• Empresa
  • Les venes per on corren les begudes més consumides

Les venes per on corren les begudes més consumides

Dues empreses familiars catalanes creades el 1956 són les propietàries de Disbesa, un dels principals distribuïdors de begudes al territori català

Flota de caminos Disbesa | ACN
Flota de caminos Disbesa | ACN
Roger Vinton
Escriptor
Barcelona
16 de Desembre de 2021

Estem tan acostumats a veure els seus camions per ciutats i carreteres del país, que ja ni ens hi fixem. Són a tot arreu i es diuen Disbesa. Amb el pas de les dècades han esdevingut un dels principals distribuïdors de begudes per terres catalanes, però també d’altres zones de la península. El grup, amb seu a Torroella de Montgrí, ja va superar els 350 milions d’euros de facturació abans de la pandèmia, el 2018, i té una llarga història que va molt més enllà de la creació “formal” el 1989. En aquella data es van fusionar dues firmes de llarga tradició al sector per conformar el gegant que és el grup Disbesa avui dia. Les dues companyies familiars que es van ajuntar van ser J. Santaeulalia, de Barcelona i Casa Darnés, de la Bisbal d’Empordà. Totes dues havien estat creades el 1956, una per repartir la cervesa Moritz per Barcelona i l’altra, el cava Perelada per terres empordaneses. D’aquelles dues llavors va sorgir la gran companyia que és avui.

 

Les begudes és l’inici de tot, i també el nucli del negoci actual, però amb els anys l’empresa ha anat diversificant-se i així, a inicis del present segle van començar amb la distribució de refrigerats i fruita i verdura fresca. Abans havien iniciat les operacions a Madrid i el sud de la península. Un altre pas rellevant va ser la creació de la central de compres Bmark (Begudes i Màrqueting), és a dir, una plataforma per realitzar compres centralitzades de diferents compradors per aconseguir grans volums i, per tant, preus més competitius.

En els darrers anys l’expansió s’ha intensificat al País Valencià i ha permès a la companyia refermar el seu liderat en la distribució de begudes. En el canal Horeca (hotels, restaurants i cafeteria) Disbesa té una quota de mercat superior al 50% del total del mercat, el que dona una idea dels seu gran potencial. En un pas més dins de la diversificació, el 2015 van posar en funcionament l’empresa Disbesa Food, que dona servei a l’hostaleria organitzada, la restauració social i les cadenes hoteleres en tot l’àmbit estatal. En aquest procés d’expansió, l’any 2015 van superar la fita dels 100.000 metres quadrats de superfície logística.

 

Tot aquest entramat està dirigit els darrers anys per dues persones, una de cada família de les fundadores: Josep Darnés i Félix Santaeularia

Finalment, cal remarcar la creació de marques pròpies dins de l’àmbit de l’alimentació, com són Cremalat (llet), Terral (oli d’oliva), Finca Terral (olis i vinagres), Bondoré (pasta), Don Ciriaco (tomàquet triturat), Sol Terral (salses diverses), Minimares (conserves de peix), Gran Plata (formatge d’ovella), Manuel Miranda (pernils), Viña Miralta, Tres Condados, Cuatro Gotas i 30 y tantos (vins), Mimos (sucs de fruita) i Ondina (gasosa). També són els propietaris de Bodegues Trobat, on elaboren diversos vins i caves catalans, i de les marques La Flor del Cafè (cafès premium exclusiu del segment professional) i La Flor de Tisana (infusions d’herbes amb trenta varietats diferents). A tota aquesta cartera encara cal afegir el batut de cacau Bombon i la marca d’arròs Mas Pla.

Tot aquest entramat està dirigit els darrers anys per dues persones, una de cada família de les fundadores: Josep Darnés i Félix Santaeularia. Una de les raons del creixement continu de la firma ha estat l’ambició per tal d’adquirir petits distribuïdors locals, la majoria de caràcter familiar, que consecutivament han preferit abandonar el mercat a canvi de diners, just el contrari de l’estratègia plantejada pels socis de Disbesa. La diversificació detallada unes línies enrere respon a una lògica contundent: el gran avantatge de ser un distribuïdor amb tanta capil·laritat (són milers les botigues que els seus comercials trepitgen cada dia) és que les oportunitats per introduir noves referències -fins i tot marques pròpies- són constants, ja que la relació amb el comerciant és estreta i de gran confiança.

De ben segur que qui fins ara no conegués a aquest petit gegant català de la distribució, a partir d’avui quan es creui amb un camió decorat amb la bandera taronja de Disbesa serà conscient que es troba davant d’una peça clau sobretot en el món de les begudes.