Enrique Tomás (Badalona, 1966) és propietari de la cadena de pernils més gran del món. Sense pèls a la llengua i amb la fórmula d'èxit molt clara: "Deixa't l'ànima en allò que facis". A la seva targeta de contacte posa "camí, res més que camí" i al seu uniforme, "Jo sóc Enrique Tomás". Va començar amb només 16 anys en una paradeta al mercat de la Salut de Badalona i ara ja té més de 100 locals a la conquesta del món. VIA Empresa l'entrevista coincidint amb la presentació de Jamón para Dummies (Grupo Planeta, 2017) on revela quins són els secrets del pernil i del seu imperi. A la recerca del seu Pablo Isla particular, vol fundar l'acadèmia ET (Enrique Tomás) i trobar-se substitut tot i que no es retirarà mai.
Quins són les falses creences sobre el pernil?
Fa temps se li deia pernil d'aglà a molts que no ho eren. Això no era només una creença falsa sinó una mala pràctica del sector que s'ha solucionat amb la nova normativa. Més creences falses: el pernil no només no engreixa sinó que té una grassa infiltrada cardio-saludable que és fantàstica pel colesterol. El bon pernil tampoc és car, alimenta més que un entrecot o un llobarro i et dóna més plaer.
"No te'n vagis a dormir amb energia, gasta-la tota i no necessàriament per treballar"
Necessitat, capritx o experiència?
És un plaer. Per entendre el món d'Enrique Tomás, convido a tothom a anar a una botiga i agafar l'entrepà més dolent. Si te l'endús, et cobraran 2,50 euros i et donarà plaer. Encara que no sigui ibèric, si el pernil és bo i té el seu temps és un producte exquisit. Si vas a la barra de la T4 de Madrid i demanes 50 grams de pernil 100% ibèric que costa 16 euros, llavors ja és insuperable. L'entrepà més venut de les nostres botigues és el de pernil d'aglà i val 6,50 euros.
D'una paradeta a més de 100 botigues... Quin és el secret d'Enrique Tomás?
És molt simple i fa temps que ningú m'ho pregunta. No te'n vagis a dormir amb energia, gasta-la tota i no necessàriament per treballar. Ho has de donar tot cada dia. No només hauràs esgotat tota l'energia sinó que descansaràs millor i l'endemà t'aixecaràs nou. Deixa't l'ànima en allò que facis. Et faré una pregunta: què és l'èxit? És complicat però et diré què posa a la meva targeta: camí, res més que camí. L'èxit no és una qüestió de xifres sinó de gaudir del camí. El nostre èxit és anar creixent i muntar locals. Si l'èxit és acumular riquesa, probablement jo no he aconseguit l'èxit encara.
Per a una marca l'èxit és l'efecte Kleenex. És a dir, quan es pensi en pernil que es pensi en Enrique Tomás.
Aquest és exactament el nostre objectiu: posar nom al pernil d'arreu del món. He fet de tot menys donar-me per vençut. Les meves paletas aniran amb tutú i dic tutú perquè és el més allunyat. Per què han de ser brutes? Em costarà el que sigui però ho aconseguiré. La clau de l'èxit per a un empresari és no dir val. Si ho dius, estàs mort. Si una botiga no va bé, l'he d'arreglar i si ara no tinc temps ja ho faré més endavant. També tinc una màxima que és davant el dubte prefereixo no fer res. Per què haig de gastar energia en un problema si no ho tinc clar? Hi ha dies que és millor anar-te'n a dormir abans i t'aixeques l'endemà i ja tens la solució. A vegades també fracasses i no saps com solucionar-ho. No passa res. Cap equip guanya tots els partits, l'important és guanyar la Lliga o la Champions.
"El pernil és el millor aliment que té aquest país, un estàndard i una bandera"
La feina és com la vida.
No m'oblidaré mai de quan l'expresident de Donuts Andrés Costafreda en pau descansi va dir en unes jornades econòmiques que havia escoltat gent fantàstica però que no havia escoltat ningú dir que cal madurar molt i tenir ous i va reconèixer que ell no els tenia per vendre donuts a França. Si algú et diu que tot és un èxit no te'l creguis perquè és mentida. Una relació que no tingui cap problema no és veritat i un empresari que no tingui cap fracàs tampoc. Al final, l'èxit és la punyetera perseverança. Jo puc amb tot però no amb tot alhora. Sempre repeteixo als de màrqueting que fer gairebé dues coses és el mateix que no fer res.
A l'últim First Tuesday, Sergio Balcells defensava que un bon emprenedor és aquell que no admet un no per resposta i que quan es comença sense res, inventiva i ous.
Es literal.
El pernil es ven aquí i a tot el món?
Cada vegada es ven més a tot el món. El veritable problema és que totes les tones que s'han venut primer són d'un pernil que aquí no vol ningú. És a dir, pernil de tres mesos. Li he demanat al secretari d'Estat cinquanta vegades que li diguem cama guarida de porc. El pernil ha de tenir un mínim 12 o 14 mesos de curació i una espatlla vuit o deu. Ara ha començat a sortir pernil bo cap a fora. En un llibre vaig escriure que donant per fet que els pernils viatgen en primera amb les autoritats ni així justifiquen el seu preu. Aquesta frase és de Carme Ruscalleda: “Quan el pernil entra a la cuina, apaga els fogons”. És el millor aliment que té aquest país, un estàndard i una bandera.
A finals de 2016 vau obrir una barra de pernil a la T4 de Barajas. Factura 15.000 euros diaris. Es pot fidelitzar el turista?
I tant. Amb el mòbil, els guiris no són ximples sinó clients globals. Atenció amb el turista. Per què obro en cinc aeroports? Aena em diu que em presenti perquè té un concurs per a mi. Ells volen guanyar diners, necessiten tenir bones crítiques per pujar en el rànquing i que els paguin més lloguer. Hi ha alguns que paguen molt però no els donen bones crítiques. No has escoltat mai que a l'aeroport et roben i et donen merda? A nosaltres la gent ens felicita i vam pagar 102.000 euros de lloguer al setembre per 47 metres. Deu ser el lloguer més car del món.
"El preu dels aeroports és el mateix que el de Santa Coloma de Gramenet"
També deu ser rendible.
És l'únic lloguer que m'il·lusiona pagar perquè si pago més vol dir que venc més. Jo hi vaig anar per solucionar un problema perquè era un lloc on tothom et veia però ningú es parava a comprar. Ara sí i m'han obligat a posar una altra TPV perquè la gent no faci tanta cua. Tinc els pernils al voltant d'una columna perquè visualment no pugui trencar gens i no tapem la resta de botigues. És una bogeria que facturem 15.000 euros al dia. Prefereixo pagar un fix molt alt que no pas un percentatge molt alt ja que em permet trencar-me el cap per vendre. Ara bé, el preu dels aeroports és el mateix que el de Santa Coloma de Gramenet.
Quina estratègia teniu pel Nadal?
Tenim una gamma molt potent de productes pensada pel Nadal i sobretot per a regalar. M'agrada dir que quan un regala un pernil és valent i no vull dir que és covard el que regala una colònia. Si tens un pressupost de 75 euros, fes-ho i et sorprendràs. El 70% dels pernils sencers els venem a talls. El llibre també em fa molta il·lusió. Tothom té pernil però aquest llibre és una obra coral que hem fabricat nosaltres en 40 anys. Per qui ho compri és una inversió que li farà estalviar diners. Si algú té 20 euros per gastar aquest Nadal, prefereixo que es compri aquest llibre que no un sobre de pernil. També tenim una promoció fantàstica que és un pack de tres llibres: Jamón para Dummies, un que tracta les grans mentides del pernil i un tercer que es menja i és tota una experiència del pernil. Qui s'ho compri al·lucinarà.
Podem parlar de big data o business intelligence a Enrique Tomás?
En això estem i d'una forma seriosa. Tinc molt en compte el que diuen els clients. Com es cuina el pernil? Amb sal i amb temps. Ara, la indústria i la tecnologia fan que el puguis fer com vulguis.
"En el meu cas el boicot és doble: fora perquè sóc català i dins perquè el meu producte és el pernil ibèric"
Donat el conflicte polític actual, el vostre pernil rep algun tipus de boicot?
En el meu cas el boicot és doble: fora perquè sóc català i dins perquè el meu producte és el pernil ibèric. Al final no tinc boicot ni fora ni dins. Sí que és veritat que com a tot arreu hi ha gent que per haver nascut a Badalona i tenir uns pares d'Orihuela potser no em volen comprar. També hi ha algú d'aquí que li sembla que no sóc prou català perquè no sóc de cinquena generació catalana. Aquesta pregunta li vaig fer a Jordi Pujol i em va respondre: "Ets més català que jo perquè has nascut aquí, vius aquí i crees llocs de treball aquí". Em sento un convidat de pedra i et garanteixo que en pago les conseqüències. Sense anar massa lluny tots vam perdre una oportunitat històrica amb l'EMA. Jo em preocuparé de fer bon pernil però que la classe política es preocupi de solucionar els problemes que tenim. Sigui quina sigui la solució que no la sé.
Com es veu Enrique Tomás en 5 o 10 anys?
Ho tinc claríssim. Tots tenim cicles de 7 anys i d'aquí 5 jo acabaré el meu últim pla de carrera com a director general. Després s'obren tres escenaris: no aconseguir construir un equip i vendre que em faria molta pena però em faria molt ric, no aconseguir posar-li nom al pernil del món i deixar entrar un fons a gestionar l'empresa o assolir els nostres objectius i engegar la nostra acadèmia. Hi ha l'acadèmia d'OT i després l'acadèmia d'ET. Volem formar 80 persones en els pròxims cinc anys, dels quals 50 formaran part de l'equip directiu d'Enrique Tomás. Llavors seré president i deixaré de ser director general, no perdré la veu i tindré més temps. No em retiraré mai perquè m'encanta la meva feina però no seré jo qui porti el timó en l'escenari que somnio.
"Espero que d'aquí a 5 anys tinguem el nostre Pablo Isla particular"
Queda descartat un Tomás com a relleu?
La Núria està molt centrada en la seva carrera com a actriu i el meu fill Albert és director adjunt de l'empresa. Porta 8 anys treballant. Jo porto la samarreta a l'estil Segura de Jo sóc Enrique Tomás, és el nostre uniforme perquè Enrique Tomás som tots. Espero que d'aquí a 5 anys tinguem el nostre Pablo Isla particular que ens ajudi a saber més coses i que ens condueixi. Si estem en molts països i facturem al voltant dels 1.000 milions d'euros hi haurà 80 persones a l'equip directiu i 50 em tocarà formar-los.