• Empresa
  • Isaac Hernández: "En 10 anys, tot el món personal estarà al núvol"

Isaac Hernández: "En 10 anys, tot el món personal estarà al núvol"

El responsable de Google Cloud Iberia insisteix que cal posar les persones al centre per comptar amb la tecnologia adequada i més avançada

El country manager de Google Cloud Iberia, Isaac Hernández| Cedida
El country manager de Google Cloud Iberia, Isaac Hernández| Cedida
Barcelona
07 de Desembre de 2019
Act. 08 de Gener de 2020

Isaac Hernández és el responsable de Google Cloud a Espanya i Portugal. Convidat per Cornellà Creació, viatja de Madrid a Barcelona per parlar sobre la gestió del talent i la transformació digital, així com per explicar com es viu tot això dins d'una empresa que ja va néixer sent tecnològica. Després de treballar durant 20 anys per Microsoft, que li va permetre "entendre bé el software" i cinc més a Vodafone, que li va donar la possibilitat de "veure l'explosió del mòbil i entendre les comunicacions", Hernández ja porta sis anys al capdavant del núvol del Déu tecnològic, una "combinació" de les dues coses que ja havia fet. Confessa que "al llarg de la meva carrera cada vegada més m'he anat adonant que les persones són l'important". Però malgrat treballar a la millor empresa del món segons Forbes, assegura que avui en dia no hi ha res segur i, per això, Google "mira el futur no des d'una posició de confort, sinó d'inquietud i de certa excitació del que el futur ofereix".

Google ha signat un acord amb Ascension per recollir i analitzar dades personals de la salut dels seus pacients. Què representa això per a la companyia?

Potser s'ha malinterpretat, però és un acord en línia amb moltes de les coses que s'estan fent amb Intel·ligència Artificial (IA).

Com per exemple?

En IA, el que necessites són dades per poder entrenar les màquines i a l'àrea de salut hi ha un munt d'oportunitats que ens poden ajudar a fer les coses de forma diferent i de millor manera perquè les màquines no tenen prejudicis i són capaces de veure coses que potser els humans no veiem.

"Les màquines no tenen prejudicis i són capaces de veure coses que potser els humans no veiem"

Són més objectives.

El que volem aplicar juntament amb Ascension són algorismes d'IA per, tenint elements d'aquestes persones, poder predir millor possibles malalties o entendre millor causes-arrel de determinats tipus de problemes.

Podrem veure en un futur com això posa remei a malalties que avui no tenen cura?

Segur. Fa uns anys, un motor d'IA de Google que havíem entrenat amb dades, era capaç de detectar una malaltia que es denomina retinopatia diabètica. Tens la foto d'una retina i la màquina és capaç d'identificar si està malalta o no. Vam enriquir amb més dades la retina i ens vam adonar que mirant-la érem capaces d'identificar el sexe de la persona, la seva edat i, el més important, la propensió a determinat tipus de malalties cardiovasculars. Això no hagués passat amb models tradicionals de tractament mèdic perquè en general la retina la sol mirar un expert en l'ull, no del cor.

'VIA Empresa' entrevista el country manager de Google Cloud Iberia

'VIA Empresa' entrevista el country manager de Google Cloud Iberia

Com podem explicar això a la gent perquè no pensin que viuen a Black Mirror?

Google és una companyia que des d'un punt d'estàndards ètics està al màxim nivell. La informació que s'utilitza es fa únicament amb la informació que hi ha en els contractes i els acords amb les empreses i sempre amb el màxim compliment de la llei.

I l'objectiu final són les persones?

Tant per a Google com per a tots, cal trobar un balanç interessant entre els serveis i productes que les companyies són capaces d'oferir-te . Quanta més informació tinguem, millors serveis podrem donar, però sempre deixant molt clar quin és l'ús que es farà de la informació i donant-te a tu l'oportunitat que en un moment determinat tu diguis "doncs ja no vull compartir més aquesta informació".

Parlant de persones, com es gestiona el factor humà a través de la tecnologia?

Nosaltres tenim una imatge d'empresa tecnològica i innovadora i el més rellevant per a mi és com darrere de tot això el que hi ha és un focus absolut en la persona i en el talent. En la forma en com ho reclutes, ho fas i ho desenvolupes i dónes transparència i confiança organitzativa. La tecnologia és el resultat de tenir les persones adequades.

"La tecnologia és el resultat de tenir les persones adequades"

Sumar forces fent equip és el futur?

Si tu creas una cultura en la qual atreus al millor talent, aquest entorn et proporcionarà millors idees i millors innovacions. Per això cal fomentar la intel·ligència col·lectiva dins de les empreses. I en aquest entorn de diversitat és on generalment es produeixen les innovacions més interessants.

Com ho feu des de Google per captar aquest talent que va tan buscat?

Tenim la sort que som una empresa que, una vegada més, hem aconseguit el reconeixement per Forbes de millor empresa del món per a treballar. Generes un entorn en què pots atreure talent interessant i després el talent atreu al talent. Continua havent-hi una guerra molt interessant pel talent i Barcelona és un magnífic exemple, on teniu un ecosistema vibrant d'empreses nadives digitals i d'innovació, però el talent és escàs.

Gairebé tothom vol treballar a Google.

Sí, però també en altres grans empreses i cal continuar apujant el llistó perquè les persones vulguin treballar per a tu i això no necessàriament significa dotar-te d'un bon sou, de menjar gratis i d'unes bones oficines, significa també permetre que les peronas puguin desenvolupar els seus somnis dins d'aquesta empresa.

Isaac Hernández durante la conferencia en el Cornellà Creació | Cedida

Isaac Hernández durant la conferència al Cornellà Creació | Cedida

I donar llibertat i marge per crear.

Just. A més, estar molt atent al que les persones t'estan demanant. També decidim sobre temes importants com que, per exemple, Google porta sent neutral des d'un punt de vista d'emissions de carboni des del 2007 i som el major comprador d'energia verda al món.

Tornant a la qüestió del talent, com està representat el femení en la companyia?

En determinades àrees, no tenim cap tipus de problema pel que fa a la diversitat de gènere, però és veritat que a les àrees tecnològiques continuem tenint un petit gap, no solament amb les dones, sinó també amb algun tipus d'ètnies i tenim molts programes treballant en l'adreça de solucionar-ho. És un problema mundial i la diversitat és fonamental. Volem que Google sigui un reflex de la població i això significa que hauríem d'apostar per aquest 50% a 50%.

"Volem que Google sigui un reflex de la població i això significa que hauríem d'apostar per aquest 50% a 50%"

Quin paper tenim les persones en la transformació digital?

El tenen tot. Això de la transformació digital, que no acaba sinó de començar i els propers anys seran molt més interessants, requereix que totes les empreses innovin. I innovar significa tenir les tecnologies adequades, però sobretot les persones adequades i posar-les al centre.

El responsable del núvol de Google al Novotel de Cornellà

El responsable del núvol de Google al Novotel de Cornellà

Així fidelitzeu el talent?

Si tu contractes una persona que porta idees i té ganes de contribuir, el pitjor que pots fer és incorporar-la i fer micromanagment, dictar-li tu el que ha de fer. Aquesta capacitat que sentim que la companyia és el nostre projecte és fonamental.

Molts usuaris diem que Google és Déu, però en el terreny laboral igual també hauríem d'aprendre del vostre model.

El nostre objectiu en aquest aspecte és inspirar, encara que ens passem la vida millorant coses. Igual que al món de la tecnologia fas un open source per oferir-ho a la comunitat, com Android, en persones fem el mateix. Tenim molts mecanismes per compartir la forma en com ho fem i ens enriquim també del que fan altres empreses. És una companyia en què no t'avorreixes, contínuament tens reptes. Qualsevol empleat de Google té preaprovat el poder dedicar un 20% del seu temps al projecte que vulgui. Això fa que el teu puguis sentir que pots fer realitat una idea que tinguis o una passió.

En aquest sentit, el personal pot moure's dins la companyia?

Això també et permet treballar en el departament del costat i això ens ajuda a tenir moviments laterals entre diferents equips. I això permet enriquir-te. T'adones que la tecnologia la fabriquen les persones i que si vols tenir la millor, has de tenir les millors persones.

"Amb Gmail, podria trencar-se Europa sencera i tu no perdries mai el teu correu electrònic"

Ens podem fiar de tenir-ho tot en el núvol?

Aquest era el problema de fa uns anys, però la realitat és que precisament per això, si vols tenir confiança en què la informació està segura, sempre està disponible i no es perd, el millor que pots fer és tenir-la al núvol. No perquè Google sigui més llest que altres, és perquè simplement invertim molt més diners en què la informació estigui segura i disponible. Si utilitzes Gmail, sempre funciona perquè copia la informació en set dates diferents. Podria trencar-se Europa sencera i tu no perdries mai el teu correu electrònic.

El cloud també et dóna la possibilitat de treballar en xarxa.

Cooperar i col·laborar. El fet que el teu tinguis un document a la xarxa, permet que cooperem en temps real i que ens puguem enriquir. És una espècie de conversa que succeeix al voltant del document.

Isaac Hernández té clar que les persones són el centre de la tecnologia

Isaac Hernández et́ clar que els personis sotán el centri de la tecnologia

I més ara que el teletreball està cada vegada més a l'ordre del dia.

El teletreball, el poder treballar des de qualsevol dispositiu... això enriqueix. En 10 anys tot el món personal estarà al núvol. Però a les empreses és on potser van una miqueta més retrassats. Moltes de les innovacions es produeixen en el si de la llar i dels consumidors i d'allà passen a les empreses. Les empreses van més lentes del que anem els usuaris.

Com es conviu i es treballa amb la tecnologia?

Tenim un repte en general a Espanya i a Europa d'entendre millor les capacitats de la tecnologia perquè els usuaris de les empreses són digitals i quan interactuen amb tu et comparen amb l'Amazon i el Google de torn pel que fa a experiències digitals i el llistó no para de pujar. Cal seguir apostant per la tecnologia per assegurar-nos que l'experiència amb el client és rodona.

Com veu Google d'aquí a 10 anys?

Segur que haurem canviat. Encara que som una companyia d'èxit amb més de 100.000 empleats i és una de les grans companyies del món en capitalització borsària, pot haver-hi un estudiant que li estigui donant voltes a algun tipus d'algorisme i que faci que la nostra tecnologia quedi obsoleta en un moment determinat. Cal continuar invertint, estant en innovació i sent una mica paranoic perquè ningú té garantida cap posició. A Google volem ser protagonistes o actors més que espectadors d'aquesta transformació digital.