La mobilitat baixa en carboni és un mercat en expansió. A Catalunya hi ha, segons l'Institut Català de l'Energia (ICAEN), un total 11.684 turismes híbrids i 1.883 turismes elèctrics, el 57‰ i el 9‰ respectivament. Tot i que a escala global les matriculacions de vehicles elèctrics i híbrids se situen encara a un nombre molt baix –a Espanya, al voltant del 6%–, les empreses estan liderant la transició a la mobilitat sostenible, amb la progressiva implantació a les seves flotes del vehicle sostenible.
Les empreses, en especial les que tenen flotes mitjanes o grans com ara Endesa, Aigües de Barcelona o Sorea, estan prenent consciència de la necessitat de reduir la seva petjada de carboni i, en general, l'impacte de la seva activitat en l'entorn, de forma que cada dia n'hi ha més que opten pel desenvolupament de la mobilitat sostenible –el model de mobilitat que permet desplaçar-se amb els mínims impactes ambientals i territorials–, pels avantatges i les oportunitats que ofereix.
Inversió de futur
El transport és l'activitat que més energia primària consumeix a Catalunya (40% del total) i una de les principals fonts d'emissió de gasos contaminants d'efecte hivernacle, d'ocupació del territori i de generació de soroll.
Tanmateix, la decisió d'incorporar vehicles sostenibles (elèctrics i híbrids) no és fàcil, especialment en el cas del vehicle elèctric: el preu de compra o rènting és més elevat que el dels vehicles de combustió i tenen menys autonomia. Per tant, què porta a les empreses a fer aquestes inversions? Quins avantatges pot tenir renunciar als motors de combustió?
Avantatges?
Òbviament, fer el pas i tenir una flota de vehicles endollables comporta beneficis, no només per a l'empresa, sinó també per a la societat en general –tot i que la inversió inicial és més elevada- en el llarg termini.
Menys emissions, menor despesa en manteniment i una amortització més neta. Per no parlar de la gratuïtat de l'impost de matriculació i descomptes en l'impost de vehicles de tracció mecànica, gratuïtat dels peatges de la Generalitat i tarifes reduïdes en aparcaments públics municipals.
Implantació
Segons l'ICAEN, l'any 2013 hi havia a Catalunya 2.557 turismes híbrids. Aquesta xifra ha anat augmentant exponencialment d'aleshores ençà i l'any passat ja sumaven més d'11.500. Pel que fa als cotxes elèctrics, ha passat de 184 el 2013 a gairebé 2.000 l'any passat. El vehicle elèctric i endollable s'obre pas a Catalunya, tant entre la població en general com en les seves empreses.
Cal destacar la bona evolució que tenen els vehicles elèctrics en rentin al conjunt de l'Estat. Així, durant 2017 es van matricular en aquesta opció 2.498 unitats de les diferents modalitats d'elèctrics (elèctric pur, llarga autonomia, híbrid endollable amb gasolina i híbrid endollable amb dièsel), la qual cosa ja situa el percentatge de penetració d'aquesta energia per sobre de l'1%; mentre que les 8.428 unitats d'elèctrics que es van matricular en el total del mercat van significar un 0,58%. El pes que va aportar el rènting a les matriculacions totals d'elèctrics, durant el passat any, va ser del 29,64%.
Madrid i Catalunya es mantenen com les comunitats autònomes on la penetració és més destacada, amb un 41,93% i un 25,75%, respectivament.
Endesa, Agbar, Sorea, endollats
Bé sigui com a principi empresarial, RSC o per rendibilitat, moltes empreses s'han apuntat a la mobilitat endollada. Amb diverses modalitats: flota pròpia, flota pels treballadors o fins i tot amb ajudes pels empleats que adquireixen un cotxe elèctric.
És el cas d'Endesa, que ja encadena tres edicions d'un pla per tal que els seus empleats puguin comprar o accedir per rènting a cotxes endollables. A Catalunya un total de 80 empleats s'han acollit al pla (un 15% sobre el total de la plantilla) i en l'àmbit espanyol ja en són 534 (6% de la plantilla).
Aquesta companyia s'ha posat com a objectiu per 2021 optimitzar i electrificar la seva flota de vehicles, si bé ja compta amb la flota d'híbrids més gran d'Espanya: 469 unitats. Entre els reptes destaquen multiplicar per 5 el percentatge de vehicles elèctrics de la flota, passant del 4% actual al 15%, consolidar la presència de vehicles híbrids, amb un percentatge superior al 20%, i eliminar en cinc anys un 25% dels vehicles de combustió.
A més, l'elèctrica també ofereix un servei de carsharing corporatiu, un pool de vehicles elèctrics a disposició dels empleats per tal que puguin realitzar les gestiona laborals de manera sostenible i no contaminant. A Catalunya n'hi ha 4.
Sorea, per la seva banda, disposa avui dia d'un 9,16% de la flota elèctrica, i un 5,05% d'automòbils híbrids. A previsió de Sorea de cara a 2018 és incrementar aquesta flota elèctrica. Si avui dia disposen de 49 vehicles, esperen arribar fins als 114 a finals d'any, fins al 21,3% del total.
Aigües de Barcelona va iniciar el procés d'adquisició de vehicles elèctrics l'any 2011, amb una prova pilot que va consistir en la incorporació de les 2 primeres unitats. Actualment ja representen 120 vehicles, el 51% de la flota, la més important de l'àrea metropolitana.
On m'endollo?
La infraestructura de recàrrega és clau per a la implantació del vehicle elèctric. S'ha de garantir el subministrament energètic als ciutadans i empreses que apostin per una mobilitat neta i eficient, ampliant la disponibilitat d'estacions de recàrrega i la seva interoperabilitat.
En el cas d'Aigües de Barcelona, la companyia ha acompanyat l'electrificació de les seves flotes de vehicles amb actuacions en els edificis de la companyia per tal de garantir punts de càrrega. Han habilitat 89 places de pàrquing i més de 90 sistemes de càrrega adaptats, tots amb energia 100% verda.
Endesa també ha acompanyat la implantació de la seva flota de vehicles elèctrics amb punts de recàrrega en els pàrquings corporatius de la companyia, tant a Catalunya com a Espanya.
Fa uns anys, el problema venia quan els propietaris d'un vehicle elèctric volien recarregar-lo fora del seu aparcament particular. A l'espera que l'autonomia del cotxe elèctric s'estandarditzi (i el preu es democratitzi), les empreses distribuïdores, ajuntaments i altres iniciatives han instal·lat punts de recàrrega. A Catalunya ja n'hi ha 1.334: 35 són de càrrega super ràpida, 155 de càrrega ràpida, 89 de càrrega semi ràpida i 1055 de càrrega normal. La majoria són a la demarcació de Barcelona, seguida de Girona, Tarragona i Lleida.