Empresàries han remarcat en la jornada Impacte de la igualtat en el creixement empresarial a la Cambra de Comerç de Barcelona la importància de les quotes i la formació en biaixos de gènere per aconseguir la paritat laboral entre homes i dones. A més de promoure un canvi de cultura empresarial i conscienciar el teixit empresarial català, particularment les pimes.
En una xerrada amb companyies com Seat, Redeia, Ferrocarrils de la Generalitat, Between Technology han coincidit a dir que cal anar més enllà de mesures com els currículums cecs per augmentar el percentatge d'ocupació femenina a sectors com el de l'automoció, el tecnològic o el del transport. "La meritocràcia sense formació és una trampa", ha avisat Eli Abad, fundadora de Between Technology. Aquesta empresa fa temps que ha apostat per una política de plusos als reclutadors fitxin dones i per evitar preguntes d'autoavaluació on les dones es puntuen més baix.
Abad (Between Technology): "La meritocràcia sense formació és una trampa"
"El nivell mitjà d'anglès autoavaluat d'una dona equival al nivell autoavaluat alt d'un home. És una percepció que tenim per l'educació. Si fas preguntes d'autoavaluació tindràs resultats que no són comparables", ha assegurat la sòcia fundadora de la tecnològica. Between Technology ha apostat per comprovar els coneixements a través d'un test i per la política de plusos per premiar "el sobreesforç" del personal de recursos humans en fer un procés no sexista. De la mateixa manera, han afegit a totes les ofertes de promoció que els empleats no han de complir tots els requisits per presentar-se a una plaça per evitar que les dones s'autodescartin.
Entre les iniciatives que s'han comentat a la jornada 'Impacte de la igualtat en el creixement empresarial', hi ha els tallers o les entrevistes de sortida que fa Seat per saber quins motius porten els empleats a marxar i poder així detectar conflictes que l'empresa desconeix, també en l'àmbit del gènere. L'empresa més gran de Catalunya té un 20% d'empleades.
A la jornada, s'han donat a conèixer diferents apostes empresarials per adreçar un problema que "se'n parla des de fa 5 o 6 anys tot i que tenim una llei orgànica des del 2007", ha lamentat Beatriz Pérez, responsable de Dret Laboral de Ferrocarrils. A l'empresa pública de transport hi ha un 32% de dones, una presència "desequilibrada" però molt superior al 18,4% del 2019. Precisament, les dones són el 65% d'usuaris del transport públic "però no són les dones qui pensen i dissenyen, qui ocupa les enginyeries que defineixen com han de ser aquests espais", ha dit. Per aconseguir un canvi, segons Pérez, cal apostar per les quotes i seguir els criteris que marca la justícia europea fins que es corregeixi el desequilibri. Ara mateix, FGC aplica una reserva del 40% de les places a dones en convocatòries massives i dona prioritat a les candidates en cas d'empat si no s'ha arribat a aquest llindar. "Quan es presenten moltes dones no cal aplicar la mesura, elles solen passen", ha apuntat.
La presidenta de Redeia, Beatriz Corredor, ha coincidit a defensar la discriminació positiva i ha dit que el cas de la seva empresa, que va ser la primera de l'Ibex 35 a comptar amb el 50% de dones al consell d'administració "no és màgia", sinó que ha passat perquè "fa 40 anys que posem mesures". "No incorporar dones als equips directius és una falta de talent i capital i això passa per les quotes", ha subratllat.
Corredor (Redeia): "No incorporar dones als equips directius és una falta de talent i capital i això passa per les quotes"
D'altra banda, Corredor ha insistit que li "preocupa molt" el risc de retrocedir en els avenços en l'àmbit de la igualtat. En la mateixa línia, la product referent dels models Ibiza i Arona, Elisabet Agea, fa molts anys que treballa en un sector especialment masculinitzat i considera que "en els últims anys s'han notat moltes polítiques, però són totalment insuficients", sobretot per la manca de vocacions STEAM entre les nenes.
"El gran problema que estem veient és que a la base no n'hi ha, fa 25 anys que vaig estudiar i la cosa continua igual, estan entrant cada cop més tecnologies, el món va totalment cap aquí i no hi ha dones", ha dit.
Precisament, l'associació ClosinGap ha aprofitat la jornada per presentar un programa amb 300 bones pràctiques en igualtat de gènere per impulsar el creixement econòmic de les empreses. Segons la mateixa entitat, al ritme actual haurien de passar 39 anys per assolir la paritat al món del treball al conjunt d'Espanya.
Closing Gap és un grup d'empreses que aposta per impulsar el creixement econòmic des de la igualtat de gènere i està formada per companyies com Repsol, Mafre, Kreab, Mahou San Miguel o la Fundació Once, entre altres.