A la falda de la muntanya de Montserrat, a Castellbell i el Vilar, hi ha un dels temples mundials de laxocolata artística. És l'obrador d'Enric Rovira on, des de fa més de vint anys, aquest barceloní crea bombons, rajoles i altres creacions en xocolata que destaquen per la qualitat dels seus ingredients i un indiscutible segell d'autor. I Harvard ho sap. Per això, aquest barceloní amb ànima de Willy Wonka ja fa cinc anys que dóna classes a aquesta universitat nord-americana de la ciutat de Cambridge.
En aquesta catedral del coneixement es reuneixen des de l'any 2000 bona part de l'elit gastronòmicacatalana dins del curs Science & Cooking liderat per Ferran Adrià i organitzat per Harvard i la Fundació Alícia. "Nosaltres no anem a explicar ciència sinó que anem a explicar cuina i a través de la cuina ells expliquen ciència", afirma Enric Rovira, que tornarà a aquesta universitat el pròxim mes de març acompanyat de Carme Ruscalleda. Una experiència "interessant" que a més, diu Rovira, l'ha servit com a excusa "per profunditzar en la ciència de la xocolata i entendre més l'ofici".
La xocolata com a obra d'art
La presència d'Enric Rovira a Harvard ja dóna una idea de què ha aconseguit aquest barceloní, tot un referent del món de la xocolata contemporània, que va formar-se a la pastisseria que el seu pare tenia al barri de les Corts. "Vaig intentar posar les meves inquietuds creatives al servei de l'ofici que tenia la família", apunta Rovira. No sempre ho va tenir clar. De fet, va començar a estudiar la carrera d'Informàtica fins que va descobrir que la xocolata el permetia desenvolupar aquesta faceta artística.
L'empenta definitiva per obrir el seu propi negoci va arribar amb els Jocs Olímpicsde Barcelona. "Va ser un moment de revolució, d'ebullició i disseny que em va afectar i tot això ho vaig voler portar al meu món, a la xocolata", explica Rovira. El 1993 inaugurava, juntament amb el seu cosí Francesc Forrellat, el seu obrador a una antiga destil·leria que la família tenia a Castellbell i el Vilar on actualment treballen una vintena de persones.
Barcelona, una inspiració constant
Una de les creacions més conegudes d'Enric Rovira, és la reproducció en xocolata de la icònica rajola de Barcelona dissenyada per Puig i Cadafalch. Barcelona s'ha convertit sens dubte en una contínua font d'inspiració per aquest mag de la xocolata. "Ara tothom fa coses amb el modernisme iGaudí, però en aquell moment no era tan habitual. Nosaltres vam ser uns pioners", destaca. Des dels seus inicis, Enric Rovira ha apostat per la innovaciócom a segell distintiu i s'ha atrevit a combinar el cacau amb ingredients com el wasabi, la cansalada o el tomàquet. "Intentem que la nostra empresa sigui d'autor, que tot tingui un perquè: el color de la capsa, la forma o un concepte creatiu que has anat treballant fins a donar-li forma en un producte", sosté Rovira. Creacions com el Planetàrium o La Volta al món en xocolata són, per citar alguns exemples, una bona mostra de la filosofia d'aquest xocolater.
La competència de Bèlgica i Suïssa
Bèlgica i Suïssa, amb una llarga tradició en el sector, encara són uns potentscompetidors tot i que, segons Enric Rovira, la Ciutat Comtal no té res a envejar-los. "Si surts al carrer a Catalunya o Espanya i preguntes quin és el país on la xocolata està millor treballada et diran Bèlgica o Suïssa i no és mentida, però potser desconeixen que Barcelona ha estat i és la capital de laxocolata artística", reivindica.
A més de vendre els seus productes a pastisseries i botigues gourmet de tot el món, aquesta empresa amb seu al Bages elabora per encàrrec tot tipus de productes en xocolata per hotels, empreses i diferents esdeveniments. En aquest sentit la crisi també els ha tocat de prop. "Queda tornar a reinventar-se i buscar altres camins, però és un moment difícil. Hi ha menys fronts per abordar", assenyala.
Tot i això, la mecànica de l'obrador no s'atura i Enric Rovira continua pensant noves formes i nous sabors per convertir la seva xocolata en un objecte de desig en tots els racons del planeta. Ara pràcticament tenen enllestides les creacions que presentaran per la campanya de Pasqua i ja pensen en les del pròxim Nadal. Rovira lamenta, però, que la xocolata ha perdut pes en aquestes festivitats: "La Pasqua és cada vegada menys important, la gent no valora comprar una peça artesana de xocolata a la qual s'han dedicat moltes hores i una feina creativa prèvia".