai en tres dimensions. A més, pot interactuar amb el públic que està veient el seu holograma. Aquesta aplicació va ser premiada al Mobile World Congress.
La realitat augmentada a Catalunya
Totes aquestes aplicacions pioneres posen de manifest la rellevància d'Aumenta Solutions en el món de la realitat augmentada i la tecnologia 4.0. La integració d'intel·ligència artificial o blockchain a les seves eines els fan únics. "El 2013 res d'això existia, l'evolució ha sigut impensable", reconeix sobre aquesta tecnologia. Una de les claus, detalla, és la inversió de grans empreses com Google, Apple, Amazon o Meta: "Creuen que serà el següent negoci tribilionari després dels telèfons intel·ligents. La pregunta és quan".
Per Pere Roset, la realitat augmentada és "tan potent com la impremta" i canviarà la percepció del món: "Els humans sempre hem necessitat tenir un continent per posar un contingut: des del paper fins al llibre, ordinadors, telèfons... amb la realitat augmentada això desapareix i el continent serà tot l'espai. I el que es pugui fer, dependrà de la imaginació de cadascú". I la imaginació d'aquesta empresa catalana serà una de les que dibuixarà aquest futur.