Les 71 empreses a Catalunya vinculades al sector del vehicle connectat facturen 4.150 milions d'euros i ocupen 9.720 treballadors directament vinculats a la seva activitat en aquest àmbit. Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi El vehicle connectat a Catalunya elaborat per Acció en col·laboració amb Applus+ Idiada i publicat en el marc de la celebració del saló Automobile Barcelona, que comença aquest dijous al recinte de Fira de Barcelona a Montjuic.
L’informe avança que el vehicle del futur serà autònom, elèctric, compartit i connectat. En aquest sentit, defineix el vehicle connectat com "aquell que intercanvia dades amb la infraestructura i els altres vehicles gràcies al fet d’estar equipat amb tecnologies que li permeten rebre i emetre informació i el situa com el pas previ al vehicle autònom".
Està integrat principalment per les tecnologies Big Data (gestió de grans volums d’informació facilitada per dispositius i aplicacions), intel·ligència artificial (per millorar la conducció i automatitzar-la), Internet de les Coses (per accedir a internet, connectar-se a l’entorn i interactuar-hi), ciberseguretat (per assegurar-ne la privacitat i fer front a ciberatacs) i la mateixa connectivitat.
Connexió 2025
Tal com recull l’estudi, es tracta d’un sector estratègic, ja que el 60% dels vehicles que circulen al món estaran connectats l’any 2025, ja siguin equipats amb connectivitat d’origen o reacondicionats. Es calcula que el 2023 les vendes mundials de vehicles connectats superaran els 72 milions d’unitats, un augment del 200% respecte els que es van vendre el 2015. De fet, la connectivitat és la tendència que actualment té més influència al sector de l’automoció, per davant del vehicle elèctric i autònom.
Segons l’estudi, es tracta d’un "sector madur" a Catalunya, ja que el 62% de les empreses tenen més de 10 anys. La majoria són pimes (un 70%) i exportadores (un 49%). El sector, tal com recull el document, està format per empreses en diversos segments de la cadena de valor, començant pels fabricants de cotxes i motos connectades i els proveïdors de components dels vehicles que es poden digitalitzar, com pot ser el cas de frens o retrovisors que tenen la capacitat de connectar-se.
També hi ha enginyeries i proveïdors de tecnologia i connectivitat, és a dir, tant fabricants de sensors que s’ubiquen als vehicles per connectar-los, desenvolupadors d’apps i gestors de telecomunicacions.