Equipament esportiu car? El nou model de negoci de Decathlon que "revoluciona" el sector

La popular cadena d'esports francesa, amb gran presència a Catalunya, ofereix un innovador servei de lloguer que necessita tan sols tres minuts

Decathlon, la popular cadena d'esports, ha llançat un servei de lloguer | Cedida Decathlon, la popular cadena d'esports, ha llançat un servei de lloguer | Cedida

Quina és la despesa d'un turista català amant dels esports? Segons les últimes xifres, es gasten una mitjana de 85 euros per persona al dia, la qual cosa representa un increment del 4,7% en comparació amb el 2022 i supera en un euro la mitjana nacional. D’aquesta quantitat, 31 euros es destinen a l’allotjament cada nit, mentre que els 54 euros restants s'inverteixen en despeses durant l’estada. La major part d’aquesta despesa es dirigeix a restaurants, però també es dedica a la compra de productes locals i a activitats recreatives com el ciclisme, la canoa, el caiac o el paddle surf

Tanmateix, l'inconvenient de participar en aquestes activitats és que l'equip necessari sol ser costós i, donat el seu ús esporàdic, no sempre resulta rendible comprar-lo. Per resoldre aquest problema, Decathlon, la popular cadena d'esports francesa, ha llançat un servei de lloguer que permet als usuaris gaudir d'aquests productes durant un temps limitat sense haver de fer una gran inversió. "L'esport ha de ser accessible, sent el lloguer un model de negoci circular que fomenta, encara més, l'accessibilitat a l'esport", afirma Adrián Hervella, CSO de Decathlon Espanya a VIA Empresa.

El servei de lloguer de Decathlon permet als usuaris gaudir d'aquests productes durant un temps limitat sense haver de fer una gran inversió

En aquests moments, Decathlon ofereix l'opció de llogar productes per als dies que es necessitin, ja sigui per descobrir un esport, provar articles o simplement per comoditat. També es pot optar per lloguers mensuals que inclouen serveis addicionals com cobertura de danys i manteniment.

El procés de lloguer és molt senzill: s'ha de seleccionar el producte que es vol llogar i verificar la seva disponibilitat per a les dates que es necessiten. I, després, fer el pagament, recollir l'article i assegurar-se de retornar-lo en la data acordada. Segons Hervella, "el procés pràcticament triga 3 minuts. Si ho fas en línia, el temps és el mateix, només hauràs de sumar el desplaçament a les nostres botigues per recollir el producte. A més, la devolució és molt fàcil, ja que es realitza en els espais designats just a l'entrada de les nostres botigues".

El lloguer promou un model d'economia circular

Decathlon ha apostat per la circularitat des del 2022, quan va llançar els seus serveis de segona vida, lloguer, reparació i manteniment. El seu objectiu és contribuir a la transició de la indústria del model lineal al model circular, que no només redueix la petjada de carboni, sinó també la petjada de residus. "El model circular ofereix beneficis significatius, com es demostra en el nostre servei de subscripció de bicicletes per a nens. Una sola bicicleta pot tenir entre 3 i 4 usos al llarg de diversos anys", assenyala el CSO de Decathlon Espanya.

El lloguer promou un model d'economia circular en permetre la reutilització de productes i prolongar la seva vida útil, en contrast amb el model lineal de: comprar, usar, llençar. En optar per llogar en lloc de comprar, es combat el consumisme i es fomenta un enfocament més sostenible i conscient del consum. "Iniciatives com el lloguer reforcen el nostre compromís amb la reducció d'emissions de CO2. Aquestes alternatives a la propietat ajuden a disminuir la petjada de residus associada amb la fabricació de nous productes", explica Hervella.

Per exemple, ofereixen lloguer d'equips per a diverses activitats: paquets de caiac des de 35 euros/dia, paddle surf des de 30 euros/dia, i bicicletes (MTB, trekking, urbanes) des de 19,99 euros/mes. També tenen tendes de campanya des de 10 euros/dia, i paquets d'esquí des de 18 euros/dia i de snow des de 22 euros/dia.

Decathlon guanya un 24% més el 2023 i eleva les seves vendes fins als 2.127 milions

Decathlon, l'empresa francesa present a Espanya des de 1992
Decathlon va aterrar a Espanya el 1992 | Cedida

Decathlon, l'empresa francesa present a l'estat espanyol des de 1992, ha reportat un benefici net de 123 milions d'euros a Espanya durant l'any 2023, la qual cosa representa un augment del 24%, segons detalla l'empresa. La multinacional va concloure el seu any fiscal amb una facturació de 2.127 milions d'euros (inclòs IVA) al mercat espanyol, la qual cosa implica un lleu increment de l'1% en comparació amb el 2022, i representa el 12% dels ingressos totals de la companyia a escala mundial. Durant el 2023, Decathlon també va expandir la seva presència a Espanya, arribant a un total de 174 botigues i set centres logístics.

Més informació
Decathlon enceta operacions al nou magatzem del Port
L'economia circular i el cost d'oportunitat
Les empreses catalanes capten 50 milions d'euros en el PERTE d’economia circular
Avui et destaquem
El més llegit