Nissan presentarà un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) per causes de força major a conseqüència de la crisi del coronavirus. Afectarà més de 3.300 treballadors de les plantes de la Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca. En una reunió amb els sindicats, que ha acabat sense acord, la direcció ha assegurat que oferirà un complement per a què el personal afectat pugui cobrar fins al 80% del salari mentre duri l'aturada de producció. Queda exclòs de l'expedient el personal que pugui teletreballar i les persones pendents de prejubilació.
L'empresa ha comunicat als sindicats que l'ERTO s'allargarà mentre continuïn els problemes de subministrament actuals i no es puguin garantir les mesures de protecció de la salut dels empleats en plena pandèmia de Covid-19. Un cop presentat, l'expedient per força major ha de ser validat per l'administració en un termini de cinc dies. La mesura tindrà efectes retroactius des del dia 16 de març.
Fonts del comitè d'empresa han avançat que recorreran l'expedient a la Inspecció de Treball en considerar que no s'han concretat les condicions que consideraven "prioritàries". En concret, els sindicats havien demanat establir un complement salarial per garantir que els treballadors afectats tinguessin accés a una percepció del 90% del sou, sense que s'incloguessin pagues ni vacances.
Els representants de la plantilla també reclamaven que es restablís l'activitat "únicament" quan es pugui garantir que no hi ha risc de contagi de coronavirus entre els treballadors. En un comunicat, el comitè d'empresa acusa l'automobilística de prendre decisions "unilaterals" i diuen veure "una falta total de respecte la nul·la voluntat de Nissan de buscar un acord positiu, establint unes condicions molt per sota del que està cobrint el sector".
La companyia nipona se suma a l'altra gran automobilística catalana, Seat, que va presentar un ERTO per a 14.800 treballadors a inicis de setmana. Les plantes de producció de la Zona Franca i de Montcada de Nissan estan aturades des de divendres passat pels problemes de subministrament, en part derivats de l'aïllament d'Igualada, on la companyia té alguns dels seus proveïdors, com l'empresa Trire d'Òdena. Les instal·lacions barcelonines ja arrossegaven dificultats per la falta de models i preveien tancar l'any produint a un 20% de la seva capacitat.