La innovació és l'assignatura pendent de les companyies de gran consum a l'Estat. Això es desprèn del 1r Informe d'Innovació en Gran Consum presentat per l'Associació de Fabricants i Distribuïdors (AECOC), que apunta que el 31% de les empreses d'aquest sector assigna menys d'un 1% a la innovació del total dels diners rebuts per vendes. De fet, més de la meitat de les companyies (52%) hi destina entre un 1% i un 5%, i només un 13% hi adjudica més d'un 5%.
L'informe d'AECOC analitza 37 empreses líders en els sectors de la indústria i la distribució alimentària amb facturacions que oscil·len entre els 100 milions d'euros i els més de 500 milions d'euros. De fet, l'àrea d'Innovació encara no ha acabat d'arrelar-se en aquest tipus de firmes: quatre de cada deu companyies ha creat la seva àrea d'innovació en els últims quatre anys. Per la seva banda, set de cada deu empreses de gran consum ja disposen del càrrec de director d'Innovació, tot i que només en el 42% dels casos aquest treballador arribar a formar part del Comitè de Direcció.
Anglarill: "El 70% de les companyies de gran consum ha creat recentment l'àrea d'innovació dins de l'empresa, amb una mitjana de nou persones"
"Aquesta manca de recursos, la cultura empresarial i les dificultats per engegar pilots de projectes són les principals barreres per a la innovació", ha reconegut el gerent d'Innovació d'AECOC, Albert Anglarill, que parla, però, d'un sector "en creixement i maduresa". "El 70% d'aquestes companyies ha creat recentment l'àrea d'innovació dins de l'empresa, amb una mitjana de nou persones i que depèn directament de direcció general", ha continuat Anglarill. "Això sí, es tracta d'una àrea menys madura si es compara amb les de comercial, logística o qualitat", ha puntualitzat el gerent d'Innovació d'AECOC. Pel que fa al finançament d'aquest departament d'Innovació, el 50% de les empreses compta amb un pressupost anual variable i segons projectes; un 31% hi atorga un pressupost anual fix, i el 19% restant el finança a partir del pressupost de les unitats de negoci.
Més inversió de cara al futur
Tot i que el procés d'instauració d'aquest departament acaba de començar, s'espera que augmenti en els pròxims anys a causa de la demanda dels clients. "En el curt i mitjà termini, és crucial abordar les barreres identificades i fomentar una cultura d'innovació per tal que les empreses continuïn sent competitives, en un entorn de constant evolució", ha reflexionat Anglarill.
Tot i que el grau d'implementació dependrà de cada sector. "Hi ha categories que toleren més la innovació com les begudes o els snacks, però totes les companyies han d'apostar per la innovació i tenen el repte d'adaptar-se a les necessitats i tendències de consum", ha insistit el gerent d'Innovació d'AECOC. "El consumidor vol innovació i es tracta d'una eina per diferenciar-se de la competència, més enllà del preu", ha reblat Anglarill.
Finalment, i pel que fa a les estratègies, el 72% de les companyies del sector de la distribució i la fabricació dirigeix principalment la innovació cap al desenvolupament de productes. D'altra banda, l'11% de les empreses inverteix en innovació per optimitzar l'eficiència en processos i millorar la capacitat industrial, el 6% en projectes de sostenibilitat i un altre 3% en màrqueting. Concretament en la sostenibilitat, l'informe d'AECOC identifica que les innovacions es basen en la major reciclabilitat d'envasos (72%), l'ús de material reciclat (63%), la reducció de la petjada de carboni (40%) i oferir respostes a futures lleis (29%).