Casa Seat és "un regal per a la ciutat de Barcelona". El seu director, Gabriele Palma, té clar que aquest espai "és una gran oportunitat d'aprenentatge" perquè barreja continguts molt diferents. Si bé Seat ja no es presenta com a un fabricant de cotxes, sinó com a un operador de mobilitat, la seva llar a la capital catalana encara va més enllà. Amb més de 2.600 metres quadrats d'espai i situats en el cor de la ciutat comtal, combinen els ingredients de la mobilitat present i del futur amb els culturals i gastronòmics, compten amb una zona de coworking, un espai d'exposició i un laboratori d'idees. Palma, que va ser director de màrqueting a Seat durant tres anys llargs (2015-2108), rep VIA Empresa pocs dies després de la posada en marxa de Casa Seat, ajornada per la covid-19, en un espai que aporta calma alhora que energia i on també el FC Barcelona hi té la seva pròpia zona acompanyant les últimes novetats de la companyia. "Els valors de competitivitat que comporta un equip fort, històric i guanyador com el Barça es combinen perfectament amb els nostres valors".
Què és Casa Seat i amb quin objectiu neix?
Casa Seat és el resultat d'un recorregut que hem fet al llarg de molts anys i on Seat vol identificar-se amb la ciutat de Barcelona i amb el territori. Veiem la mobilitat del futur com un concepte que és part d'una visió compartida amb la ciutat i amb altres empreses. Hem plantejat fer un regal a la ciutat de Barcelona, on vam néixer fa 70 anys, que ens inspiri tots els dies. Parlem d'un concepte de co-creació de la mobilitat del futur, però també de cultura, d'art, d'estil de vida, de tendències... i amb continguts que s'ofereixen a la ciutadania de Barcelona o que vingui a visitar-la.
Quin públic espereu que vingui?
Tots els públics són interessants, però ens interessa especialment qui tingui curiositat o interès de cara a la mobilitat del futur per activar grups creatius que puguin ajudar a pensar el futur de la mobilitat.
Què representa Seat per a Barcelona i Barcelona per a Seat?
Seat continua sent l'única empresa espanyola de mobilitat. Tenim tant el centre de disseny com l'R+D situats a Espanya. Això té moltes implicacions perquè, d'una banda, els nostres dissenyadors s'inspiren en el dia a dia de Barcelona, com la llum, que té molt impacte en les línies creatives i de disseny. Tenir un R+D a Espanya significa que treballem des del principi de cada projecte amb molts partners que són espanyols i això genera un impacte molt important.
La setmana passada, Seat va anunciar una inversió de 5.000 milions d'euros en 5 anys destinats a R+D, al nou model de Cupra i a la mobilitat del futur. Què representa aquesta inversió?
És una inversió molt important per desenvolupar la mobilitat futura, sobretot en tema de sostenibilitat i de mobilitat elèctrica. Això tindrà un impacte a escala d'economia local i més enllà. Seat continua sent el primer exportador industrial, som l'empresa del nostre sector que més inverteix en R+D i, per tant, això ja fa que siguem un motor de l'economia i una referència. No hem de tenir por a compartir, a explicar qui som i que la gent ens vegi com a accessibles i, per això, Casa Seat és un espai per compartir, per explicar i per co-crear les línies de la mobilitat del futur.
"Casa Seat és un espai per compartir, per explicar i per co-crear les línies de la mobilitat del futur"
Casa Seat s'havia d'inaugurar el 23 d'abril, però no va poder ser per la covid-19. Com ha accelerat la crisi del coronavirus la mobilitat del futur?
La covid-19 ens ha ensenyat que estar sense mobilitat és impossible. És un repte molt gran i moltes persones han patit en aquesta situació amb una limitació molt forta de la mobilitat. Això té impactes grans en l'economia, el desenvolupament personal, cultural... Hem après a fer moltes coses online, però, al mateix temps, ha arribat un punt en què la gent necessita tornar a mantenir trobades, a tenir esdeveniments i a desenvolupar continguts i projectes conjuntament.
De fet, la inauguració de Casa Seat va ser un dels primers esdeveniments que es va fer de forma presencial durant la desescalada.
Vam decidir inaugurar el 16 de juny, entre la fase 2 i 3, i, a partir d'allí, hem activat el calendari barrejant l'online amb el semipresencial. Això ho mantindrem perquè ha estat un aprenentatge i, al principi, no ho havíem plantejat gaire per aquí. Tenir visibilitat en línia dels continguts de Casa Seat també és una manera de compartir i d'aprendre i que persones que no puguin accedir físicament a un esdeveniment aportin el seu punt de vista, continguts i preguntes.
Què els falta als governs per accelerar la indústria 4.0?
Hi ha molta sensibilitat i són molt conscients dels grans reptes que la mobilitat representa de cara al futur. D'una banda, hi ha la necessitat de ser més eficients i de cuidar més el medi ambient i, per l'altra, la unitat és un factor essencial de desenvolupament i de creixement de l'economia. Sempre haurem de trobar un equilibri entre aquestes dues necessitats.
Existeix ja aquest equilibri?
Crec que anem aprenent i que cada govern té més o menys clares algunes prioritats. No hi ha una solució única perquè no és el mateix organitzar una ciutat de 100.000 habitants que una de 4 milions. Són reptes diferents i regles diferents. Ens ajudaria molt activar cada vegada més taules de desenvolupament compartides entre les empreses i les entitats públiques. Casa Seat també és apropar-nos a les institucions.
Com us ha afectat l'anunci del tancament de Nissan?
Ha estat una notícia molt dolenta en el sector, que és la conseqüència d'esdeveniments històrics, i ha creat un impacte molt negatiu a nivell laboral per al territori. Un dels grans problemes és, en una situació de coronavirus, com podem impulsar l'ocupació i mantenir un nivell d'estabilitat per a les persones que s'han vist amenaçades o que han perdut el seu lloc de treball.
"No s'acabarà la mobilitat tradicional perquè la mobilitat privada és una necessitat que tindrà encara una vida molt llarga"
Poden tenir cabuda a Seat alguns dels treballadors de Nissan?
No sé quines seran les necessitats de Seat, però és evident que si té inversions grans en el futur, serà a través de la creació d'ocupació addicional, almenys en algunes àrees d'activitat, però no tinc informació en aquest sentit.
S'acabarà la mobilitat tradicional tal i com la coneixem?
La tecnologia sempre marca noves fronteres. Cal combinar solucions diferents i el més eficients possibles. Jo crec que no s'acabarà la mobilitat tradicional perquè la mobilitat privada és una necessitat que tindrà encara una vida molt llarga, però integrada amb sistemes de transport diferents.
Seat ja no és un fabricant de cotxes, és un operador de mobilitat.
Seat ha estat el protagonista a Espanya de la mobilitat durant 70 anys i la nostra ambició és continuar sent protagonistes de la mobilitat del futur amb totes les novetats i tecnologies del moment. Ens interessa integrar-nos cada vegada més en la part de digitalització.
Quina relació té Seat amb el sistema emprenedor de Barcelona?
Seat és una empresa molt gran amb més de 15.000 llocs de feina directes i més de 90.000 indirectes. Si parlem d'ecosistema d'empreses, gràcies a tenir un R+D a Espanya, ens permet tenir una gran quantitat de partners i proveïdors que també operen a Espanya. Parlem d'unes 1.600 empreses amb les quals treballem cada dia i que representen gairebé el 70% de les nostres inversions en compres, que són uns 7.000 milions d'euros. Això genera moltes relacions i complicitats econòmiques, però també de desenvolupament. Tenim grans talents i enginyers molt qualificats.
La creació de talent també s'ha vist incrementada amb la covid-19 i hem vist la capacitat de versatilitat de Seat com els respiradors de Protofy.
Tenir una fàbrica amb R+D ens ha permès reaccionar en temps extremadament reduïts per crear una solució tècnica viable i que, d'alguna forma, ha ajudat en moments de crisis.
"No existeix un altre lloc com aquest a Seat ni al món i podem ulitizar aquest aprenentatge pel que serà la mobilitat del futur"
Què representa tenir integrat a casa Seat un espai gastronòmic amb esdeveniments culturals?
Casa Seat és una gran oportunitat d'aprenentatge per a nosaltres. És una barreja de molts continguts i és la primera vegada que tenim un espai de marca propi i obert al públic. No existeix un altre lloc com aquest a Seat ni al món i, a través d'això, podem aprendre molt i ulitizar aquest aprenentatge pel que serà la mobilitat del futur.
Abans parlàvem de la importància de Seat per a Barcelona i viceversa. Què representa Seat per al Barça i el Barça per a Seat?
El Barça és el nostre aliat, el nostre partner, i estem encantats amb això. Pensem que els valors de competitivitat que comporta un equip fort, històric i guanyador com el Barça es combinen perfectament amb els valors que volem aportar a la marca Cupra. Ha estat una idea excel·lent i estem molt orgullosos.
Com heu viscut el canvi de president en Seat?
És una cosa que sempre té impacte dins d'una empresa, però Seat té 15.000 treballadors directes i, per tant, el president és un d'ells encara que té molta influència. Luca de Meo ha marcat algunes línies estratègiques i de visió excel·lents que continuen actives i vives. Casa Seat és una idea seva, però gràcies tenir a un financer com Carsten al comandament d'una empresa en moments crítics ajuda molt, ens dóna molta estabilitat i visió de cara al mercat a curt i llarg termini. Estem en una situació excel·lent per a l'empresa. Mai Seat ha viscut una fase tan positiva a nivell d'empresa com la qual estem vivint ara.
¿És un moment dolç per a la companyia?
És un moment molt crític en un mercat amb grans reptes, però Seat mai ha tingut tant d'èxit en temps recents. Estem en les millors condicions per gestionar i enfrontar-nos als grans canvis que estan per venir.
Com s'imagina Seat d'aquí a uns anys?
La mobilitat del futur serà una combinació diferent entre mobilitat pública, privada i compartida. Segurament, la compartida tindrà un paper molt més gran del que tenim avui. Vull pensar que la mobilitat pública estarà molt més integrada amb la mobilitat privada perquè ara falten eines d'interacció suficientment àgils. A nivell de tecnologia passaran moltes coses. Nosaltres tenim un horitzó de tecnologia que viatja a quatre anys, el temps de desenvolupament d'un producte. Un cop el producte entra al mercat, té una vida d'entre 8 i 10 anys. Cal pensar que el que decidim avui tindrà impacte per als propers 15 anys.
"Els valors de competitivitat que comporta un equip fort, històric i guanyador com el Barça es combinen perfectament amb els nostres valors"
En aquest sentit, esteu en contacte amb les administracions?
Barcelona és una ciutat que té una grandària important, alguns reptes de configuració del territori i ha de buscar les seves solucions. És un tema de cultura. Una de les coses que hem après amb el coronavirus és que es pot treballar des de casa, en certa mesura, perquè no val per a tots ni per sempre, però es pot buscar un equilibri diferent perquè els desplaçaments siguin diferents. Això ja tindria un impacte més fort que les mesures que nosaltres podem prendre a nivell d'infraestructures. Si es redueix la necessitat de mobilitat, sobretot professional, ajuda molt a pensar una arquitectura de la ciutat diferent de la qual tenim avui.
Què us sembla la nova mobilitat que es perfila a Barcelona?
Barcelona està prenent decisions que estan en línia amb les tendències futures, però el punt és si això va de la mà amb les necessitats que la gent tindrà de cara a la mobilitat a mitjà o llarg termini.
Això ho consulten amb vosaltres?
Cap ens públic demana permís a una empresa. Ells coneixen perfectament les nostres opinions i nosaltres les seves. Estem d'acord en moltes coses i en altres no tant. Cada vegada es creen més taules de treball. Una inversió com la que ha fet Seat es justifica en el moment en què nosaltres mateixos tenim la confiança que els governs van en el mateix camí.
Com us influirà el Pla Renove anunciat pel Govern espanyol?
És una bona mesura, un esforç per impulsar el sector. Normalment aquestes mesures tenen un impacte positiu perquè el valor afegit que generen, a nivell d'entrades, impostos i riquesa que es generarà, és superior a les inversions. Era una cosa que s'havia de fer perquè és un sector que ha patit molt i que pot tenir un impuls bastant potent a través del Pla Renove.