• Empresa
  • Les empreses de tecnologia aplicada a l'educació representen l'1% del PIB català

Les empreses de tecnologia aplicada a l'educació representen l'1% del PIB català

Un total de 616 empreses es dediquen al sector 'edutech' amb l’objectiu de millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge

La realitat virtual és un dels àmbits que pot tenir més impacte en l’educació | iStock
La realitat virtual és un dels àmbits que pot tenir més impacte en l’educació | iStock
Redacción VIA Empresa
Barcelona
27 de Maig de 2019
Act. 27 de Maig de 2019

Un total de 616 empreses es dediquen a la tecnologia aplicada a l’educació a Catalunya, segons l’estudi El sector de les tecnologies de l’educació a Catalunya elaborat per Acció en col·laboració amb Edutech Clúster. Aquestes empreses del sector anomenat edutech facturen de manera agregada 2.306 milions d’euros, xifra que representa l’1% del PIB de Catalunya.

 

Segons l’estudi, el sector edutech engloba el conjunt d’empreses que ofereixen solucions tecnològiques al servei de l’educació amb l’objectiu de millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge. Es tracta de tecnologies adreçades tant als estudiants, els mestres com a les famílies.

 

En aquest sentit, el document apunta les empreses d’aquest sector a Catalunya són majoritàriament pimes (99%), que el 19,2% compta amb filials a l’estranger i el 17,5% són exportadores. Per tipus d’activitat segons la facturació, el 45,3% es dedica a infraestructures i equipament (diferents tipus de hardware de suport com les pissarres electròniques) i el 26,4% són consultores o entitats de recerca. Els segueixen els àmbits de continguts i recursos per a l’aprenentatge (15,5%), els desenvolupadors de programari educatiu com les assignatures online (7,3%) i les plataformes de gestió, com les intranets per a les escoles (5,6%).

L'impacte de la realitat virtual

Pel que fa al tipus de tecnologia, l’estudi revela que la realitat augmentada i virtual és un dels àmbits que pot tenir més impacte en l’educació, ja que permet dur a terme un aprenentatge més atractiu i interactiu. També apunta la intel·ligència artificial, amb beneficis com la personalització de l’aprenentatge i més interacció entre professors i alumnes, i la impressió 3D, una tendència que ja s’ha començat a implementar a les escoles i universitats dels Estats Units per poder materialitzar un concepte estudiat en un objecte real.

D’altra banda, la Internet de les Coses (amb l’ús de pissarres, pantalles i monitors interactius sense fil), la robòtica (qper interactuar amb els alumnes) i el big data (per optimitzar el rendiment d’alumnes i professors a partir de la recol·lecció i tractament de dades massives) també són tecnologies que afectaran aquest sector, segons el document.

Segons l’estudi, el mercat amb més oportunitats de negoci per a les empreses catalanes del sector és el Regne Unit, un dels països líders en la incorporació de tecnologies al sector educatiu. Per exemple, les escoles del Regne Unit inverteixen més de 900 milions de lliures cada any, un país on hi ha més de 1.000 startups del sector edutech. També apunta el Canadà, amb el programa estatal Canada Book Fund, i Noruega, que compta amb programes estatals de suport en aquest camp, com dos països amb potencial de creixement per a les empreses catalanes.